Flevoland: afschieten herten enige keuze
LELYSTAD (ANP) - Het afschieten van honderden herten in de Oostvaardersplassen is noodzakelijk en is de enige optie, zei de advocaat van de provincie Flevoland maandag in de rechtbank in Lelystad. De provincie wil het aantal herten in het natuurgebied terugbrengen van 1500 naar 500 om onnodig lijden van de dieren in de winter te voorkomen.
Natuurverenigingen Dierbaar Flevoland en Fauna4life spanden een kort geding aan tegen een per 1 januari verstrekte ontheffing om herten te mogen schieten. De provincie wil nieuwe maatschappelijke onrust om hongerende herten voorkomen. "Demonstraties, de ontruiming van het provinciehuis, het illegaal bijvoeren en het bedreigen van boswachters: het mag niet meer zo ver komen", zei raadsvrouw Liesbeth Schippers over de acties in 2018.
In november vorig jaar oordeelde de bestuursrechter in Lelystad dat het schieten per direct moest stoppen. Dit omdat de noodzaak ervan onvoldoende onderbouwd was. Staatsbosbeheer, die de opdracht uitvoert, heeft aangegeven de uitspraak van het kort geding van maandag af te wachten. Ze stelt dat zonder het afschieten er deze winter opnieuw zevenhonderd herten bij komen. Een alternatief voor afschieten is er niet, meent de provincie.
Ethisch probleem
De natuurverenigingen betwijfelen de noodzaak van het doden van de edelherten. "Dit zijn dezelfde argumenten als op de zitting in november", zei ecoloog Frans Vera. Dat herten in de winter vermageren, is een natuurlijk proces, zei hij. Bovendien zorgt juist het afschieten van gezonde dieren voor een ethisch probleem, stelde Fauna4life. Zij vindt dat de provincie zwicht voor 'illegaal machtsvertoon' van actievoerders.
Over het beheer van het natuurgebied wordt al jaren gestreden bij de rechtbank. Ook roeren actievoerders zich. Naast boswachters werd ook ecoloog Vera bedreigd, zo zei hij zelf. Volgens de provincie wordt er nog altijd illegaal bijgevoerd. In de rechtbank was extra beveiliging aanwezig om te voorkomen dat de gemoederen al te verhit raakten.
De rechtbank doet binnen twee weken uitspraak.
Meer uit Binnenland
GRONINGEN (ANP) - Bij een aanrijding tussen een fietser en een auto op de Hereweg in Groningen is een fietser zwaargewond geraakt. De automobilist is na het ongeval doorgereden, meldt de politie.
7 minuten geledenROTTERDAM (ANP) - In Rotterdam mogen zaterdag meerdere evenementen niet doorgaan vanwege de hitte. Het gaat om Nous'klaer Festival in Delfshaven, Buiten Gewoon Festival in Kralingen en I Love Urban in Nesselande. Ook de Kuip Run, die zondag plaats zou vinden, gaat niet door, meldt Feyenoord op de website.
9 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Ook op melk- en sapflessen moet volgens het kabinet statiegeld komen. Minister Stientje van Veldhoven (Klimaat en Groene Groei, D66) werkt aan een voorstel om de statiegeldplicht uit te breiden naar alle plastic flessen tot en met 3 liter, schrijft ze aan de Tweede Kamer. Een voorwaarde is dat er maatregelen komen om problemen met hygiëne te voorkomen, vooral bij de zuivelflessen.
5 uur geledenUTRECHT (ANP) - De hitte blijft de komende dagen voor problemen zorgen op het spoor. Tot en met zaterdag gold al een aangepaste dienstregeling, maar diverse treinen blijken reparaties nodig te hebben en dat zal van invloed zijn op de dienstregeling maandag en dinsdag. Dat meldt de NS. Hoe groot de impact precies is, is nog onbekend.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet stelt in totaal vijftien bufferzones van een kilometer in rondom kwetsbare natuur: zes daarvan liggen in de provincie Noord-Brabant en drie in de provincie Drenthe. In Overijssel komen er twee zones van een kilometer, net zoals in Limburg.
7 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het onderwijs had "geen prioriteit" voor het kabinet tijdens de coronapandemie. Dat zei oud-voorzitter Nienke Luijckx van scholierenorganisatie LAKS tijdens een verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona. "Het is niet zo dat onderwijs niet belangrijk werd gevonden", benadrukte zij. Maar de meeste aandacht ging naar het verlichten van de druk op de ziekenhuizen. "Het was in eerste instantie een gezondheidscrisis."
8 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquêtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
8 uur geleden