FTX-divisie LedgerX in etalage als onderdeel van herstructurering
NEW YORK (ANP/BLOOMBERG) - Derivatenbeurs LedgerX, een van de weinige gezonde onderdelen van het afgebrokkelde crytpo-imperium FTX van oprichter Sam Bankman-Fried, staat te koop. De eenheid wordt beschouwd als een van de belangrijkste divisies van het failliete FTX. Het bedrijf staat ook geregistreerd bij de Amerikaanse Commodity Futures Trading Commission (CFTC)
Verschillende cryptobedrijven als Blockchain.com en Gemini zouden interesse hebben in de overname, meldden ingewijden rond het verkoopproces. De nieuwe baas van FTX, die het faillissement afwikkelt. is naarstig op zoek naar geld om daarmee schuldeisers te kunnen afbetalen. Het is niet duidelijk hoeveel LedgerX kan opbrengen. Half november had het onderdeel ruim 300 miljoen dollar in kas.
Naast Blockchain.com en Gemini, hebben crypto-uitwisseling Bitpanda en handelsplatform Kalshi, dat ook geregistreerd is bij de CFTC en al gebruik maakte van diensten van LedgerX, interesse getoond. Volgens de bronnen zijn er nog wel een reeks andere gegadigden.
Neergang
Nadat FTX LedgerX vorig jaar kocht, heeft het onderdeel vooral ingezet op het krijgen van goedkeuring van autoriteiten voor een controversieel plan om crypto-derivatenhandel zonder tussenpersonen te clearen. Het bedrijf trok zijn aanvraag bij de CFTC in toen FTX faillissement aanvroeg.
De neergang van FTX begon toen het bedrijf niet meer over genoeg geld beschikte om klanten terug te kunnen betalen. Dat hing samen met het overmaken van 10 miljard dollar van klantentegoeden van de cryptobeurs aan investeerder Alameda. Het faillissement van FTX wordt inmiddels van alle kanten onderzocht. In het kielzog van FTX zijn ook andere cryptobedrijven in de problemen gekomen.
Meer uit Financieel
NEW YORK (ANP) - Wall Street is maandag overwegend lager gesloten. Stevige verliezen bij grote technologiebedrijven, waaronder SpaceX, overschaduwden het optimisme over de voortgang van de vredesgesprekken tussen de Verenigde Staten en Iran.
28 minuten geledenAMSTERDAM (ANP) - De AEX, de belangrijkste beursindex in Amsterdam, is de week begonnen met een nieuw slotrecord. Na een daling aan het eind van vorige week toonden beleggers zich, mede door de vredesgesprekken tussen de Verenigde Staten en Iran, weer positiever.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De vraag naar airconditioners is sinds vorige week "explosief" gestegen, meldt Techniek Nederland. Volgens de installatiebrancheorganisatie melden sommige installateurs in de afgelopen dagen vier keer zoveel aanvragen vergeleken met de weken ervoor.
4 uur geledenROTTERDAM (ANP) - Telecomprovider Odido heeft maandagmiddag last van een storing, blijkt uit duizenden meldingen op Allestoringen. Meerdere personen melden problemen met internetverbindingen en zeggen niet te kunnen bellen.
4 uur geledenWASHINGTON (ANP/AFP) - De Verenigde Staten hebben maandag aangekondigd bepaalde sancties tegen Iran tijdelijk op te schorten. Daardoor kan de Islamitische Republiek tot en met 21 augustus ruwe olie en aanverwante producten produceren, verkopen en leveren.
5 uur geledenNEW YORK (ANP) - De aandelenbeurzen in New York kwamen maandag bij de opening nauwelijks in beweging. Beleggers op Wall Street keerden terug van een lang weekend, want vrijdag waren de Amerikaanse beurzen dicht voor Juneteenth, waarbij de afschaffing van de slavernij in de Verenigde Staten wordt herdacht. Handelaren volgden verder de ontwikkelingen rond de vredesgesprekken tussen Iran en de VS. De olieprijzen gingen omlaag.
7 uur geledenSCHIPHOL (ANP) - Meer dan de helft van de Schipholbeveiligers heeft te weinig tijd om veiligheidsprocedures goed uit te voeren. Dat concludeert FNV op basis van een analyse van bijna tweehonderd klachten die de vakbond ontving. FNV opende vorige maand een meldpunt voor de duizenden beveiligers op de luchthaven die zijn overgegaan naar een andere werkgever door de nieuwe aanbesteding van de beveiliging.
7 uur geleden