FNV snoeihard over eindrapport arbeidsongeschiktheidsstelsel
DEN HAAG (ANP) - Vakbond FNV is niet te spreken over het eindrapport over het arbeidsongeschiktheidsstelsel dat donderdagmiddag werd gepresenteerd. De bond mist met name concrete aanbevelingen en zegt dat er niet goed is gekeken naar eerdere voorstellen die FNV over herziening van onderdelen van het stelsel heeft gedaan.
Het rapport, van de Onafhankelijke Commissie Toekomst Arbeidsongeschiktheidsstelsel (OCTAS), stelt dat inkomensregelingen voor mensen die door een aandoening of beperking niet (meer) kunnen werken veel simpeler moeten. Volgens de commissie hebben juist de vroeggehandicapten last van het stelsel, maar daar heeft de commissie nog geen structurele oplossing voor.
"De FNV snapt niet dat de commissie nauwelijks met concrete aanbevelingen om het systeem rond arbeidsongeschiktheid eerlijker, minder theoretisch en begrijpelijker te maken is gekomen", schrijft de bond in een schriftelijke reactie. "De FNV is verbaasd dat er niet goed gekeken is naar de voorstellen 'ideale Wajong' en het rapport 'Gevangen in de bijstand' die de bond eerder naar buiten bracht. Het is de FNV al jaren een doorn in het oog dat zoveel arbeidsongeschikten gevangen zitten in de bijstand of zelfs zonder inkomen zijn. De commissie laat deze groep opnieuw in de kou staan."
Zorgelijk
De bond schrijft verder dat het eindrapport "maar één reële kans" biedt om "te komen tot een broodnodige verbetering van ons arbeidsongeschiktheidsstelsel. Er staan enkele zeer zorgelijke scenario's in voor arbeidsongeschikten waar de FNV bepaald niet blij mee is."
Alleen het herstellen van "mensonterende fouten" in de WIA kan op goedkeuring van de bond rekenen. Maar de bond spreekt "grote zorg" uit over de andere voorstellen, die volgens de vakbond het socialezekerheidsstelsel afbreken. "Na een paar jaar staan mensen volledig in de kou, dat gaan we echt niet tolereren."
Fiscale boete
Vakbond CNV wil dat de fiscale boete op arbeidsongeschiktheid verdwijnt. "Arbeidsongeschikten betalen nu drie keer zoveel inkomstenbelasting als werkenden. Dit onrecht moet het kabinet als eerste aanpakken", meldt de bond.
De commissie stelde vast dat de regels zo ingewikkeld zijn door "regeldrift en doelmatigheidsdrang" vanuit de politiek. Zo durven mensen niet meer te gaan werken, uit angst voor het verlies van inkomen. In totaal ontvingen in 2023 ruim 790.000 mensen een arbeidsongeschiktheidsuitkering.
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - De landelijke technische storing bij Rijkswaterstaat van zaterdag is verholpen. "Alle systemen werken weer", zegt een woordvoerster van de weg- en waterbeheerder. Volgens haar heeft de storing niet geleid tot grote ongeregeldheden in het verkeer en op het water.
16 minuten geledenALMERE (ANP) - In Almere zijn twee nachten op rij scooters geroofd onder bedreiging van wapens, meldt de politie. In beide gevallen werden ook persoonlijke eigendommen gestolen.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De systemen van Rijkswaterstaat die door een landelijke storing eruit liggen, beginnen langzaam weer te werken. Dat meldt de weg- en waterbeheerder op X, waar het voorlopig communiceert over actuele verkeersinformatie nu meerdere RWS-websites eruit liggen. "De eerste systemen komen inmiddels weer in de lucht, wat een hoopgevend signaal is."
3 uur geledenTERNEUZEN (ANP) - In de buurt van het Zeeuwse Terneuzen zijn zaterdag twee auto's op elkaar gebotst. Bij het ongeval zijn vijf personen betrokken. Meerdere ambulances en traumahelikopters, waaronder eentje uit het Belgische Brugge, werden opgeroepen, meldde de veiligheidsregio.
4 uur geledenLA GUAIRA (ANP) - Twee reddingsgroepen van USAR zijn zaterdag gelijk ingezet na aankomst op de plek waar het basiskamp in Venezuela wordt opgezet. Dat laat een woordvoerder van het Nederlandse Urban Search and Rescue weten.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Rijkswaterstaat (RWS) kampt met een landelijke technische storing. Hierdoor heeft het op meerdere plekken geen cameratoezicht en kan het geen rode kruizen plaatsen om rijstroken af te sluiten. Dit kan gevaarlijk zijn als er een voertuig stilstaat op de snelweg.
4 uur geledenDE BILT (ANP) - De hitte in Nederland wordt langzaam verdreven vanuit het kustgebied, meldt het KNMI zaterdagmiddag. Daardoor is in veel westelijke provincies niet meer code oranje van kracht, maar geel.
4 uur geleden