Forse stijging van watergebruik tijdens coronacrisis
ZWOLLE (ANP) - Het drinkwatergebruik is sinds de start van de coronacrisis fors gestegen. In de maand maart zag drinkwaterbedrijf Vitens een toename in het watergebruik van 1 miljard liter, dat is een toename van 2,5 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. In de eerste veertien dagen van april werd opnieuw 1 miljard liter meer gebruikt, een stijging van 7 procent vergeleken met vorig jaar.
Afgelopen zaterdag werd er zelfs ruim 20 procent meer drinkwater gebruikt, ongeveer 200 miljoen liter extra dan normaal. "Dat is een piek die Vitens normaal gesproken alleen op warme zomerdagen ziet", zegt een woordvoerder van het drinkwaterbedrijf.
De recente stijging van het verbruik heeft volgens Vitens als oorzaak dat mensen door de coronamaatregelen aan huis zijn gebonden en dankzij het mooie weer massaal aan het tuinieren zijn. Uit de cijfers blijkt dat er al volop wordt gesproeid. Vitens ziet al zes jaar op rij het watergebruik toenemen, wat neerkomt op 7,5 procent groei. Deze toename is volgens het bedrijf niet volledig toe te schrijven aan het toenemend aantal inwoners van Nederland.
Verantwoord watergebruik
Vitens roept op tot verantwoord watergebruik, zeker omdat het droge weer aanhoudt. "De grondwaterstanden die op peil waren, worden nu extra belast. Dat houdt in dat er meer water wordt gebruikt dan er op natuurlijke wijze, door bijvoorbeeld regen, terugvloeit in de grondwaterbronnen die Vitens gebruikt voor het maken van drinkwater." Het bedrijf deelt op via verschillende kanalen tips over watervriendelijk tuinieren, bijvoorbeeld door het plaatsen van een regenton en het aanbrengen van droogtebestendige planten.
Vitens waarschuwt daarnaast alert te zijn op het gevaar van legionella in bedrijfspanden, winkels, clubhuizen en buurtgebouwen die nu al wekenlang niet worden gebruikt. Het advies is om daar wekelijks langs te gaan om de leidingen twee minuten goed door te spoelen, zodat de kans op legionella vermindert.
Meer uit Binnenland
HILVERSUM (ANP) - Jan-Willem Roodbeen en Jeroen Kijk in de Vegte nemen na acht jaar afscheid van Radio 2 en stappen over naar Radio 10. Vanaf 1 september nemen de radiomakers met een nieuw programma de ochtendshow over van Gordon en Froukje de Both, maakt Talpa maandag bekend. Daarnaast wordt Roodbeen benoemd tot radio director van Radio 10.
6 uur geledenDE BILT (ANP) - Vanaf woensdag 12.00 uur geldt in het midden en zuiden van Nederland de waarschuwing code oranje vanwege extreme hitte, meldt het KNMI. De waarschuwing geldt voorlopig voor meerdere dagen. In die periode worden dagelijks temperaturen boven de 34 graden verwacht.
10 uur geledenMEERSTAD (ANP) - De familie en vrienden van de twee mensen uit Meerstad die donderdag dood werden aangetroffen in hun huis schrijven in een verklaring dat zij "erg onder de indruk zijn van de dramatische gebeurtenissen" rond hun overlijden. De 15-jarige dochter van het stel werd donderdagochtend aangehouden op verdenking van de moord op haar ouders. De rechter-commissaris bepaalde vrijdag dat het meisje nog zeker veertien dagen blijft vastzitten.
12 uur geledenNIJMEGEN (ANP) - De quarantaineperiode voor alle twaalf medewerkers van het Radboudumc in Nijmegen is voorbij. Geen van hen is ziek geworden na de behandeling van een patiënt met het hantavirus, zegt een woordvoerder van het ziekenhuis. De patiënt was een opvarende van cruiseschip Hondius, waar in april het virus uitbrak.
14 uur geledenDELFT (ANP) - Bij de bacheloropleiding Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek mag de Technische Universiteit Delft studieplaatsen gaan reserveren voor vrouwelijke studenten. Dat oordeelt het College voor de Rechten van de Mens. Doordat de instroom van vrouwen bij die studie erg laag is, mag nu 30 procent van de studieplaatsen worden vrijgehouden voor vrouwen. Vrouwen worden niet automatisch toegelaten, maar moeten net als mannen de selectieprocedure succesvol afronden.
15 uur geledenUTRECHT (ANP) - Rijkswaterstaat heeft voor maandag het hitteprotocol ingesteld voor Limburg en Noord-Brabant. Dat betekent dat gestrande weggebruikers zo snel mogelijk naar "een veilige locatie met voorzieningen" worden gebracht, zegt een woordvoerder. Denk aan een tankstation of parkeerplaats.
16 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De ANWB heeft met zo'n 10 procent meer pechgevallen per dag een "warm en druk weekend" achter de rug. Ook maandag en de rest van de week verwacht de wegenwacht extra drukte door de hoge temperaturen en daarom is in het hele land de bezetting opgeschaald, zegt een woordvoerder.
18 uur geleden