FIFA-baas vond WK-groepsfase 'beste ooit' ondanks controverse
DOHA (ANP) - Ondanks alle kritiek op het WK voetbal in Qatar zegt FIFA-voorzitter Gianni Infantino dat hij de groepsfase van het het toernooi "de beste ooit" vond. De Zwitser geeft in een door de wereldvoetbalbond gepubliceerd interview aan dat hij eigenlijk over alle aspecten van het toernooi enthousiast is: de fans, het voetbal en ook de stadions. Over de vele bezwaren over Qatar vanuit vooral westerse landen gaat geen woord in het artikel.
Infantino komt ook terug op de "recordaantallen" toeschouwers in stadions en tv-kijkers, die al eerder bekend werden gemaakt. Ook het feit dat voor het eerst ooit alle continentale federaties (van Europa, Azië, Afrika, Noord- en Midden-Amerika, Zuid-Amerika en Oceanië) waren vertegenwoordigd in de knock-outfase kon op zijn goedkeuring rekenen. "Het niveau ligt heel, heel dicht bij elkaar. Dit laat zien dat voetbal echt mondiaal aan het worden is."
De voorzitter hoopt en verwacht dat de rest van het WK zo aantrekkelijk blijft. "De stadions zijn voor praktisch elke wedstrijd uitverkocht", aldus Infantino. Vrijdag gaat het toernooi verder met de kwartfinales. Volgende week zondag is de finale.
Een belangrijk punt van kritiek gaat over de arbeidsomstandigheden in Qatar. Volgens mensenrechtenorganisaties zijn sinds de toewijzing van het WK aan Qatar in 2010 honderden tot duizenden gastarbeiders overleden in het gastland. De doodsoorzaak bleef meestal onbekend. De FIFA en Qatar beweren dat bij de bouw van de stadions veel minder arbeidsmigranten om het leven zijn gekomen. Ook over lhbti-rechten was veel te doen. Homoseksualiteit is verboden in Qatar.
Meer uit Voetbal
TIJUANA (ANP) - Het nationale elftal van Iran is in het Mexicaanse Tijuana in afwachting van het vervolg voor het land op het WK voetbal. De ploeg van bondscoach Amir Ghalenoei eindigde met 3 punten als derde in groep G. Iran plaatst zich mogelijk als een van de beste acht nummers 3 voor de laatste 32, maar is daarbij afhankelijk van de resultaten in de andere groepen. "Wij verdienen het meer dan ieder ander team. Voor de mensen in Iran", zei international Ramin Rezaeian na afloop van het 1-1-gelijkspel tegen Egypte in de nacht van vrijdag op zaterdag in Seattle.
8 minuten geledenGUADALUPE (ANP) - De Braziliaanse scheidsrechter Wilton Sampaio heeft in de Nederlandse nacht van maandag op dinsdag de leiding over de WK-wedstrijd tussen het Nederlands elftal en Marokko. Het duel in de zestiende finales vindt plaats in het Monterrey Stadium in het Mexicaanse Guadalupe.
1 uur geledenSEATTLE (ANP/AFP) - De Iraanse voetballers hebben op het WK na de laatste groepswedstrijd tegen Egypte (1-1) opnieuw een brief achtergelaten in de kleedkamer, waarin ze speelstad Seattle bedanken "voor de gastvrijheid". De ploeg deed dat eerder ook na de tweede groepswedstrijd tegen België (0-0) in Los Angeles op dezelfde wijze.
4 uur geledenENSCHEDE (ANP) - Wout Weghorst verruilt Ajax voor FC Twente. De Eredivisieclub uit Enschede heeft met de 33-jarige spits een akkoord bereikt voor twee jaar. De aanvaller had een aflopend contract in Amsterdam.
10 uur geledenGUADALAJARA (ANP/AFP) - Bondscoach Luis de la Fuente van Spanje baalde na de zege op Uruguay in de laatste groepswedstrijd van het WK voetbal van de blessures bij zijn spelers Nico Williams en Yéremy Pino. De Europees kampioen versloeg Uruguay met 1-0 in Guadalajara en plaatste zich als groepswinnaar voor de volgende ronde.
10 uur geledenSEATTLE (ANP) - De Iraanse internationals halen na afloop van de laatste groepswedstrijd tussen Iran en Egypte hard uit naar de wijze waarop ze worden behandeld tijdens het WK. "Het WK is een ramp voor ons", zei Mehdi Taremi in het Seattle Stadium na het 1-1-gelijkspel tegen Egypte. "Het gaat om zaken buiten het voetbal. Zoals wij worden behandeld, kunnen we niet optimaal presteren. En dat is niet goed. Want ook wij leven onze droom."
11 uur geledenVANCOUVER (ANP/Belga) - Bondscoach Rudi Garcia van België heeft na de 5-1-zege op Nieuw-Zeeland uitgehaald naar de eerdere kritiek op zijn belangrijkste spelers. "Als je als land over zulke spelers beschikt, moedig hen dan aan", zei hij op de persconferentie. "Ze hebben de voorbije dagen veel kritiek gekregen, wat ik onterecht vind. Ze werden behandeld als 'has beens', vandaag hebben ze op het veld laten zien waartoe ze in staat zijn."
11 uur geleden