Franse boete voor Microsoft om cookies
PARIJS (ANP) - Microsoft heeft een boete van 60 miljoen euro gekregen in Frankrijk voor de wijze waarop zijn zoekmachine Bing met cookies omgaat. Dat zijn kleine stukjes software die door websites worden achtergelaten op de computers van gebruikers en waarmee die consumenten in de gaten kunnen worden gehouden. Bing zette volgens de Franse privacywaakhond die cookies zonder melding op de computer en dat is verboden als ze voor advertentiedoeleinden worden gebruikt.
Ook miste de zoekmachine een knop waarmee gebruikers aan konden geven geen prijs te stellen op cookies. Beide zaken waren aanleiding voor de boete.
Daarmee is Microsoft het zoveelste techbedrijf dat door de Franse toezichthouder wordt beboet. Dit jaar kreeg Google al een boete van 150 miljoen euro en moest Facebook 60 miljoen euro betalen.
Microsoft heeft drie maanden de tijd gekregen om beter met cookies om te gaan. Het Amerikaanse bedrijf laat weten volledig mee te hebben gewerkt aan het onderzoek en al belangrijke aanpassingen te hebben gedaan.
Meer uit Financieel
ROME (ANP) - De Italiaanse mededingingsautoriteit AGCM onderzoekt Microsoft vanwege oneerlijke handelspraktijken. Het gaat om de informatie die consumenten kregen over de prijsverhoging van een Microsoft 365-abonnement.
1 uur geledenWOLFSBURG (ANP/BLOOMBERG) - Volkswagen zou bij herstructureringsplannen de komende jaren zo'n 100.000 banen willen schrappen. Dat meldt vakblad Manager Magazin op basis van anonieme bronnen. De plannen zouden zijn gepresenteerd door de topman tijdens een vergadering met de raad van bestuur.
3 uur geledenDEN BOSCH (ANP) - Het aantal aanvragen voor een stroomaansluiting voor kleine verbruikers is in Noord-Brabant hard gestegen. Vanaf 1 juli is er voor huishoudens en kleine bedrijven niet meer automatisch plek op het stroomnet door veranderende regels en in sommige gebieden gaat het stroomnet op slot. Daardoor lag het aantal aanvragen in het eerste halfjaar ruim de helft hoger dan in dezelfde periode vorig jaar.
3 uur geledenPARIJS (ANP) - Het aantal schepen dat door de Straat van Hormuz vaart is verder opgelopen, blijkt uit data van AXSMarine. Sinds dinsdag is er een evacuatieplan in werking om schepen na maanden veilig uit de Perzische Golf te krijgen. Het begeleiden van schepen is donderdagavond echter stilgelegd na een aanval op een schip, meldt de Internationale Maritieme Organisatie (IMO).
3 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De aandelenbeurs in Amsterdam is vrijdag met een verlies geopend. Hoofdindex AEX reageerde op verliezen op de Aziatische beurzen, ingegeven door zorgen over de gevolgen van de sterk gestegen prijzen voor geheugenchips voor de techsector.
5 uur geledenFRANKFURT (ANP) - Webwinkelconcern Zalando wordt onderzocht voor het schenden van boekhoudregels. Dat maakt de Duitse Federale Autoriteit voor Financieel Toezicht (BaFin) bekend. Het gaat om een transactie rond de overname van About You.
7 uur geledenDELHI (ANP/RTR) - De Indiase regering haalt vloeibaar petroleumgas (lpg) van het rantsoen. Door de Iranoorlog en de sluiting van de Straat van Hormuz kampte 's werelds meest bevolkte land met tekorten aan de brandstof, dus beperkte de regering de levering van lpg aan bepaalde bedrijfstakken en zakelijke afnemers. Nu de toevoer dankzij een voorlopige vredesdeal weer toeneemt, heft India die beperkingen weer op.
7 uur geleden