FIFA start met armband tegen discriminatie al in groepsfase WK
DOHA (ANP) - De FIFA heeft zijn campagne tegen discriminatie vervroegd van de kwartfinales naar de groepsfase van het WK. De wereldvoetbalbond nam de beslissing zodat nu alle 32 deelnemende aanvoerders de mogelijkheid hebben om de speciale armband die bij de campagne hoort te dragen, zo gaf de FIFA aan in een statement.
Het besluit van de FIFA volgde kort nadat duidelijk was geworden dat aanvoerders met de veelbesproken OneLove-band hiervoor mogelijk een gele kaart zouden krijgen. De voetbalbonden van Nederland, Engeland, Wales, België, Denemarken, Duitsland en Zwitserland besloten vervolgens om hun aanvoerders te vragen de OneLove-band niet te dragen.
"Voor FIFA-eindrondes moeten de aanvoerders van elk team de armband dragen die is geleverd door de FIFA", zo voegde de wereldvoetbalbond toe.
Inclusief
"FIFA is een inclusieve organisatie die voetbal ten dienste wil stellen van de samenleving door goede en legitieme doelen te ondersteunen, maar dit moet gebeuren binnen de kaders van de bij iedereen bekende wedstrijdreglementen", aldus de FIFA.
FIFA-president Gianni Infantino herhaalde zijn support voor de lhbti+-gemeenschap tijdens het WK. "Ik heb gesproken met de hoogste leiders over dit onderwerp. Zij hebben bevestigd en ik kan bevestigen dat iedereen welkom is. Als iemand het tegenovergestelde zegt, dan is dat niet de opinie van het land en zeker niet de opinie van de FIFA", aldus Infantino.
Maandag werd duidelijk dat Oranje-captain Virgil van Dijk de OneLove-band niet zou dragen vanwege de dreiging van een gele kaart. Oranje speelt maandag om 17.00 uur zijn eerste WK-wedstrijd tegen Senegal.
Meer uit Voetbal
FOXBOROUGH (ANP/AFP) - De Franse ploeg wil bondscoach Didier Deschamps een hart onder de riem steken tijdens de laatste WK-groepswedstrijd tegen Noorwegen op vrijdagavond. Dat zei middenvelder Aurélien Tchouaméni tijdens de persconferentie voor het duel. Deschamps ontbreekt bij de wedstrijd in Boston Stadium vanwege de uitvaart van zijn moeder.
4 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Ajax heeft overeenstemming bereikt over de transfer van vleugelverdediger Fouad Zahouani van het Marokkaanse Union Touarga Sportif. De 20-jarige Marokkaan tekent na het afronden van de laatste formaliteiten een contract tot medio 2029. Dat meldt Ajax op de eigen website.
4 uur geledenUTRECHT (ANP) - De Utrechtse amateurvoetbalclub USV Hercules bevestigt dat oud-speler Mats Grotenbreg (28) donderdag is overleden. Hij werd door een boot aangevaren toen hij aan het zwemmen was bij de Mookerplas in het noorden van Limburg. Hercules noemt Grotenbreg een held en wenst zijn nabestaanden "alle kracht dit verlies te dragen".
5 uur geledenROTTERDAM (ANP) - Telecombedrijf KPN heeft de sponsorovereenkomst met de KNVB verlengd. Het nieuwe contract loopt van 1 juli tot en met 30 juni 2030. Dat maakte KPN vrijdag bekend in een persbericht.
7 uur geledenPHILADELPHIA (ANP) - Eloy Room (37) denkt over vier jaar opnieuw als doelman van Curaçao naar het WK voetbal te gaan. "Natuurlijk kunnen we het WK nog een keer halen", zei de keeper na de uitschakeling van de kleinste deelnemer ooit in Philadelphia. "Ik ben er dan gewoon weer bij. Ik ga nog veel meer jongens overhalen om mee te doen. Waarom zou je niet voor Curaçao willen spelen?"
8 uur geledenKANSAS CITY (ANP) - Hervé Renard heeft geen spijt dat hij na de nederlaag in het eerste WK-duel met Zweden (5-1) aan de slag is gegaan als interim-bondscoach van Tunesië.
8 uur geledenPHILADELPHIA (ANP) - Bondscoach Dick Advocaat mag heel trots zijn op wat hij met Curaçao heeft bereikt. Dat zei verdediger Juriën Gaari (32) in Philadelphia nadat Curaçao op het WK was uitgeschakeld door een 2-0-nederlaag tegen Ivoorkust. "We hebben twee jaar met Advocaat gewerkt. Zijn energie was ondanks zijn leeftijd altijd goed. We hadden een goede connectie. We zijn ook trots op hem. Het is jammer als hij stopt, maar zo is het voetbal. En wie weet gaat hij wel door. Je weet het met deze coach nooit."
8 uur geleden