Extra drukte op Marktplaats door crisis, gratis blijft populairst
AMSTERDAM (ANP) - Door de coronacrisis bezochten Nederlanders vaker veilingsite Marktplaats. Daarbij blijft 'gratis' de term waar het meest naar wordt gezocht. Dat meldt Marktplaats in zijn jaaroverzicht over 2020.
Dit jaar werd ruim 2,5 keer vaker gezocht naar gratis spullen op Marktplaats dan vorig jaar. In 2019 werd 8,5 miljoen keer de term gratis ingevoerd bij de zoekopdrachten. Dat was dit jaar bijna 21 miljoen keer. Marktplaats merkt op dat er duidelijke pieken waren tijdens de lockdown.
Sinds de eerste intelligente lockdown afgelopen voorjaar ziet Marktplaats een grote stijging van het aantal geplaatste advertenties. Tot en met het einde van het jaar gaat het om 9 miljoen extra plaatsingen in vergelijking met een jaar eerder. Op de veilingsite worden dagelijks gemiddeld 350.000 advertenties gezet.
Kmpeerproducten
De coronazomer zorgde onder meer voor extra interesse in buiten- en kampeerproducten. Na gratis was camper de meest gezochte term. Verder behoorden boot en zwembad tot de sterkste stijgers als het gaat om zoektermen. Ook werd veel vaker gezocht naar tweedehands laptops, bureaustoelen en bureau's, vermoedelijk door het vele thuiswerken. En de hometrainer bleek populairder dan ooit.
Naast gratis en camper maken de termen fiets, bank, kast, scooter, caravan, bureau, eettafel en auto de top 10 compleet. Verder zochten Nederlanders het afgelopen jaar ook vaker naar gameconsoles, bordspelletjes, breigerei en puzzels op de veilingsite, wat ook niet helemaal los kan worden gezien van de coronaperikelen.
Meer uit Financieel
LEIDSCHENDAM (ANP) - Supermarkten willen dat vleesvervangers herkenbare namen houden. Supermarktkoepel CBL roept het Europees Parlement daarom op het voorgestelde verbod op namen als vegaburger, vegetarische worst of plantaardige schnitzel te heroverwegen.
10 minuten geledenBERLIJN (ANP/DPA) - De Duitse industrie heeft over het afgelopen jaar nog eens 170.000 banen verloren door de grote problemen waarmee veel industriebedrijven kampen. Dat zei de president van de Duitse Industrie- en Handelskamer (DIHK) in een interview met persbureau dpa. Zo hebben bijvoorbeeld de Duitse autosector en grondstoffenindustrie het erg moeilijk door felle concurrentie, een zwakkere vraag en hoge kosten.
16 minuten geledenROME (ANP/RTR) - Ryanair heeft een boete van ongeveer 255 miljoen euro gekregen van de Italiaanse mededingingsautoriteit. Volgens de toezichthouder heeft de Ierse luchtvaartmaatschappij misbruik gemaakt van haar dominante positie in de reismarkt. Ryanair zou het reisbureaus moeilijker hebben gemaakt om Ryanair-vluchten aan te bieden in combinatie met vluchten van andere luchtvaartmaatschappijen of andere diensten.
1 uur geledenREDWOOD CITY (ANP/BLOOMBERG) - De aandeelhouders van computerspellenbedrijf Electronic Arts (EA), bekend van games als EA Sports FC en The Sims, hebben ingestemd met de overname van 55 miljard dollar door een groep investeerders. Door die overname verdwijnt EA van de aandelenbeurs in New York.
1 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Novo Nordisk was dinsdag een opvallende winnaar op de aandelenbeurs in Kopenhagen met een koerssprong van 7 procent. De Deense farmaceut heeft goedkeuring gekregen van de Amerikaanse geneesmiddelenautoriteit FDA om zijn succesvolle afslankmiddel Wegovy in pilversie te gaan verkopen in de Verenigde Staten. Novo Nordisk wil begin januari beginnen met de verkoop van de afslankpillen.
2 uur geledenKOPENHAGEN (ANP/BLOOMBERG/AFP) - De Deense farmaceut Novo Nordisk heeft in de Verenigde Staten goedkeuring gekregen om een pilversie van zijn succesvolle obesitasinjectie Wegovy op de markt te brengen. "Met de goedkeuring van de Wegovy-pil vandaag krijgen patiƫnten een handige, dagelijkse pil die hen kan helpen net zoveel gewicht te verliezen als de oorspronkelijke Wegovy-injectie", stelt topman Mike Doustdar.
2 uur geledenMAASTRICHT (ANP) - Kweekvleesbedrijf Mosa Meat heeft nog eens 15 miljoen euro opgehaald bij investeerders. Waar branchegenoot Meatable moet stoppen om geldproblemen, lukt het Mosa Meat dus wel nieuwe financiering te vinden. Eerder werd al 40 miljoen euro opgehaald en er was een crowdfundingcampagne, waarmee in de afgelopen twee jaar in totaal 58 miljoen euro is binnengebracht.
3 uur geleden