'FIFA wil transferperiode naar einde competities verschuiven'
ZÜRICH (ANP) - Wereldvoetbalbond FIFA werkt aan een plan om de transfermarkt voor voetballers pas aan het einde van alle competities open te stellen. Dat meldt persbureau Reuters op basis van een vertrouwelijk rapport dat het heeft ingezien.
De meeste contracten van voetballers lopen nu nog af op 30 juni. De kans is groot dat veel Europese competities, die nu stilliggen wegens het coronavirus, dan nog niet zijn afgewerkt. Veel voetbalclubs komen in grote financiële problemen als de competities niet worden beëindigd. Teams uit de Engelse Premier League lopen dan naar schatting al zo'n 1,1 miljard euro mis.
De wereldvoetbalbond zou het plan later op donderdag intern presenteren. Details zijn nog niet bekend. Onduidelijk is ook wat dit betekent voor spelers die al een nieuwe club hebben gevonden. Zo is Hakim Ziyech bijvoorbeeld in de huidige situatie vanaf 1 juli geen eigendom van Ajax maar van Chelsea.
De plannen van de wereldvoetbalbond komen niet helemaal als een verrassing. Louis Everard, directeur van spelersvakbond VVCS, voorspelde woensdag al dat de FIFA alles in het werk zou stellen om alle competities uit te laten spelen. "Het kan niet anders dan dat alle voetbalcompetities in het westen van Europa met minimaal een maand worden opgeschoven", zei hij tegen het ANP. "Daarvoor moet de transferwindow ook worden uitgesteld. Ik weet dat de FIFA aan dergelijke plannen werkt."
Meer uit Voetbal
ENSCHEDE (ANP) - Wout Weghorst verruilt Ajax voor FC Twente. De Eredivisieclub uit Enschede heeft met de 33-jarige spits een akkoord bereikt voor twee jaar. De aanvaller had een aflopend contract in Amsterdam.
5 uur geledenGUADALAJARA (ANP/AFP) - Bondscoach Luis de la Fuente van Spanje baalde na de zege op Uruguay in de laatste groepswedstrijd van het WK voetbal van de blessures bij zijn spelers Nico Williams en Yéremy Pino. De Europees kampioen versloeg Uruguay met 1-0 in Guadalajara en plaatste zich als groepswinnaar voor de volgende ronde.
5 uur geledenSEATTLE (ANP) - De Iraanse internationals halen na afloop van de laatste groepswedstrijd tussen Iran en Egypte hard uit naar de wijze waarop ze worden behandeld tijdens het WK. "Het WK is een ramp voor ons", zei Mehdi Taremi in het Seattle Stadium na het 1-1-gelijkspel tegen Egypte. "Het gaat om zaken buiten het voetbal. Zoals wij worden behandeld, kunnen we niet optimaal presteren. En dat is niet goed. Want ook wij leven onze droom."
5 uur geledenVANCOUVER (ANP/Belga) - Bondscoach Rudi Garcia van België heeft na de 5-1-zege op Nieuw-Zeeland uitgehaald naar de eerdere kritiek op zijn belangrijkste spelers. "Als je als land over zulke spelers beschikt, moedig hen dan aan", zei hij op de persconferentie. "Ze hebben de voorbije dagen veel kritiek gekregen, wat ik onterecht vind. Ze werden behandeld als 'has beens', vandaag hebben ze op het veld laten zien waartoe ze in staat zijn."
6 uur geledenVANCOUVER (ANP/Belga) - Doelman Thibaut Courtois kon zien hoe België zich in Vancouver bevrijdde door de treffer van Leandro Trossard, die de 5-1-zege op het WK voetbal inleidde tegen Nieuw-Zeeland. "Bij die eerste goal bevrijden we ons en daarna loopt het als een ketchupfles en vallen ze opeens allemaal", zei hij tegen Sporza.
7 uur geledenKANSAS CITY (ANP) - De spelers van het Nederlands elftal weten dat er vanaf nu op het wereldkampioenschap voetbal meer gevraagd wordt dan in de groepsfase. Oranje bleef tegen Japan, Zweden en Tunesië ongeslagen en scoorde liefst tien keer. Dat lukte op dit WK tot dusverre alleen Duitsland. Doelman Bart Verbruggen werd daarentegen ook vier keer gepasseerd en het Nederlands elftal gaf daarnaast ook nog de nodige grote kansen weg.
8 uur geledenVANCOUVER (ANP) - België heeft zich op het wereldkampioenschap voetbal alsnog als groepswinnaar geplaatst voor de volgende ronde. Het elftal van bondscoach Rudi Garcia was in Vancouver veel te sterk voor Nieuw-Zeeland: 5-1.
9 uur geleden