Fors minder helpdeskfraude bij ING door nieuwe functie in app
AMSTERDAM (ANP) - Veel minder klanten van ING zijn in 2024 slachtoffer geworden van bankhelpdeskfraude. Het aantal slachtoffers is met 43 procent gedaald en dat komt volgens de bank door een functie in de app van ING waarmee klanten sinds april kunnen controleren of ze een bankmedewerker of een oplichter aan de lijn hebben. De functie, genaamd Check het Gesprek, wordt volgens de bank maandelijks door ruim 10.000 klanten gebruikt.
Bankhelpdeskfraude is een veelvoorkomende vorm van oplichting waarbij oplichters zich voordoen als medewerker van een bank. De fraudeurs halen klanten over om geld over te maken of hun betaalpas af te geven. Uit onderzoek van ING blijkt dat bijna de helft van de Nederlanders weleens te maken heeft gehad met een poging tot fraude. Een op de vijf Nederlanders is ook daadwerkelijk slachtoffer geworden van fraude en heeft geld overgemaakt naar een oplichter.
Met Check het Gesprek kan de klant op het loginscherm van de app op een knop drukken en het eigen telefoonnummer intoetsen. In het belsysteem van ING wordt gecontroleerd of er echt een ING-medewerker naar het telefoonnummer van de klant belt. De klant krijgt de uitkomst direct te zien. Als de klant niet door de bank wordt gebeld, geeft de app ook aan wat de klant kan doen. ING benadrukt daarbij dat klanten nooit telefonisch worden benaderd door bankmedewerkers om geld over te maken of om een betaalpas en pincode te komen ophalen.
Telecommunicatiewet
"Oplichters zijn inventief, helaas. Maar banken ook", zegt Adine Wempe, directeur Fraude bij ING. Met Check het Gesprek kan de klant volgens Wempe zelf helpen de oplichter te ontmaskeren. "Zo werken we samen bij het herkennen en voorkomen van fraude." Ook bij andere banken is dit de insteek. Via de campagne 'Herken Fraude, Voorkom Fraude' van de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) willen de banken de weerbaarheid van klanten tegen fraude verhogen.
Om klanten beter te beschermen tegen oplichters die zich aan de telefoon voordoen als bankmedewerker, roept de NVB het kabinet en de Tweede Kamer op de Telecommunicatiewet aan te passen. Banken willen namelijk bij telecomaanbieders kunnen controleren of iemand telefonisch in gesprek is tijdens het overboeken van geld. Wettelijk is dit voor banken nu niet toegestaan.
Meer uit Financieel
LEUSDEN (ANP) - Nederlanders hebben in september vaker een vakantie geboekt dan in dezelfde maand vorig jaar, onder andere meer lastminutes voor de herfstvakantie. Ook boekten vakantiegangers meer reizen voor vertrek over zes maanden of langer, meldt reisbrancheorganisatie ANVR.
2 uur geledenPARIJS (ANP/RTR) - Frankrijk dreigt de toegang voor Shein te blokkeren als de Chinese webwinkel opnieuw sekspoppen verkoopt die op kinderen lijken. Shein haalde de producten uit zijn webshop na druk van Franse toezichthouders.
3 uur geledenDEURNE (ANP) - De in moeilijkheden verkerende bussenfabrikant Ebusco heeft eindelijk een controleverklaring over de jaarrekening van 2024 binnen. De accountant heeft verschillende fouten ontdekt in de boekhouding, waaronder rekenfouten bij de salarissen en onjuiste verwijzingen. Maar volgens Ebusco hadden deze geen invloed op eerder gemelde cijfers over het eigen vermogen van het bedrijf en het jaarresultaat.
4 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - PostNL behoorde maandag tot de dalers op de Amsterdamse beurs. Het postbedrijf leed afgelopen kwartaal meer verlies. Ook nam de totale hoeveelheid te bezorgen brieven en andere poststukken verder af, ondanks dat de verkiezingen voor extra post zorgden. Volgens PostNL onderstrepen de cijfers "de dringende noodzaak tot wijzigingen in de postwetgeving". Het aandeel zakte ruim 1 procent.
4 uur geledenDE MEERN (ANP) - Huizenkopers en -bezitters hebben de afgelopen maand iets meer hypotheken aangevraagd. In oktober waren dit er 52.196, ruim 4 procent meer dan in oktober vorig jaar. Dit meldt het Hypotheken Data Netwerk (HDN), dat naar eigen zeggen bijna alle hypotheekaanvragen in Nederland registreert.
4 uur geledenDUBLIN (ANP/BLOOMBERG) - De Ierse luchtvaartmaatschappij Ryanair heeft in de eerste helft van het boekjaar een recordaantal passagiers vervoerd. De grootste luchtvaartmaatschappij van Europa profiteerde onder meer van verbeterde leveringen van nieuwe Boeing-toestellen en de aanhoudend sterke vraag naar vliegtickets.
5 uur geledenZEIST (ANP) - De bedrijfsomstandigheden in de Nederlandse industrie zijn in oktober voor de vijfde maand op rij verbeterd. De verbetering was wel minder groot dan eerder, door een kleinere groei van de productie en het aantal nieuwe orders. Dat meldt de Nederlandse Vereniging voor Inkoopmanagement (Nevi) op basis van haar maandelijkse peiling.
5 uur geleden