Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

FC Groningen grijpt hard in en ontslaat elf medewerkers

FC Groningen grijpt hard in en ontslaat elf medewerkers

GRONINGEN (ANP) - Eredivisieclub FC Groningen heeft harde maatregelen getroffen vanwege de coronacrisis. Voor elf medewerkers is geen plaats meer in de organisatie, vijf openstaande vacatures worden niet ingevuld en naar alle aflopende tijdelijke contracten wordt "zeer kritisch" gekeken.

Spelers, staf, directie en alle andere medewerkers van FC Groningen hebben zich bereid verklaard een loonoffer te brengen om de club tegemoet te komen. Dat zal de komende dagen verder worden uitgewerkt. Daarnaast ziet de directie van FC Groningen af van behaalde bonussen.

FC Groningen heeft bovendien bij Euroborg NV, de eigenaar van het stadion en het TopsportZorgCentrum, een verzoek tot uitstel en afstel van de huur gedaan. "Al deze maatregelen zijn noodzakelijk om FC Groningen door de crisis te slepen", laat de clubleiding weten.

Sociaal plan

Voor de ontslagen personeelsleden is er een sociaal plan. Algemeen directeur Wouter Gudde sprak van een inktzwarte en emotionele dag bij FC Groningen.

"Aan elf medewerkers te moeten melden dat er geen plaats meer voor hen is binnen de organisatie in deze tijd is zeer pijnlijk. Als directie en management worden wij echter geacht beslissingen te nemen, die in het belang zijn van de continuïteit van de club. En in crisistijd weegt dit extra zwaar. Op dit moment is het overleven van de huidige crisis prioriteit nummer één, twee en drie voor heel FC Groningen."

5 miljoen schade

Gudde verwacht op dit moment met FC Groningen door alle gevolgen van de coronacrisis een schade van 5 miljoen euro te lijden. Voor elke thuiswedstrijd in het nieuwe seizoen zonder publiek komt daar nog eens 400.000 euro bij. Het voorlopige tekort dekt de clubleiding door 2,5 miljoen euro van het investeringsbudget af te halen.

Gudde: "Wij willen echter wel actief blijven op de transfermarkt, op zoek naar directe versterkingen, want zonder een goede eerste selectie kunnen wij de continuïteit van de club ook niet garanderen."

Meer uit Voetbal

Voetbalster Van de Velde verlaat Ajax voor Hoffenheim

AMSTERDAM (ANP) - Verdedigster Jonna van de Velde verruilt Ajax voor Hoffenheim. De 24-jarige voetbalster verlaat de Amsterdammers na acht jaar voor de Duitse nummer 4 van vorig seizoen.

12 minuten geleden
Keeper Mendy van Senegal mist WK-duel met Irak door knieblessure

TORONTO (ANP/RTR) - Keeper Édouard Mendy mist de laatste groepswedstrijd van Senegal op het WK voetbal tegen Irak. De doelman is in de met 3-2 verloren groepswedstrijd tegen Noorwegen geblesseerd geraakt aan een knie, zo meldde de Senegalese voetbalbond.

1 uur geleden
Sparta neemt verdediger Kuipers over van FC Twente

ROTTERDAM (ANP) - Sparta Rotterdam neemt verdediger Bas Kuipers over van FC Twente. Beide clubs hebben een akkoord bereikt over de transfer van de 31-jarige linksback, die op Het Kasteel een contract tekent tot medio 2028, met een optie voor nog een jaar.

2 uur geleden
Lazio bestraft na beëindigen contract Göthberg om zwangerschap

LAUSANNE (ANP/DPA) - De vrouwentak van de Italiaanse club Lazio moet de Zweedse voetbalster Maja Göthberg een schadevergoeding van ongeveer 69.000 euro betalen om het onrechtmatig beëindigen van haar contract. Lazio besloot haar dienstverband niet te verlengen nadat de verdedigster de club had verteld dat ze zwanger was. Het hof van sportarbitrage CAS bepaalde dat Lazio dat niet had mogen doen.

2 uur geleden
Ronaldinho maakt op 46-jarige leeftijd comeback bij Ravenna

MIAMI (ANP) - Ronaldinho maakt op 46-jarige leeftijd een comeback in het voetbal. De Braziliaan, die in 2002 met de nationale ploeg wereldkampioen werd en in 2006 met FC Barcelona de Champions League won, is gepresenteerd als de nieuwe aanwinst van de Italiaanse club Ravenna. Die club is actief in de derde divisie.

6 uur geleden
Bondscoach Ghana bespot VAR: nam zeker weer koffiepauze

FOXBOROUGH (ANP/DPA) - Bondscoach Carlos Queiroz van Ghana heeft de VAR bespot na de 0-0 tegen Engeland op het WK voetbal. "De VAR zat weer eens koffie te drinken. Dat snap ik, want ik trakteer mezelf ook weleens op een kop koffie, maar er was sprake van een duidelijke strafschop en ook een rode kaart", zei de 73-jarige coach na afloop van de wedstrijd in het Boston Stadium.

7 uur geleden
Hoog ziekenbezoek uit Qatar voor Canadese voetballer Koné

VANCOUVER (ANP) - De Canadese voetballer Ismaël Koné heeft bezoek gekregen van de minister van Sport van Qatar en de Qatarese international Assim Madibo. Beiden wilden weten hoe het ging met de middenvelder, die zijn been brak na een tackle van Madibo in het duel tussen beide landen op het WK voetbal. Canada won met 6-0.

7 uur geleden