Feyenoord teleurgesteld in binnendringende supporters
ROTTERDAM (ANP) - Feyenoord is teleurgesteld in de tientallen supporters die tijdens de thuiswedstrijd tegen RKC Waalwijk het stadion binnendrongen. De supporters richtten vernielingen aan, onder meer aan het veld. Na de wedstrijd werd ook de autopoort van het hek om De Kuip ontzet.
"We zijn nog aan het uitzoeken hoe dit precies is gebeurd, maar het lijkt erop dat ze zichzelf naar binnen toe hebben weten te dringen", zei stadiondirecteur Jan van Merwijk bij de NOS. Van Merwijk is bij Feyenoord ook verantwoordelijk voor veiligheids- en supporterszaken. "Het vermoeden is dat er een sleutel in omloop is. Daar zijn we uiteraard niet blij mee. We begrijpen dat er bij de supporters de nodige frustratie en teleurstelling is over hoe dit seizoen in sportief opzicht verloopt. Iedereen kan daar uiting aan geven. Maar niet op deze manier. Het binnendringen van het stadion is een grens die we niet eerder gezien hebben. Daar zijn we teleurgesteld over."
Enkele honderden voetbalfans verzamelden zich tijdens het duel op de parkeerplaats voor De Kuip. Ze staken daar vuurwerk af en lieten met spandoeken en spreekkoren weten tegen de komst van een nieuw stadion te zijn. Een deel van de groep wist De Kuip binnen te dringen. De supporters staken fakkels en rookbommen af en gooiden vuurwerk op het veld. De wedstrijd lag daardoor een tijdje stil. Na afloop bleef het onrustig om De Kuip. Assistent-trainer John de Wolf, als oud-speler heel populair onder de fans, sprak de supporters toe die via de autopoort toegang probeerden te krijgen tot het stadionterrein. Nadat De Wolf was vertrokken, werd het hek alsnog ontzet.
Vooraf op de hoogte
Volgens Van Merwijk waren Feyenoord en de politie vooraf op de hoogte van een supportersactie. "Op basis van de informatie die we hadden, hebben we er alles aan gedaan om deze situatie zo goed mogelijk tegen te gaan. Qua beveiliging zijn we opgeschaald en we hebben de politie geïnformeerd. Maar het ligt ook buiten onze macht. Fakkels op het veld gooien, het stadion binnendringen, de autopoort ontzetten; daar zit je als club niet op te wachten."
Op basis van camerabeelden hoopt Feyenoord de supporters te identificeren die het stadion in zijn gekomen. Voor hen dreigt een stadionverbod.
Opvallend genoeg kregen de fans die De Kuip binnendrongen applaus van de spelers op het veld. "De spelers zijn met voetbal bezig, die hebben verder geen idee wat er gebeurde", zegt Van Merwijk. "Als ze worden toegezongen, is het een natuurlijke reactie om daar waardering voor te geven. Maar ik denk dat ze er een andere mening over hebben als ze de context weten."
Meer uit Voetbal
LONDEN (ANP) - Oranje-international Victoria Pelova vervolgt haar carrière bij Tottenham Hotspur, zo meldt de Londense club. De 27-jarige middenvelder speelde de afgelopen drie seizoenen bij stadsgenoot Arsenal, maar vorige maand werd bekend dat ze die club transfervrij zou verlaten.
1 uur geledenKANSAS CITY (ANP) - De bevolking van Kansas City is donderdag massaal uitgelopen voor de fanwalk van de Oranjefans. Duizenden mensen gingen tegen het einde van de ochtend in oranje kleding de straat op om zich aan te sluiten bij de fans van het Nederlands elftal, die na een feestje in het Power & Light District achter de Oranjebus aanliepen door het centrum van de stad.
1 uur geledenKANSAS CITY (ANP) - De veiling van gedragen shirts van de spelers van het Nederlands elftal tijdens het tweede WK-duel met Zweden heeft 50.618 euro opgeleverd. Het overgrote deel van de opbrengst gaat naar het Prinses Máxima Fonds.
1 uur geledenBARCELONA (ANP/DPA) - De Duitse keeper Marc-André ter Stegen is dicht bij een overgang naar Ajax. Volgens de Spaanse sportkrant AS staat de Duitser op het punt zich door FC Barcelona voor een seizoen te laten verhuren aan de Amsterdammers.
2 uur geledenMIAMI (ANP/RTR) - Neymar kon zijn tranen na zijn rentree in het Braziliaanse elftal op het WK voetbal naar eigen zeggen niet bedwingen. De 34-jarige aanvaller maakte in de nacht van woensdag op donderdag na een afwezigheid van bijna duizend dagen weer minuten voor de 'Seleção' in de gewonnen groepswedstrijd tegen Schotland (3-0).
3 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Daphne Koster heeft een nieuwe functie bij Ajax en is sinds begin deze maand hoofd strategie vrouwenvoetbal. Dat heeft de Amsterdamse club donderdag bekendgemaakt. De 45-jarige oud-speelster was jarenlang hoofd vrouwenvoetbal. In haar nieuwe, strategische, adviserende rol gaat ze zich richten op "de brede ontwikkeling van de Ajax Vrouwen op het gebied van opleiding, nationale en internationale groei."
4 uur geledenNYON (ANP) - Stéphanie Frappart treedt toe tot de scheidsrechterscommissie van de Europese voetbalbond UEFA. Dat heeft de organisatie donderdag bekendgemaakt. De Française staat hoog aangeschreven binnen de UEFA en werd bekend als de eerste vrouwelijke scheidsrechter in zowel de Champions League als op het WK in het mannenvoetbal.
6 uur geleden