
Fabrikant Ariel en Pampers miljarden kwijt door dure grondstoffen
CINCINNATI (ANP) - Procter & Gamble verwacht dit gebroken boekjaar een hap van bijna 3 miljard dollar (2,8 miljard euro) uit de winst door duurdere materialen en hogere transportkosten. Het concern achter de luiers van Pampers, scheermesjes van Gillette en zeep van Ariel wist de omzet het voorbije kwartaal dankzij prijsverhogingen op te voeren. Ook de winst steeg licht.
Al in 2021 kampten fabrikanten van consumentengoederen als Procter & Gamble en Unilever met sterk gestegen prijzen voor grondstoffen, waardoor ze zich gedwongen zagen de prijzen te verhogen. De oorlog tussen Rusland en Oekraïne heeft die inflatie verder aangejaagd. Zo zijn gas en olie in prijs gestegen, wat ook producten die daarmee worden gemaakt duurder maakt.
In zijn vooruitzicht voor het gebroken boekjaar, dat tot eind juni loopt, zegt Procter & Gamble nu 2,5 miljard dollar aan "tegenwind" te verwachten door prijsstijgingen bij grondstoffen. Duurder transport neemt een hap van 400 miljoen dollar uit de winst. Daarnaast heeft het bedrijf last van de sterke dollar, waardoor de omzet uit andere landen lager uitvalt.
De omzet bij Procter & Gamble steeg in zijn derde kwartaal met 7 procent op jaarbasis tot 19,4 miljard dollar, wat een sterkere toename is dan analisten in doorsnee hadden verwacht. Bij al zijn divisies was dat deels te danken aan prijsverhogingen. De nettowinst steeg met 4 procent tot 3,4 miljard dollar.
Meer uit Financieel
LIJNDEN (ANP) - Slechts een kleine groep uitzendkrachten bij enkele distributiecentra van Albert Heijn heeft het werk neergelegd, stelt de werkgeversorganisatie voor de uitzendbranche ABU. Volgens de organisatie geldt voor de "overgrote meerderheid van de uitzendkrachten" dat die gewoon werkt of wil werken. Dinsdag heeft vakbond FNV aangekondigd dat de staking van uitzendkrachten is uitgebreid van twee naar vier locaties.
1 uur geledenLEIDEN (ANP) - Nederlanders kiezen op een festival steeds vaker voor alcoholvrij bier. De consumptie van 0.0-bieren op festivals is dit jaar met 35 procent gestegen ten opzichte van een jaar eerder, meldt Heineken op basis van eigen cijfers over de verkopen. De brouwer verkoopt zijn biermerken, waaronder Heineken, Heineken 0.0, Brand en Desperados, naar eigen zeggen op 70 procent van alle festivals en evenementen in Nederland.
2 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De AEX-index op de Amsterdamse aandelenbeurs is op de eerste handelsdag van de tweede helft van het jaar in het rood geëindigd. Beleggers hadden onder meer oog voor de ontwikkelingen rondom de handelsgesprekken tussen de Verenigde Staten en de belangrijkste handelspartners.
2 uur geledenBUNNIK (ANP) - Autoverkopers deden in de eerste helft van dit jaar geen goede zaken. De verkoop van nieuwe personenauto's daalde met 5,5 procent tot 182.680 stuks, komt naar voren uit de recentste cijfers van autobrancheorganisaties BOVAG en RAI Vereniging en RDC.
2 uur geledenUTRECHT (ANP) - De landelijke staking van meubelmakers en interieurbouwers is definitief van de baan, meldt FNV. Na maanden cao-onderhandelingen hebben de vakbondsleden van FNV ingestemd met een verbeterd eindbod van de werkgevers.
4 uur geledenNEW YORK (ANP) - Tesla ging dinsdag 7,3 procent omlaag op de aandelenbeurzen in New York. De ruzie tussen Tesla-topman Elon Musk en president Donald Trump lijkt opnieuw op te laaien. Musk en Trump maakten vorige maand al openlijk ruzie, waarbij de techmiljardair afgaf op Trumps nieuwe begrotingswet die het overheidstekort flink doet oplopen.
4 uur geledenMUMBAI/AMSTERDAM (ANP) - Verfconcern AkzoNobel blijft altijd een deel van zijn verf of coatings in Nederland produceren, maar kijkt tegelijkertijd kritisch naar de kosten en flexibiliteit in het thuisland. Dat zegt topman Greg Poux-Guillaume. Dit en vorig jaar kondigde het bedrijf de sluiting van fabrieken in Wapenveld en Groot-Ammers aan.
4 uur geleden