Fanzone in warm Boedapest stroomt langzaam vol met Oranjefans
BOEDAPEST (ANP) - De fanzone die in Boedapest is ingericht voor de fans van het Nederlands elftal, stroomt zondagochtend direct al behoorlijk vol. De poorten van het City Park Ice Rink gingen om 11.00 uur open voor de Oranjefans. Het feest gaat door tot 15.00 uur. Daarna volgt een parade naar de Puskás Aréna, waar om 18.00 uur wordt afgetrapt in de achtste finale van het EK tegen Tsjechië.
De temperatuur in Boedapest is nu al 27 graden. Later op de dag wordt de grens van 30 graden gepasseerd.
Alle supporters hebben een groen toegangsbandje nodig. Die is bij het stadspark te halen door het laten zien van je paspoort en een negatieve coronatest. Veel fans haalden dat bandje zaterdag al.
Van bijna 8000 supporters van het Nederlands elftal is bekend dat ze een kaartje hebben gekocht voor de achtste finales, bij de Tsjechen stond de teller zaterdag iets lager. De kans is groot dat van beide landen veel meer fans in het stadion zitten. De Puskás Aréna is met ruim 55.000 mensen uitverkocht.
Optredens
In het stadspark in Boedapest zijn zondag optredens van onder anderen Charly Lownoise en Mental Theo, Kris Kross Amsterdam, FeestDJRuud en The Originals. De Oranjefans lopen vanaf 15.00 uur vanuit het stadspark achter de bekende oranje dubbeldekker aan richting de Puskás Aréna. Dat is een wandeling van bijna 3 kilometer.
Een deel van de Nederlandse supporters komt zondag nog naar Hongarije toe. Oranjefans die in de ochtend vanaf Schiphol vertrokken, kregen op de luchthaven regenboogvlaggen en regenboogzweetbandjes uitgedeeld. Daarop staat de Hongaarse tekst A szerelem mindenkié, wat Liefde is voor iedereen betekent. De attributen, die gretig aftrek vonden, werden uitgedeeld omdat Hongarije onlangs een wet invoerde die onder meer het promoten van homoseksualiteit en geslachtsveranderingen tegenover jongeren verbiedt. Daarop is alom kritiek.
De kleur oranje had bij de supporters van het Nederlands elftal zaterdag de overhand in de stad en soms was ook een regenboog te zien. De sfeer was in de avond tussen fans van Oranje en Tsjechië gemoedelijk. Ze vierden op een aantal plekken gezamenlijk feest. Op een van de feestlocaties klonk uit de kelen van een groep Oranjefans, op een nummer van The White Stripes, vrij luid 'Alle Duitsers zijn homo'.
Meer uit Binnenland
BIDDINGHUIZEN (ANP) - Hardstylefestival Defqon.1 in Biddinghuizen wordt vanwege de verwachte extreme temperaturen voortijdig beëindigd. Alle bezoekers zijn om middernacht ingelicht. Zij worden gevraagd om de camping in de loop van vrijdag te verlaten, heeft de organisatie bekendgemaakt.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - PostNL bezorgt vrijdag geen post en brievenbuspakjes in de provincies waar vanaf middernacht code rood geldt in verband met extreme hitte. Omdat postbezorgers hun werk grotendeels te voet of op de fiets uitvoeren, heeft PostNL besloten de bezorging in die gebieden te staken. "De veiligheid en gezondheid van onze medewerkers staan voorop", aldus het bedrijf.
3 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De Amsterdamse veiligheidsregio adviseert organisatoren van evenementen in de regio om die vrijdag af te gelasten in verband met de verwachte extreme hitte. Dat meldt een woordvoerder namens de Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland, waaronder behalve Amsterdam ook Aalsmeer, Amstelveen, Diemen, Ouder-Amstel en Uithoorn vallen.
6 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Onlinesupermarkt Picnic bezorgt vrijdag vanwege de hitte alleen 's ochtends en 's avonds. Tussen 13.00 en 18.00 uur is er geen bezorging.
7 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Defensie houdt vast aan haar besluit geen vrijwillige compensatie te geven aan individuele slachtoffers van het Nederlandse bombardement op Hawija, waarbij zeker zeventig Irakezen omkwamen in 2015. "Ik ben er heel erg van overtuigd dat het standpunt dat Defensie jaren geleden heeft ingenomen, de juiste is in deze", zei minister Dilan Yeşilgöz donderdag in de Tweede Kamer.
8 uur geledenZOETERMEER (ANP) - Alle keuringslocaties van de RDW en het testcentrum in Lelystad zijn vrijdag vanwege de hitte gesloten. De vroegere Rijksdienst voor het Wegverkeer meldt dat mensen die een afspraak op een keuringslocatie hebben, worden gebeld voor een nieuwe afspraak.
8 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De ANWB roept leden en klanten op om vrijdag alleen als het echt noodzakelijk is contact op te nemen bij pech. "We willen juist in deze extreme omstandigheden klaarstaan voor onze leden die het het hardst nodig hebben", zegt Eva-Marie Beij, directeur ANWB Wegenwacht. "Alle andere pechgevallen helpen we graag weer als de temperaturen iets gedaald zijn."
9 uur geleden