Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

FNV na faillissement Blokker: zware periode voor duizenden mensen

FNV na faillissement Blokker: zware periode voor duizenden mensen

UTRECHT (ANP) - Het faillissement van Blokker betekent een "zware periode voor duizenden mensen met oranje Blokkerhart". Met die opmerking reageert bestuurder Linda Vermeulen van vakbond FNV op het bankroet van de keten waar zo'n 3500 mensen werken.

"Veel FNV-leden werken al vele jaren bij Blokker, soms wel twintig of dertig jaar. De medewerkers houden in goede en slechte tijden de winkels draaiend. Het is zo oneerlijk dat zij nu met lege handen staan en weer bij nul moeten beginnen, terwijl de oprichters en de eigenaar van Blokker steenrijk blijven", aldus Vermeulen.

Volgens de bond heeft het concern waar Blokker onder valt, Mirage Retail Group, de afgelopen jaren al veel kosten op medewerkers en de samenleving afgewenteld. "Denk aan alle coronasteun en de loondoorbetalingen na de faillissementen van Mirage-merken BCC en Big Bazar." Mirage-keten BCC viel vorig jaar om. Big Bazar was tot oktober 2021 in handen van Mirage, maar werd overgedaan aan ondernemer Heerke Kooistra. Pas vorig jaar ging de koopjesketen failliet.

FNV dringt er al langer op aan dat de overheid nieuwe wetgeving opstelt die winkelmedewerkers beter beschermt bij faillissementen. De bond vindt dat medewerkers ook bij faillissement een wettelijk recht moeten krijgen op een ontslagvergoeding. Ook zouden er in de winkelstraat andere keuzes moeten worden gemaakt. "'Kijk bijvoorbeeld naar de voortdurende oprekking van winkeltijden en mogelijkheid voor concerns om steeds uitverkoop te houden. Dat gaat ten koste van mensen en klimaat", aldus Vermeulen.

Meer uit Financieel

Amsterdamse AEX sluit licht lager, Philips grootste daler

AMSTERDAM (ANP) - De AEX-index op de aandelenbeurs in Amsterdam is donderdag met een kleine min gesloten na de plus een dag eerder. Zorgtechnologieconcern Philips was de grootste daler bij de hoofdfondsen op het Damrak en zorgde voor koersdruk op de hoofdindex.

56 minuten geleden
Albert Heijn berispt om vage duurzaamheidsclaims zuivelproducten

AMSTERDAM (ANP) - Albert Heijn heeft consumenten misleid met vage duurzaamheidsclaims op zuivelverpakkingen van zijn huismerk en moet ze aanpassen. Dat maakte de Reclame Code Commissie (RCC) donderdag bekend na een klacht van Wakker Dier.

57 minuten geleden
Salesforce iets hoger op Wall Street na sterke vooruitzichten

NEW YORK (ANP) - Salesforce behoorde donderdag tot de winnaars op de beurzen in New York. Het softwareconcern boekte afgelopen kwartaal meer winst dan verwacht. Ook verhoogde het bedrijf de omzetverwachting voor het hele jaar. Het aandeel Salesforce, dat deel uitmaakt van de Dow-Jonesindex, steeg licht.

3 uur geleden
Schiphol halveert aantal grondafhandelaren in 2027

SCHIPHOL (ANP) - Het duurt tot 2027 voordat het aantal grondafhandelaren op Schiphol is teruggebracht naar drie, in plaats van de huidige zes. Dat maakte de luchthaven bekend bij het begin van de aanbesteding voor bedrijven die verantwoordelijk worden voor de bagageafhandeling en werkzaamheden rond vliegtuigen. Het is al jaren de wens van de politiek en Schiphol om het aantal afhandelaren te beperken.

5 uur geleden
ING: economie groeit door ondanks handelsstrijd en spaarwoede

AMSTERDAM (ANP) - De Nederlandse economie groeit voorlopig door ondanks de handelsstrijd van Donald Trump en andere geopolitieke spanningen, voorspellen economen van ING. Voor 2026 voorzien zij daarbij een stevige koopkrachtstijging, al blijft de consument voorzichtig en wachten grote dossiers als het overvolle stroomnet en de stikstofproblematiek nog altijd op aanpak.

6 uur geleden
Brussel onderzoekt Meta om misbruik marktpositie AI op WhatsApp

BRUSSEL (ANP) - Brussel heeft een onderzoek geopend naar Meta's beleid rondom AI-functies in WhatsApp. De Europese Commissie gaat beoordelen of het Amerikaanse techbedrijf mogelijk in strijd handelt met Europese mededingingsregels door het concurrerende bedrijven moeilijker te maken om klanten via WhatsApp te bereiken.

7 uur geleden
Verzekeraars beloven hogere premie voor trouwe klant te voorkomen

AMSTERDAM (ANP) - Nederlandse verzekeraars hebben actie beloofd om te voorkomen dat trouwe klanten onnodig hogere premies betalen dan nieuwe. Een aantal van hen controleert het verzekeringenaanbod blijvend om deze prijsverschillen te voorkomen, melden het Verbond van Verzekeraars en de Autoriteit Financiële Markten (AFM).

7 uur geleden