Extra drukte op Marktplaats door crisis, gratis blijft populairst
AMSTERDAM (ANP) - Door de coronacrisis bezochten Nederlanders vaker veilingsite Marktplaats. Daarbij blijft 'gratis' de term waar het meest naar wordt gezocht. Dat meldt Marktplaats in zijn jaaroverzicht over 2020.
Dit jaar werd ruim 2,5 keer vaker gezocht naar gratis spullen op Marktplaats dan vorig jaar. In 2019 werd 8,5 miljoen keer de term gratis ingevoerd bij de zoekopdrachten. Dat was dit jaar bijna 21 miljoen keer. Marktplaats merkt op dat er duidelijke pieken waren tijdens de lockdown.
Sinds de eerste intelligente lockdown afgelopen voorjaar ziet Marktplaats een grote stijging van het aantal geplaatste advertenties. Tot en met het einde van het jaar gaat het om 9 miljoen extra plaatsingen in vergelijking met een jaar eerder. Op de veilingsite worden dagelijks gemiddeld 350.000 advertenties gezet.
Kmpeerproducten
De coronazomer zorgde onder meer voor extra interesse in buiten- en kampeerproducten. Na gratis was camper de meest gezochte term. Verder behoorden boot en zwembad tot de sterkste stijgers als het gaat om zoektermen. Ook werd veel vaker gezocht naar tweedehands laptops, bureaustoelen en bureau's, vermoedelijk door het vele thuiswerken. En de hometrainer bleek populairder dan ooit.
Naast gratis en camper maken de termen fiets, bank, kast, scooter, caravan, bureau, eettafel en auto de top 10 compleet. Verder zochten Nederlanders het afgelopen jaar ook vaker naar gameconsoles, bordspelletjes, breigerei en puzzels op de veilingsite, wat ook niet helemaal los kan worden gezien van de coronaperikelen.
Meer uit Financieel
AUSTIN (ANP) - Autoproducent Tesla heeft zijn toeleveranciers gevraagd geen in China gemaakte onderdelen meer te gebruiken voor auto's die in de Verenigde Staten worden geproduceerd. Leidinggevenden van de elektrische autofabrikant hebben moeite met de wisselende importtarieven in het handelsconflict tussen de VS en China. Dit bemoeilijkt de prijsstrategieën van het bedrijf, meldt The Wall Street Journal op basis van bronnen.
7 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Boerenorganisatie Agractie pleit voor minder regeldruk, "zodat boeren kunnen blijven produceren en consumenten toegang houden tot gezond en betaalbaar voedsel." De organisatie reageert hiermee op de voorspellingen van brancheverenigingen dat rundvlees volgend jaar nog fors duurder wordt.
9 uur geledenBRUSSEL (ANP) - De EU-lidstaten en het Europees Parlement hebben in de nacht van vrijdag op zaterdag een akkoord bereikt over de EU-begroting van 2026. Nederland, Finland en Oostenrijk hebben zich van stemming onthouden. Zweden stemde tegen. De landen vinden onder meer dat er te weinig wordt bezuinigd om dat vrijgekomen geld te besteden aan nieuwe prioriteiten. De vier voorzien daarmee een moeilijke opgave voor 2027. Ook Hongarije onthield zich van stemming.
9 uur geledenCUPERTINO (ANP) - Tim Cook stapt mogelijk volgend jaar op als topman van het Amerikaanse technologiebedrijf Apple. De raad van bestuur en topmanagers bereiden zich voor op het vertrek van Cook na meer dan veertien jaar als leider van het bedrijf. Dat meldt de Britse zakenkrant Financial Times op basis van bronnen.
12 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Rundvlees, zoals biefstuk, hamburgers en rundergehakt, wordt volgend jaar opnieuw een stuk duurder, na de forse prijsstijgingen van dit jaar. Dit komt mede doordat in Nederland steeds meer boerenbedrijven verdwijnen door stikstofregels. "Het uitkopen van veehouderijen vindt nu plaats, dus de beschikbaarheid van vlees wordt hierdoor naar verwachting nog minder. Daardoor zullen de prijzen omhooggaan", zegt Marian Lemsom, directeur van Koninklijke Nederlandse Slagers (KNS).
13 uur geledenMOUNTAIN VIEW (ANP/BLOOMBERG) - Het Amerikaanse techbedrijf Google gaat 40 miljard dollar investeren in drie nieuwe datacenters in Texas, in een wedloop tussen bedrijven om meer rekenkracht voor AI en dataverwerking te bemachtigen. Eerder investeerden concurrenten zoals OpenAI en Anthropic PBC al miljarden in datacenters in Texas.
13 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Kruidnoten zijn de afgelopen jaren een stuk duurder geworden, maar ze worden er niet minder door gegeten. Fabrikanten pasten de grootte van de zakken aan om zo de prijsstijging te dempen en dat lijkt te hebben gewerkt: mensen kopen nu vaker kleinere zakjes. Daardoor verkopen de belangrijkste producenten Van Delft en Bolletje alsnog ongeveer evenveel als een jaar eerder, laten ze weten aan persbureau ANP.
14 uur geleden