FNV wil vast baan als norm en hoger minimumloon
AMSTERDAM (ANP) - De FNV wil grotendeels af van flexwerk en wil weer meer vaste banen. Ook moet het minimumloon omhoog. De vakbond presenteert zaterdag een 'plan voor de arbeid', waarin deze visie wordt uitgewerkt.
"De vaste baan als norm geeft inkomenszekerheid. Dan kunnen mensen een huis kopen. De laagste lonen moeten omhoog door de verhoging van het minimumloon, de uitkeringen moeten dat volgen. De AOW gaat dan ook extra omhoog. Het midden- en kleinbedrijf profiteert, want deze mensen geven hun geld uit in winkels, bij de winkel om de hoek", zegt vicevoorzitter Tuur Elzinga in de Volkskrant.
Als het aan de bond ligt, wordt flexwerk alleen nog gebruikt om pieken in de productie te verwerken en bij vervanging van zieken. Schijnzelfstandigen, die eigenlijk als goedkope arbeidskracht in organisaties meedraaien, moeten een vast contract krijgen. Ruim een miljoen flexwerkers en schijnzelfstandigen moet de komende vier jaar een vaste baan krijgen, stelt de FNV.
Coronacrisis
"De coronacrisis maakt voor iedereen duidelijk dat het niet goed gaat. Er is sprake van een grote sociale crisis. De zwaksten, de flexwerkers en schijnzelfstandigen, kregen het meteen voor de kiezen. Zij raakten hun werk kwijt. Er is nog een vervolg op komst met reorganisaties die mensen met vast werk gaan raken", aldus Elzinga. "Nu is het door corona voor iedereen duidelijk dat het anders moet. De FNV pleit al jaren voor een hoger minimumloon, nu heeft iedereen het erover. We moeten het ijzer smeden nu het heet is. Geen woorden maar daden."
Hij vindt dat Nederland is afgegleden: "We waren een land met hoge arbeidsproductiviteit en innovatie. Nu zijn we een soort lagelonenland geworden. Kijk naar de levensmiddelenindustrie. In de vleesproductie werken heel veel goedkope arbeidsmigranten tegen bar slechte arbeidsvoorwaarden.(..) We moeten af van het Angelsaksische denken over lage lonen en het kortetermijnwinstdenken", aldus Elzinga. "Neem een voorbeeld aan Duitsland. De lonen zijn daar veel hoger, de arbeidsproductiviteit ook." Elzinga is kandidaat om in maart de huidige voorzitter Han Busker op te volgen.
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - Als Nederland migratie beter wil sturen, zal meer dan nu moeten worden ingezet op partnerschappen met landen van buiten de EU. Die samenwerkingen moeten dan ook voor de partnerlanden voordelig zijn. Dat stellen de Adviesraad Migratie (AM) en de Adviesraad Internationale Vraagstukken (AIV) in een advies.
7 uur geledenROTTERDAM (ANP) - De Rotterdamse burgemeester Carola Schouten vindt het "krachtig" dat premier Rob Jetten zondag excuses heeft aangeboden aan de Molukse gemeenschap.
12 uur geledenROTTERDAM (ANP) - John Wattilete, president van de niet-erkende Republiek der Zuid-Molukken (RMS), heeft zondag opgeroepen tot de teruggave van het lichaam van een van zijn voorgangers, de Molukse jurist en vrijheidsstrijder Chris Soumokil. Dat deed hij in een toespraak voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
13 uur geledenROTTERDAM (ANP) - Premier Rob Jetten heeft namens de regering excuses aangeboden voor de manier waarop Molukse migranten zijn behandeld na de Indonesische onafhankelijkheidsoorlog. De minister-president deed dat voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
13 uur geledenLANDGRAAF (ANP) - De provincie Limburg wil dat mensen vaker Limburgs in het openbaar praten. Met een campagne worden sprekers van de streektaal opgeroepen een L-gebaar te maken met hun rechterhand voordat ze een gesprek beginnen, om aan te geven dat ze het Limburgs machtig zijn.
16 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De Nacht van de Vluchteling heeft een recordbedrag van 2,1 miljoen euro opgeleverd, meldt de organisator van het wandelevenement Stichting Vluchteling. Eerder werd al bekend dat een recordaantal van 10.000 mensen mee zou lopen op de afstanden van 10 tot 50 kilometer. Onderweg stuitten de wandelaars wel op de slechte weersomstandigheden.
18 uur geledenWILLEMSTAD (ANP) - Op Curaçao wordt het gelijkspel tegen Ecuador zaterdagavond (lokale tijd) uitgebreid gevierd. Een deel van de fans heeft zich verzameld in de uitgaanswijk Saliña, waar veel auto's toeterend rondrijden en mensen met vlaggen zwaaien.
20 uur geleden