Formatie gaat verder, Letschert spreekt van cruciale week
DEN HAAG (ANP) - Informateur Rianne Letschert hervat maandag de gesprekken met D66, CDA en VVD. "Dit wordt een cruciale week", zei ze op haar eerste werkdag in het nieuwe jaar. De partijen bespreken onder meer de begroting en de vraag of andere partijen bij het proces betrokken moeten worden.
De drie partijen hebben samen 66 zetels in de Tweede Kamer. Als de partijen een meerderheidscoalitie willen vormen, moet daar nog minstens een partij bij. Ook de optie voor een minderheidskabinet ligt op tafel. D66 wil liever niet samenwerken met JA21, maar die partij heeft wel de voorkeur van de VVD. De liberalen willen weer niet samenwerken met GroenLinks-PvdA. Die combinatie zou een meerderheid van 86 zetels in de Tweede Kamer betekenen, met JA21 tellen de partijen op tot 75 zetels.
"Er zijn verschillende mogelijkheden en die zijn we met elkaar aan het verkennen", zei Letschert. "Daar moeten we deze week een keuze in gaan maken. En ook financieel zijn er allerlei scenario's en opties." De partijen spraken in de formatiepauze nog wel over de verdeling van het overheidsgeld. De uitkomsten daarvan kent Letschert nog niet: "Ik ga dat deze week ontdekken."
Maandagmiddag spreekt Letschert met de secondanten van D66, VVD en CDA. Later deze week schuiven ook de partijleiders aan voor de verdere formatieonderhandelingen.
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquĂȘtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
43 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
45 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
46 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
47 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
48 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet wil dat melkveehouders niet meer dan 2,6 koeien per hectare gaan houden. Dat is een van de maatregelen die in het pakket aan maatregelen in het kader van stikstof staat. Dat bevestigen ingewijden na berichtgeving van de Telegraaf.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een kabinetsplan tegen het cellentekort moet ruim 1700 plekken opleveren, meldt staatssecretaris Claudia van Bruggen (Justitie en Veiligheid). Om plekken in meer beveiligde cellen vrij te maken, wil ze vaker werken met sobere regimes. Bovendien wil ze meer gaan werken met enkelbanden om gevangenen te helpen terug te keren in de samenleving.
3 uur geleden