Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Fors minder helpdeskfraude bij ING door nieuwe functie in app

Fors minder helpdeskfraude bij ING door nieuwe functie in app

AMSTERDAM (ANP) - Veel minder klanten van ING zijn in 2024 slachtoffer geworden van bankhelpdeskfraude. Het aantal slachtoffers is met 43 procent gedaald en dat komt volgens de bank door een functie in de app van ING waarmee klanten sinds april kunnen controleren of ze een bankmedewerker of een oplichter aan de lijn hebben. De functie, genaamd Check het Gesprek, wordt volgens de bank maandelijks door ruim 10.000 klanten gebruikt.

Bankhelpdeskfraude is een veelvoorkomende vorm van oplichting waarbij oplichters zich voordoen als medewerker van een bank. De fraudeurs halen klanten over om geld over te maken of hun betaalpas af te geven. Uit onderzoek van ING blijkt dat bijna de helft van de Nederlanders weleens te maken heeft gehad met een poging tot fraude. Een op de vijf Nederlanders is ook daadwerkelijk slachtoffer geworden van fraude en heeft geld overgemaakt naar een oplichter.

Met Check het Gesprek kan de klant op het loginscherm van de app op een knop drukken en het eigen telefoonnummer intoetsen. In het belsysteem van ING wordt gecontroleerd of er echt een ING-medewerker naar het telefoonnummer van de klant belt. De klant krijgt de uitkomst direct te zien. Als de klant niet door de bank wordt gebeld, geeft de app ook aan wat de klant kan doen. ING benadrukt daarbij dat klanten nooit telefonisch worden benaderd door bankmedewerkers om geld over te maken of om een betaalpas en pincode te komen ophalen.

Telecommunicatiewet

"Oplichters zijn inventief, helaas. Maar banken ook", zegt Adine Wempe, directeur Fraude bij ING. Met Check het Gesprek kan de klant volgens Wempe zelf helpen de oplichter te ontmaskeren. "Zo werken we samen bij het herkennen en voorkomen van fraude." Ook bij andere banken is dit de insteek. Via de campagne 'Herken Fraude, Voorkom Fraude' van de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) willen de banken de weerbaarheid van klanten tegen fraude verhogen.

Om klanten beter te beschermen tegen oplichters die zich aan de telefoon voordoen als bankmedewerker, roept de NVB het kabinet en de Tweede Kamer op de Telecommunicatiewet aan te passen. Banken willen namelijk bij telecomaanbieders kunnen controleren of iemand telefonisch in gesprek is tijdens het overboeken van geld. Wettelijk is dit voor banken nu niet toegestaan.

Meer uit Financieel

Ford staakt productie van grotere elektrische auto's

DETROIT (ANP/RTR) - Het Amerikaanse autoconcern Ford Motor trekt zich grotendeels terug uit de productie van grote elektrische voertuigen. Het bedrijf moet een afschrijving doen van 19,5 miljard dollar (16,7 miljard euro) om de activiteiten te beëindigen, verspreid over meerdere jaren. Ford zet nu sterk in op benzine- en hybrideauto's en verwacht op termijn duizenden mensen aan te nemen.

2 uur geleden
Amerikaanse beurzen sluiten lager, techaandelen weer onder druk

NEW YORK (ANP) - De Amerikaanse aandelenmarkten leverden maandag hun openingswinsten al snel weer in en sloten lager. Technologieaandelen stonden, net als vorige week, onder druk door zorgen over hoge waarderingen in de AI-sector die opnieuw de kop opstaken.

2 uur geleden
Beslissing ondernemingskamer over FNV mogelijk woensdag

DEN HAAG (ANP) - De ondernemingskamer van het gerechtshof in Amsterdam krijgt naar verwachting woensdag het laatste woord over het ingrijpen bij FNV. De vakbond kreeg eerder tot 17 december de tijd om met een definitief hervormingsplan te komen na de ontstane bestuurscrisis. Ook na een vergadering van het Ledenparlement van FNV over de kwestie maandagavond lijkt er nog geen oplossing.

2 uur geleden
Pensioenfonds PME stopt samenwerking met Amerikaanse BlackRock

DEN HAAG (ANP) - PME, het pensioenfonds voor de metaal- en technologische industrie, heeft een jarenlange samenwerking met de Amerikaanse vermogensbeheerder BlackRock beëindigd. De vermogensbeheerder zou zich niet genoeg inspannen op het gebied van onder meer klimaat en duurzaamheid.

6 uur geleden
AEX toont herstel, dataleveranciers en Magnum Ice Cream in trek

AMSTERDAM (ANP) - De AEX, de belangrijkste beursindex van Amsterdam, herstelde maandag gedeeltelijk van de verliezen van afgelopen vrijdag. Nieuwkomer The Magnum Ice Cream Company was de sterkste stijger bij de hoofdfondsen en won 6,6 procent. Ook de dataleveranciers Wolters Kluwer en RELX, die dit jaar flink in waarde zijn gedaald, waren gewild. Ze werden respectievelijk 3,4 en 2,3 procent meer waard.

7 uur geleden
Econoom: prijzen eieren en kippenvlees zullen minder hard stijgen

DEN HAAG (ANP) - De prijzen voor eieren en kippenvlees in supermarkten zullen de komende jaren waarschijnlijk niet meer zo hard stijgen door de vogelgriep als nu. Dit verwacht econoom pluimveehouderij Nico Bondt van Wageningen University & Research (WUR). Hij denkt dat de vogelgriep wel blijft zorgen voor een krap aanbod.

7 uur geleden
Stofzuigermaker iRobot keldert op Wall Street na faillissement

NEW YORK (ANP) - iRobot ging maandag hard onderuit op de beurzen in New York. De robotstofzuigermaker, bekend van de Roomba-stofzuigers, heeft faillissement aangevraagd in de Verenigde Staten. Het faillissement volgt op jaren van tegenvallende resultaten van iRobot dat sinds het hoogtepunt tijdens de coronapandemie de verkopen sterk zag dalen. Het aandeel kelderde liefst 69 procent in waarde.

8 uur geleden