Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Fors minder helpdeskfraude bij ING door nieuwe functie in app

Fors minder helpdeskfraude bij ING door nieuwe functie in app

AMSTERDAM (ANP) - Veel minder klanten van ING zijn in 2024 slachtoffer geworden van bankhelpdeskfraude. Het aantal slachtoffers is met 43 procent gedaald en dat komt volgens de bank door een functie in de app van ING waarmee klanten sinds april kunnen controleren of ze een bankmedewerker of een oplichter aan de lijn hebben. De functie, genaamd Check het Gesprek, wordt volgens de bank maandelijks door ruim 10.000 klanten gebruikt.

Bankhelpdeskfraude is een veelvoorkomende vorm van oplichting waarbij oplichters zich voordoen als medewerker van een bank. De fraudeurs halen klanten over om geld over te maken of hun betaalpas af te geven. Uit onderzoek van ING blijkt dat bijna de helft van de Nederlanders weleens te maken heeft gehad met een poging tot fraude. Een op de vijf Nederlanders is ook daadwerkelijk slachtoffer geworden van fraude en heeft geld overgemaakt naar een oplichter.

Met Check het Gesprek kan de klant op het loginscherm van de app op een knop drukken en het eigen telefoonnummer intoetsen. In het belsysteem van ING wordt gecontroleerd of er echt een ING-medewerker naar het telefoonnummer van de klant belt. De klant krijgt de uitkomst direct te zien. Als de klant niet door de bank wordt gebeld, geeft de app ook aan wat de klant kan doen. ING benadrukt daarbij dat klanten nooit telefonisch worden benaderd door bankmedewerkers om geld over te maken of om een betaalpas en pincode te komen ophalen.

Telecommunicatiewet

"Oplichters zijn inventief, helaas. Maar banken ook", zegt Adine Wempe, directeur Fraude bij ING. Met Check het Gesprek kan de klant volgens Wempe zelf helpen de oplichter te ontmaskeren. "Zo werken we samen bij het herkennen en voorkomen van fraude." Ook bij andere banken is dit de insteek. Via de campagne 'Herken Fraude, Voorkom Fraude' van de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) willen de banken de weerbaarheid van klanten tegen fraude verhogen.

Om klanten beter te beschermen tegen oplichters die zich aan de telefoon voordoen als bankmedewerker, roept de NVB het kabinet en de Tweede Kamer op de Telecommunicatiewet aan te passen. Banken willen namelijk bij telecomaanbieders kunnen controleren of iemand telefonisch in gesprek is tijdens het overboeken van geld. Wettelijk is dit voor banken nu niet toegestaan.

Meer uit Financieel

LTO 'schrikt niet' van landbouwvisie in rapport Wennink

DEN HAAG (ANP) - LTO-voorzitter Ger Koopmans "schrikt niet" van de uitspraken die Peter Wennink doet over de veehouderij in zijn rapport over toekomstige welvaart. "Scherpe woorden dragen goede antwoorden. Met onze 'bouwsteen stikstof' hebben wij het perfecte antwoord op zijn oproep", zegt de voorman van de boerenorganisatie tegen het ANP. Wennink schrijft in zijn rapport dat de landbouw, en dan vooral de veehouderij, voor het grootste deel van de stikstofneerslag in natuurgebieden zorgt.

44 minuten geleden
Alle pakketjes van buiten de EU worden 3 euro duurder

BRUSSEL (ANP) - Het wordt duurder om pakketjes van buiten de EU te kopen. Op elk pakketje dat bij onder meer Chinese webshops wordt gekocht, moeten consumenten vanaf juli 3 euro aan invoertarief betalen. Dat hebben de EU-ministers van Financiën vrijdag besloten. Nu hoeven consumenten pas invoerrechten te betalen als het gaat om een pakket van minimaal 150 euro.

2 uur geleden
Wennink: boodschap uit rapport is bij politieke partijen geland

DEN HAAG (ANP) - Peter Wennink zegt dat veel politieke partijen zijn waarschuwingen over de toekomstige welvaart van Nederland serieus nemen. De voormalige topman van chipmachinemaker ASML stelde in een rapport dat de komende tien jaar minstens 150 miljard euro extra moet worden geïnvesteerd om productiever te worden en de economische groei op peil te houden. Daarvoor zijn snelle ingrepen en moeilijke keuzes nodig, schreef Wennink.

2 uur geleden
Ondernemers verwelkomen advies Wennink en herkennen zorgen

DEN HAAG (ANP) - Ondernemersorganisaties VNO-NCW en MKB-Nederland verwelkomen het vrijdag verschenen advies van Peter Wennink. Zij herkennen "de zorgen, knelpunten, kansen, oplossingsrichtingen en urgentie" die Wennink benoemt in zijn rapport met aanbevelingen om de toekomstige welvaart veilig te stellen.

2 uur geleden
Aannemers: fiscus legt bouwers naheffingen op voor zzp'ers

VEENENDAAL (ANP) - De Belastingdienst heeft meerdere ondernemingen in de bouw- en infrasector naheffingen opgelegd vanwege de handhaving op schijnzelfstandigheid, meldt Aannemersfederatie Nederland (AFNL). Volgens de brancheorganisatie lopen de naheffingen uiteen van ongeveer 1 miljoen tot 10 miljoen euro.

3 uur geleden
Ook ov- en telecombedrijven krijgen voorrang op overvol stroomnet

DEN HAAG (ANP) - Ook openbaarvervoer- en telecombedrijven krijgen voorrang op het overvolle stroomnet. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft in een nieuwe richtlijn bepaald dat de sectoren van voldoende algemeen belang voor Nederland zijn om prioriteit te krijgen.

3 uur geleden
Industrie blij met 'gedegen en alomvattend' rapport Wennink

DEN HAAG (ANP) - Ondernemers in de technologische industrie "verwelkomen de zeer gedegen en alomvattende" aanbevelingen van voormalig ASML-topman Peter Wennink over de toekomstige welvaart van Nederland. "Nu is het zaak voor de formerende partijen om dit rapport volledig te omarmen en straks met een nieuwe kabinetsploeg aan de slag te gaan, zodat we die investeringen publiek-privaat voor elkaar krijgen", zegt voorzitter Theo Henrar van branchevereniging FME.

5 uur geleden