Formule 1 roept met 'Drive It Out' op tot meer respect
BOEDAPEST (ANP) - De Formule 1 heeft met een gezamenlijk statement opgeroepen tot meer respect. De campagne heet 'Drive It Out' en wordt ondersteund door alle coureurs, evenals directeur Stefano Domenicali en Mohammed Ben Sulayem, de voorzitter van autosportfederatie FIA.
"We zijn verenigd in onze wens om alle soorten misbruik binnen de sport waar we van houden te voorkomen en we roepen de hele Formule 1-familie op om zich bij ons aan te sluiten", schrijft de Formule 1.
In een videoboodschap roepen alle coureurs gezamenlijk op tot vereniging van de F1-community. "De videoboodschap die is gepubliceerd erkent dat - hoewel passie en competitie zeer belangrijke onderdelen van onze sport zijn - dit ook te ver kan gaan, waardoor fans, journalisten, presentatoren en coureurs zowel verbaal als online worden beledigd."
Drie weken geleden misdroegen racefans zich in Oostenrijk. Sommige fans zouden het slachtoffer zijn geweest van seksistische, racistische en homofobe beledigingen op de Red Bull Ring in Spielberg. "We zijn op de hoogte gebracht van berichten dat sommige fans totaal onacceptabele opmerkingen van anderen hebben gekregen bij dit evenement. We nemen dit heel serieus", liet de Formule 1 toen in een verklaring weten.
Zondag staat de Grote Prijs van Hongarije op het programma.
Meer uit Sport
BAD HOMBURG VOR DER HÖHE (ANP) - Tennisster Naomi Osaka heeft in Duitsland voor het eerst in haar carrière een finale van een grastoernooi bereikt. De viervoudig grandslamkampioene uit Japan was in de halve finale van het toernooi van Bad Homburg met 6-3 6-3 te sterk voor de Chinese Wang Xinyu.
21 minuten geledenLONDEN (ANP) - Tennisser Tallon Griekspoor treft in de eerste ronde van Wimbledon de Australiër James Duckworth. Botic van de Zandschulp begint het grandslamtoernooi in Londen met een partij tegen de Amerikaan Aleksandar Kovacevic, terwijl Jesper de Jong tegen Rinky Hijikata uit Australië speelt. Dat is het resultaat van de loting op vrijdag.
2 uur geledenMANAMA (ANP) - De Spaanse wielrenner Pello Bilbao zal in zijn afscheidsjaar geen Tour de France rijden. De 36-jarige klimspecialist is niet op tijd hersteld van een virale infectie die hij opliep in de Tour Auvergne-Rhône-Alpes (voorheen het Critérium du Dauphiné). Dat meldde zijn ploeg Bahrain-Victorious op X.
14 uur geledenSPIELBERG (ANP) - Max Verstappen is recordhouder met vier zeges in de Grote Prijs van Oostenrijk, maar een vijfde zege in zijn andere 'thuisrace' ligt niet voor de hand. De Red Bull van de viervoudig wereldkampioen in de Formule 1 presteert dit seizoen ondermaats vergeleken met de grote concurrenten Mercedes en Ferrari. De Nederlander hoopt dat zijn auto met een upgrade weer iets beter gaat presteren.
19 uur geledenSPIELBERG (ANP) - Lewis Hamilton heeft onthuld dat een nekblessure hem kwelde in zijn eerste weken bij Ferrari. "Ik crashte begin vorig jaar tijdens een van mijn eerste tests in de Ferrari heel hard tegen de muur. Een van mijn nekwervels raakte beschadigd en daarbij werd een zenuw geraakt", vertelde de zevenvoudig wereldkampioen aan de media op de persdag van de Formule 1 voorafgaand aan de Grote Prijs van Oostenrijk.
20 uur geledenSPIELBERG (ANP) - Kimi Antonelli en George Russell kunnen teamorders van Mercedes verwachten als een van de twee duidelijk sneller is en de druk van rivalen groot. Dat zei WK-leider Antonelli tegen verslaggevers op de persdag van de Formule 1, voorafgaand aan de Grote Prijs van Oostenrijk.
21 uur geledenMACAU (ANP) - Autosportbond FIA heeft ingestemd met het beëindigen van de limiet op termijnen voor het voorzitterschap. De huidige voorzitter Mohamed Ben Sulayem uit de Verenigde Arabische Emiraten wilde een einde aan de limiet van drie termijnen van vier jaar. Ben Sulayem is recent herkozen in zijn tweede termijn.
22 uur geleden