Formule 1 roept met 'Drive It Out' op tot meer respect
BOEDAPEST (ANP) - De Formule 1 heeft met een gezamenlijk statement opgeroepen tot meer respect. De campagne heet 'Drive It Out' en wordt ondersteund door alle coureurs, evenals directeur Stefano Domenicali en Mohammed Ben Sulayem, de voorzitter van autosportfederatie FIA.
"We zijn verenigd in onze wens om alle soorten misbruik binnen de sport waar we van houden te voorkomen en we roepen de hele Formule 1-familie op om zich bij ons aan te sluiten", schrijft de Formule 1.
In een videoboodschap roepen alle coureurs gezamenlijk op tot vereniging van de F1-community. "De videoboodschap die is gepubliceerd erkent dat - hoewel passie en competitie zeer belangrijke onderdelen van onze sport zijn - dit ook te ver kan gaan, waardoor fans, journalisten, presentatoren en coureurs zowel verbaal als online worden beledigd."
Drie weken geleden misdroegen racefans zich in Oostenrijk. Sommige fans zouden het slachtoffer zijn geweest van seksistische, racistische en homofobe beledigingen op de Red Bull Ring in Spielberg. "We zijn op de hoogte gebracht van berichten dat sommige fans totaal onacceptabele opmerkingen van anderen hebben gekregen bij dit evenement. We nemen dit heel serieus", liet de Formule 1 toen in een verklaring weten.
Zondag staat de Grote Prijs van Hongarije op het programma.
Meer uit Sport
WOERDEN (ANP) - Organisaties van sportevenementen worstelen door de aanhoudende hitte met de vraag of de geplande wedstrijden deze week kunnen doorgaan. Bij de Singelloop in Woerden gaat de hardloopwedstrijd maandagavond over 5 en 10 kilometer wel door, maar zijn de onderdelen voor kinderen afgelast, laat een woordvoerder weten. De jongste deelnemers zouden starten in de vroege avond, een warm moment.
1 uur geledenBONN (ANP/DPA) - De Italiaanse atleet Alex Schwazer is in april bij de open Duitse nationale wegkampioenschappen positief getest op het bloeddopingmiddel epo. Het Duitse nationale antidopingagentschap (NADA) is een procedure tegen de olympisch kampioen snelwandelen van 2008 gestart. Hij is tevens voorlopig geschorst.
1 uur geledenASSEN (ANP) - Het TT Circuit Assen neemt voor de aankomende TT van 26 tot en met 28 juni extra maatregelen vanwege de verwachte warmte. Bezoekers mogen eigen flessen meenemen mits deze niet van glas zijn, laat de organisatie weten. Ook zijn er verspreid over het terrein waterpunten en toiletgebouwen waar bezoekers hun fles gratis kunnen vullen.
2 uur geledenSOUTHAMPTON (ANP/AFP) - Golfer Wyndham Clark heeft voor de tweede keer de US Open gewonnen. De 32-jarige Amerikaan hield in de laatste ronde op de bij New York gelegen Shinnecock Hills Golf Club net genoeg over van zijn ruime voorsprong, die hij al sinds de eerste ronde in handen had. Zo werd Clark de negende winnaar ooit die van begin tot eind leidde.
5 uur geledenLONDEN (ANP) - Tennisster Serena Williams maakt over ruim een week op Wimbledon na bijna vier jaar haar rentree in het enkelspel. De 23-voudig grandslamkampioen heeft van de organisatie een wildcard gekregen, na eerder ook al met haar zus Venus via deze weg te zijn toegelaten tot het dubbelspel in Londen.
18 uur geledenBANGKOK (ANP) - De Nederlandse volleybalsters hebben de tweede week in de Nations League afgesloten met de vierde zege. De ploeg van bondscoach Felix Kozlowski versloeg in Bangkok gastland Thailand in drie sets: 25-23 25-22 25-15.
20 uur geledenVILLARS-SUR-OLLON (ANP/Belga) - Tadej Pogačar heeft ook de Ronde van Zwitserland aan zijn lange palmares toegevoegd. De Sloveense wereldkampioen won de Zwitserse rittenkoers voor het eerst. De renner van UAE Team Emirates zag de leiderstrui die hij al in de eerste etappe veroverde in de slotrit, met start en finish in Villars-sur-Ollon, niet meer in gevaar komen. Met een inhaalrace boekte hij zijn derde etappezege deze week.
21 uur geleden