Formule 1 roept met 'Drive It Out' op tot meer respect
BOEDAPEST (ANP) - De Formule 1 heeft met een gezamenlijk statement opgeroepen tot meer respect. De campagne heet 'Drive It Out' en wordt ondersteund door alle coureurs, evenals directeur Stefano Domenicali en Mohammed Ben Sulayem, de voorzitter van autosportfederatie FIA.
"We zijn verenigd in onze wens om alle soorten misbruik binnen de sport waar we van houden te voorkomen en we roepen de hele Formule 1-familie op om zich bij ons aan te sluiten", schrijft de Formule 1.
In een videoboodschap roepen alle coureurs gezamenlijk op tot vereniging van de F1-community. "De videoboodschap die is gepubliceerd erkent dat - hoewel passie en competitie zeer belangrijke onderdelen van onze sport zijn - dit ook te ver kan gaan, waardoor fans, journalisten, presentatoren en coureurs zowel verbaal als online worden beledigd."
Drie weken geleden misdroegen racefans zich in Oostenrijk. Sommige fans zouden het slachtoffer zijn geweest van seksistische, racistische en homofobe beledigingen op de Red Bull Ring in Spielberg. "We zijn op de hoogte gebracht van berichten dat sommige fans totaal onacceptabele opmerkingen van anderen hebben gekregen bij dit evenement. We nemen dit heel serieus", liet de Formule 1 toen in een verklaring weten.
Zondag staat de Grote Prijs van Hongarije op het programma.
Meer uit Sport
LUZERN (ANP) - Acht Nederlandse boten komen zondag in actie in de finales van de wereldbeker in het Zwitserse Luzern. Op de tweede dag van de World Cup III veroverden lichte roeiers Femke van de Vliet en Cornelus Palsma allebei zilver in de lichte skiff.
12 minuten geledenASSEN (ANP) - Zonta van den Goorbergh en Collin Veijer hebben zich in de kwalificaties voor de Moto2 bij de TT van Assen niet kunnen onderscheiden. Van den Goorbergh reed de veertiende tijd en Veijer de vijftiende. Beide Nederlanders waren meer dan een halve seconde langzamer dan de Colombiaan David Alonso, die poleposition bemachtigde in een tijd van 1.35,236. De klasseringen van Van den Goorbergh en Veijer betekenen een startplek op de vijfde rij in de race op zondag.
48 minuten geledenLONDEN (ANP/AFP) - Tennisser Jannik Sinner is een maand na zijn vroegtijdige uitschakeling in de tweede ronde van Roland Garros klaar om komende weken zijn Wimbledon-titel te verdedigen. Dat zei de Italiaanse nummer 1 van de wereld daags voor de start van het grandslamtoernooi in Londen.
1 uur geledenEASTBOURNE (ANP) - Tennisster Madison Keys begint aan Wimbledon met de zege van het WTA-toernooi van Eastbourne op zak. De 31-jarige Amerikaanse versloeg in de finale van het Britse grastoernooi Tatjana Maria uit Duitsland in twee sets: 7-5 6-4.
1 uur geledenSPIELBERG (ANP) - Max Verstappen heeft bij de derde vrije training van de Grote Prijs van Oostenrijk de zesde tijd neergezet. Op de Red Bull Ring in Spielberg moest de Nederlander 0,273 seconde toegeven op de Brit George Russell in de Mercedes. Die was met 1.07,096 net iets sneller dan zijn Italiaanse teamgenoot Kimi Antonelli (0,038 seconde).
1 uur geledenLONDEN (ANP) - Botic van de Zandschulp komt maandag als eerste Nederlandse tennisser in actie op Wimbledon. De nummer 52 van de wereldranglijst speelt tegen de Amerikaan Aleksandar Kovacevic de eerste partij op baan 7. De wedstrijd begint om 11.00 uur plaatselijke tijd, dus 12.00 uur Nederlandse tijd.
3 uur geledenRALEIGH (ANP) - De Amerikaanse oud-atlete Jenny Simpson heeft vrijdag het ziekenhuis mogen verlaten. De voormalige wereldkampioene op de 1500 meter moest anderhalve week geleden gereanimeerd worden nadat ze bij een atletiekevenement in Raleigh (North Carolina) onwel was geworden.
4 uur geleden