Flevoland: afschieten herten enige keuze
LELYSTAD (ANP) - Het afschieten van honderden herten in de Oostvaardersplassen is noodzakelijk en is de enige optie, zei de advocaat van de provincie Flevoland maandag in de rechtbank in Lelystad. De provincie wil het aantal herten in het natuurgebied terugbrengen van 1500 naar 500 om onnodig lijden van de dieren in de winter te voorkomen.
Natuurverenigingen Dierbaar Flevoland en Fauna4life spanden een kort geding aan tegen een per 1 januari verstrekte ontheffing om herten te mogen schieten. De provincie wil nieuwe maatschappelijke onrust om hongerende herten voorkomen. "Demonstraties, de ontruiming van het provinciehuis, het illegaal bijvoeren en het bedreigen van boswachters: het mag niet meer zo ver komen", zei raadsvrouw Liesbeth Schippers over de acties in 2018.
In november vorig jaar oordeelde de bestuursrechter in Lelystad dat het schieten per direct moest stoppen. Dit omdat de noodzaak ervan onvoldoende onderbouwd was. Staatsbosbeheer, die de opdracht uitvoert, heeft aangegeven de uitspraak van het kort geding van maandag af te wachten. Ze stelt dat zonder het afschieten er deze winter opnieuw zevenhonderd herten bij komen. Een alternatief voor afschieten is er niet, meent de provincie.
Ethisch probleem
De natuurverenigingen betwijfelen de noodzaak van het doden van de edelherten. "Dit zijn dezelfde argumenten als op de zitting in november", zei ecoloog Frans Vera. Dat herten in de winter vermageren, is een natuurlijk proces, zei hij. Bovendien zorgt juist het afschieten van gezonde dieren voor een ethisch probleem, stelde Fauna4life. Zij vindt dat de provincie zwicht voor 'illegaal machtsvertoon' van actievoerders.
Over het beheer van het natuurgebied wordt al jaren gestreden bij de rechtbank. Ook roeren actievoerders zich. Naast boswachters werd ook ecoloog Vera bedreigd, zo zei hij zelf. Volgens de provincie wordt er nog altijd illegaal bijgevoerd. In de rechtbank was extra beveiliging aanwezig om te voorkomen dat de gemoederen al te verhit raakten.
De rechtbank doet binnen twee weken uitspraak.
Meer uit Binnenland
HOUTEN (ANP) - Na de hitte van de afgelopen week lijkt het zondag eindelijk af te koelen. Aan het eind van de week is het al minder heet en volgende week wordt het rond de 23 graden, meldt Weeronline.
32 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Het ministerie van Buitenlandse Zaken heeft, via de Nederlandse ambassade in Caracas, Nederlanders in Venezuela geïnformeerd over wat het beste te doen na de twee aardbevingen. Zo wordt geadviseerd een veilige plek te zoeken, uit de buurt van beschadigde gebouwen te blijven en open ruimtes buiten op te zoeken.
43 minuten geledenWILLEMSTAD (ANP) - De Meteorologische Dienst op Curaçao heeft woensdagavond (lokale tijd) bevestigd dat de aardbeving die plaatsvond voor de kust van Venezuela, ook te voelen was op Curaçao. De beving had een kracht van 7.1. Er is een code geel afgegeven op het eiland. De weerdienst laat weten dat er geen kans op een tsunami bestaat.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het totale oppervlak aan zonneparken is in vijf jaar tijd verviervoudigd, meldt het Kadaster. Vorig jaar besloegen de parken samen 3950 hectare, tegenover minder dan 1000 hectare in 2020. De uitbreiding komt volgens het Kadaster vooral door de aanleg van grote zonneparken.
7 uur geledenWIJK BIJ DUURSTEDE (ANP) - Asielzoekers verblijven sinds woensdag in een tijdelijke noodopvang in Wijk bij Duurstede. Ze mogen daar tot eind augustus blijven. Nadat de Utrechtse gemeente eind mei had aangekondigd dat er een opvang zou komen, waren er meerdere ongeregeldheden. Zo werd het gemeentehuis enkele keren vernield.
16 uur geledenHOUTEN (ANP) - Het is woensdag officieel de warmste 24 juni sinds het begin van de metingen in 1901, meldt Weeronline. De temperatuur in De Bilt steeg om 14.30 uur naar 32,8 graden en daarmee werd het oude record van 32,6 graden uit 2005 verbroken. Het is volgens het weerbureau het zevende datum-warmterecord van dit jaar.
18 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De rechtbank in Den Haag heeft woensdag de 39-jarige Paul V. veroordeeld tot 21 jaar cel voor het doden van zijn 30-jarige ex-partner Laura. De rechtbank acht bewezen dat de man haar op 29 januari 2024 heeft gewurgd met een hondenketting. V. heeft altijd ontkend en beweerd dat de vrouw zichzelf heeft omgebracht.
19 uur geleden