Facebook en Google krijgen miljoenenboete in Frankrijk
PARIJS (ANP/AFP) - Socialmediabedrijf Facebook en internetconcern Google hebben van de Franse toezichthouder boetes gekregen van in totaal 210 miljoen euro. De Franse waakhond voor gegevensbescherming legde de boetes op vanwege het gebruik van cookies, die op websites worden gebruikt om consumenten online te volgen en data te verzamelen.
De boete voor Google bedraagt 150 miljoen euro en Facebook moet 60 miljoen euro betalen. De boete voor Google is een nieuw record voor de Franse nationale commissie voor informatietechnologie en vrijheid (CNIL). Het vorige record was een eerdere cookie-gerelateerde boete van 100 miljoen euro voor het Amerikaanse internetconcern in december 2020.
Volgens CNIL is het voor gebruikers van de websites facebook.com, google.fr en youtube.com moeilijker om het gebruik van cookies te weigeren dan om ze te accepteren. De twee bedrijven hebben drie maanden de tijd om hun praktijken aan te passen. Doen ze dat niet dan worden extra boetes opgelegd van 100.000 euro per dag.
Google liet in een reactie weten "toegewijd te zijn aan het doorvoeren van nieuwe veranderingen en actief samen te werken met de CNIL". Facebook heeft nog niet gereageerd.
Cookies zijn kleine pakketjes gegevens die op een computer van de gebruiker worden geplaatst wanneer ze een website bezoeken. Door cookies te gebruiken kunnen bedrijven het surfgedrag van consumenten volgen en informatie opslaan. Deze informatie is zeer waardevol voor Google en Facebook, die veel geld verdienen met het personaliseren van advertenties op websites.
Meer uit Financieel
FRANKFURT (ANP) - Webwinkelconcern Zalando wordt onderzocht voor het schenden van boekhoudregels. Dat maakt de Duitse Federale Autoriteit voor Financieel Toezicht (BaFin) bekend. Het gaat om een transactie rond de overname van About You.
28 minuten geledenDELHI (ANP/RTR) - De Indiase regering haalt vloeibaar petroleumgas (lpg) van het rantsoen. Door de Iranoorlog en de sluiting van de Straat van Hormuz kampte 's werelds meest bevolkte land met tekorten aan de brandstof, dus beperkte de regering de levering van lpg aan bepaalde bedrijfstakken en zakelijke afnemers. Nu de toevoer dankzij een voorlopige vredesdeal weer toeneemt, heft India die beperkingen weer op.
33 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Netbeheerders en energieleveranciers gaan samenwerken om ook huishoudens te sturen om minder stroom te gebruiken tijdens piekuren. Bij bedrijven gebeurde dit al. Daarmee hopen de energieleveranciers het overvolle stroomnet in Nederland te ontlasten.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Medewerkers van verpleeg- en verzorgingshuizen en in de thuis- en jeugdgezondheidszorg krijgen de komende twee jaar een loonstijging van 7,4 procent. Dat zijn de vakbonden met de werkgevers overeengekomen.
7 uur geledenNEW YORK (ANP) - De aandelenbeurzen in New York zijn donderdag met wisselende uitslagen gesloten. Apple verloor flink op Wall Street na de bekendmaking dat de verkoopprijzen van onder meer MacBooks en iPads worden verhoogd vanwege de sterk gestegen kosten voor geheugenchips. Chipbedrijf Micron Technology was juist een uitblinker dankzij goed ontvangen cijfers en vooruitzichten.
10 uur geledenCUPERTINO (ANP/AFP/BLOOMBERG) - Apple gaat zijn wereldwijde verkoopprijzen voor onder meer MacBooks en iPads verhogen om de sterk gestegen kosten voor geheugenchips door de AI-hausse te compenseren. De prijs van de iPhone blijft wel gelijk.
12 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De AEX-index op de aandelenbeurs in Amsterdam is donderdag met een kleine winst gesloten. De chipbedrijven ASMI en ASML behoorden tot de winnaars op het Damrak, geholpen door positieve cijfers en sterke vooruitzichten van de Amerikaanse geheugenchipfabrikant Micron Technology.
14 uur geleden