Fors minder helpdeskfraude bij ING door nieuwe functie in app
AMSTERDAM (ANP) - Veel minder klanten van ING zijn in 2024 slachtoffer geworden van bankhelpdeskfraude. Het aantal slachtoffers is met 43 procent gedaald en dat komt volgens de bank door een functie in de app van ING waarmee klanten sinds april kunnen controleren of ze een bankmedewerker of een oplichter aan de lijn hebben. De functie, genaamd Check het Gesprek, wordt volgens de bank maandelijks door ruim 10.000 klanten gebruikt.
Bankhelpdeskfraude is een veelvoorkomende vorm van oplichting waarbij oplichters zich voordoen als medewerker van een bank. De fraudeurs halen klanten over om geld over te maken of hun betaalpas af te geven. Uit onderzoek van ING blijkt dat bijna de helft van de Nederlanders weleens te maken heeft gehad met een poging tot fraude. Een op de vijf Nederlanders is ook daadwerkelijk slachtoffer geworden van fraude en heeft geld overgemaakt naar een oplichter.
Met Check het Gesprek kan de klant op het loginscherm van de app op een knop drukken en het eigen telefoonnummer intoetsen. In het belsysteem van ING wordt gecontroleerd of er echt een ING-medewerker naar het telefoonnummer van de klant belt. De klant krijgt de uitkomst direct te zien. Als de klant niet door de bank wordt gebeld, geeft de app ook aan wat de klant kan doen. ING benadrukt daarbij dat klanten nooit telefonisch worden benaderd door bankmedewerkers om geld over te maken of om een betaalpas en pincode te komen ophalen.
Telecommunicatiewet
"Oplichters zijn inventief, helaas. Maar banken ook", zegt Adine Wempe, directeur Fraude bij ING. Met Check het Gesprek kan de klant volgens Wempe zelf helpen de oplichter te ontmaskeren. "Zo werken we samen bij het herkennen en voorkomen van fraude." Ook bij andere banken is dit de insteek. Via de campagne 'Herken Fraude, Voorkom Fraude' van de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) willen de banken de weerbaarheid van klanten tegen fraude verhogen.
Om klanten beter te beschermen tegen oplichters die zich aan de telefoon voordoen als bankmedewerker, roept de NVB het kabinet en de Tweede Kamer op de Telecommunicatiewet aan te passen. Banken willen namelijk bij telecomaanbieders kunnen controleren of iemand telefonisch in gesprek is tijdens het overboeken van geld. Wettelijk is dit voor banken nu niet toegestaan.
Meer uit Financieel
WASHINGTON (ANP/AFP) - De goudprijs is maandag naar recordhoogte gestegen, mede doordat investeerders optimistisch zijn dat de Amerikaanse centrale bank ook volgend jaar de rentetarieven zal verlagen.
4 minuten geledenWASHINGTON (ANP) - De goudprijs is maandag naar recordhoogte gestegen, mede doordat investeerders optimistisch zijn dat de Amerikaanse centrale bank ook volgend jaar de rentetarieven zal verlagen.
58 minuten geledenTRIËST (ANP/BLOOMBERG) - De Italiaanse koffiebrander Illycaffè, het bedrijf achter de koffie van Illy, start volgend jaar met de productie in de Verenigde Staten. Het bedrijf wil volgens topvrouw Cristina Scocchia profiteren van de groei in deze belangrijke markt.
15 uur geledenBERLIJN (ANP/DPA) - De kerstverkopen in Duitsland zijn tot nu toe teleurstellend. Dit komt naar voren uit een enquête van de Duitse winkeliersorganisatie HDE die zondag werd gepubliceerd.
17 uur geledenLONDEN (ANP/DPA) - Het Duitse bedrijfsleven heeft de terugkeer van het Verenigd Koninkrijk in het EU-uitwisselingsprogramma voor studenten Erasmus+ verwelkomd. Eurocommissaris Maroš Šefčovič (Handel) en de Britse minister Nick Thomas-Symonds maakten de herintrede vanaf 2027 eerder deze week bekend. Het hoofd van de Duits-Britse Kamer van Koophandel noemde de beslissing "een zeer belangrijke stap" en hoopt dat het leidt tot een versoepeling van de visumvereisten.
18 uur geledenSCHIPHOL (ANP) - Schiphol is ook zondag samen met luchtvaartmaatschappijen "continu" bezig om alle koffers die vrijdag op de luchthaven zijn achtergebleven na te brengen, zegt een woordvoerster. Een zegsvrouw van KLM meldt dat de vliegmaatschappij inmiddels "al de nodige koffers" heeft bezorgd en hier "dag en nacht volop aan wordt gewerkt".
19 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De hooggespannen verwachtingen rond kunstmatige intelligentie (AI) en de onvoorspelbaarheid van het beleid van de Amerikaanse president Donald Trump blijven de belangrijkste thema's voor beleggers in 2026. Dat jaar dreigt volgens kenners opnieuw een bewogen beursjaar te worden, maar biedt ook kansen.
22 uur geleden