Feyenoord: spandoeken Tirana zijn misselijkmakend en laf
ROTTERDAM (ANP) - Feyenoord heeft met afschuw gereageerd op de spandoeken die een groep supporters in Tirana aan het publiek en via sociale media toonde. Op de spandoeken werden meerdere mensen, onder wie de Rotterdamse burgemeester Ahmed Aboutaleb, met de dood bedreigd en werd Adolf Hitler verheerlijkt. "Op zeer korte termijn zal de club contact zoeken met zowel de politie als de gemeente om te bezien hoe we, mogelijk met nog andere partijen, hier samen ten strijde kunnen trekken", zegt een woordvoerder van de club.
"In één woord walgelijk", noemt een woordvoerder van Feyenoord de uitingen. "Zoals al heel vaak aangegeven wijzen wij iedere vorm van discriminatie, uitsluiting, bedreiging en intimidatie af en dus zeker ook dit soort misselijkmakende uitingen. Met Feyenoord en wie wij zijn heeft dit helemaal niets te maken. Je vraagt je echt af wat zij die er als altijd weer laf, want onherkenbaar, mee op de foto gaan bezielt. "
Feyenoord kan het probleem naar eigen zeggen niet alleen te lijf gaan. "Hoewel het de naam van de club schaadt en we er dus vreselijk van balen, is wel duidelijk dat Feyenoord dit maatschappelijke probleem niet en in elk geval niet alleen kan oplossen. Al was het maar omdat we dus niet weten wie het zijn en dit zich steeds weer afspeelt buiten het stadion."
Triest
De club vindt het "bijzonder triest" voor iedereen die bij Feyenoord betrokken is om "na de teleurstelling van het verliezen van de finale en de trots die er heerst over de Europese campagne en het schitterende feest in de fanzone in Tirana, in de stad en De Kuip, dan toch met de bewuste foto geconfronteerd te worden".
Eerder vrijdag werd bekend dat de Rotterdamse politie een onderzoek is gestart naar spandoeken. Een groep supporters van de zogeheten Rotterdamse Jongeren Kern (RJK) lieten ze zien in Tirana waar Feyenoord woensdag de finale van de Conference League speelde.
De RJK kwam al vaker in opspraak na doodsbedreigingen aan en een poging tot brandstichting op het bedrijfspand van Paul van Dorst van lhbti-supportersgroep de Roze Kameraden, die ook woensdag weer doelwit was. Ook waren er bedreigingen aan het adres van Mark Koevermans, toenmalig bestuurslid van Feyenoord en werd zijn huis beklad met de letters RJK.
Meer uit Binnenland
ROTTERDAM (ANP) - In een parkeergarage aan de Bas Paauwestraat in Rotterdam-Zuid is een autobrand uitgebroken. De brand is uitslaand en er komt daarbij veel rook vrij, meldt de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond.
57 minuten geledenGRONINGEN (ANP) - Bij een aanrijding tussen een fietser en een auto op de Hereweg in Groningen is een fietser zwaargewond geraakt. De automobilist is na het ongeval doorgereden, meldt de politie.
5 uur geledenROTTERDAM (ANP) - In Rotterdam mogen zaterdag meerdere evenementen niet doorgaan vanwege de hitte. Het gaat om Nous'klaer Festival in Delfshaven, Buiten Gewoon Festival in Kralingen en I Love Urban in Nesselande. Ook de Kuip Run, die zondag plaats zou vinden, gaat niet door, meldt Feyenoord op de website.
5 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Ook op melk- en sapflessen moet volgens het kabinet statiegeld komen. Minister Stientje van Veldhoven (Klimaat en Groene Groei, D66) werkt aan een voorstel om de statiegeldplicht uit te breiden naar alle plastic flessen tot en met 3 liter, schrijft ze aan de Tweede Kamer. Een voorwaarde is dat er maatregelen komen om problemen met hygiëne te voorkomen, vooral bij de zuivelflessen.
10 uur geledenUTRECHT (ANP) - De hitte blijft de komende dagen voor problemen zorgen op het spoor. Tot en met zaterdag gold al een aangepaste dienstregeling, maar diverse treinen blijken reparaties nodig te hebben en dat zal van invloed zijn op de dienstregeling maandag en dinsdag. Dat meldt de NS. Hoe groot de impact precies is, is nog onbekend.
11 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet stelt in totaal vijftien bufferzones van een kilometer in rondom kwetsbare natuur: zes daarvan liggen in de provincie Noord-Brabant en drie in de provincie Drenthe. In Overijssel komen er twee zones van een kilometer, net zoals in Limburg.
12 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het onderwijs had "geen prioriteit" voor het kabinet tijdens de coronapandemie. Dat zei oud-voorzitter Nienke Luijckx van scholierenorganisatie LAKS tijdens een verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona. "Het is niet zo dat onderwijs niet belangrijk werd gevonden", benadrukte zij. Maar de meeste aandacht ging naar het verlichten van de druk op de ziekenhuizen. "Het was in eerste instantie een gezondheidscrisis."
13 uur geleden