Extra beveiliging Singer Laren na diefstal Van Gogh
LAREN (ANP) - Museum Singer Laren wordt sinds de diefstal van een werk van Vincent van Gogh extra beveiligd. Dit zegt algemeen directeur Evert van Os van Singer Laren.
"Ik mag weinig zeggen over de beveiliging, behalve dat de beveiliging volgens protocol was, in samenspraak met de verzekeringsexperts. Maar toch is er iets ontvreemd. We zullen de diefstal evalueren om lessen te leren voor de toekomst. Ik kan wel zeggen dat we sinds de inbraak aanvullende maatregelen hebben genomen", zegt Van Os.
Ook voor het Groninger Museum, dat het werk Lentetuin aan Singer Laren uitleende, is de diefstal reden om de beveiliging onder de loep te nemen. "Natuurlijk kijken we permanent naar de beveiliging van onze musea", zegt directeur Andreas Blühm van het Groninger Museum. "En door dit incident zijn we nog scherper. Het Groninger Museum is fysiek moeilijk te benaderen, het staat in het water en heeft weinig ramen. Maar is er geen reden om achterover te leunen."
Waarde
De directeuren laten zich in het belang van het onderzoek niet uit over de verzekerde waarde van het schilderij dat Vincent van Gogh in 1884 schilderde. Het gaat om het werk Lentetuin, de pastorietuin te Nuenen in het voorjaar. Van Os: "De verzekeraar is maandag meteen gekomen en heeft ons geïnformeerd dat de braak gedekt is. Bij ons was het werk verzekerd voor de duur van de tentoonstelling Spiegel van de ziel. Musea die een bruikleen in huis hebben, verzekeren het altijd namens de eigenaar."
Blühm: "Ik hoop op een goede afloop en wil niet dat het tot uitkering van bedragen komt. Daar heeft ons museum ook niets aan, het schilderij is immers onvervangbaar. Je kunt van de uitkering geen andere Van Gogh kopen. Bovendien hoort dit werk bij het Groninger Museum, het is al honderd jaar geleden gekocht door een Groningse familie."
Beide musea krijgen steunbetuigingen uit binnen- en buitenland. "Hartverwarmende reacties zijn het", zegt Blühm. "Ook van het Van Gogh Museum, waar ik zelf werkte toen daar in 2002 twee schilderijen werden gestolen. Ze weten dus hoe het bij ons voelt." Ook Van Os krijgt veel reacties: "Ik heb slecht geslapen. Gisteravond kwam ik laat thuis na een rollercoaster van acties. 's Avonds kreeg ik tijd om de appjes en mailtjes van collega's en vrienden te lezen."
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - De overheid leert onvoldoende van de fouten die zijn gemaakt in de hersteloperatie in Groningen en Noord-Drenthe en blijft tekortschieten, vindt de Nationale ombudsman Reinier van Zutphen. Hij deed vier onderzoeken naar de manier waarop de Nationaal Coördinator Groningen (NCG) en het Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG) opereren en hoe ze omgaan met klachten. Sinds 2022 hebben meer dan vierhonderd Groningers bij de ombudsman geklaagd over die instanties.
47 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Als Nederland migratie beter wil sturen, zal meer dan nu moeten worden ingezet op partnerschappen met landen van buiten de EU. Die samenwerkingen moeten dan ook voor de partnerlanden voordelig zijn. Dat stellen de Adviesraad Migratie (AM) en de Adviesraad Internationale Vraagstukken (AIV) in een advies.
11 uur geledenROTTERDAM (ANP) - De Rotterdamse burgemeester Carola Schouten vindt het "krachtig" dat premier Rob Jetten zondag excuses heeft aangeboden aan de Molukse gemeenschap.
16 uur geledenROTTERDAM (ANP) - John Wattilete, president van de niet-erkende Republiek der Zuid-Molukken (RMS), heeft zondag opgeroepen tot de teruggave van het lichaam van een van zijn voorgangers, de Molukse jurist en vrijheidsstrijder Chris Soumokil. Dat deed hij in een toespraak voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
16 uur geledenROTTERDAM (ANP) - Premier Rob Jetten heeft namens de regering excuses aangeboden voor de manier waarop Molukse migranten zijn behandeld na de Indonesische onafhankelijkheidsoorlog. De minister-president deed dat voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
17 uur geledenLANDGRAAF (ANP) - De provincie Limburg wil dat mensen vaker Limburgs in het openbaar praten. Met een campagne worden sprekers van de streektaal opgeroepen een L-gebaar te maken met hun rechterhand voordat ze een gesprek beginnen, om aan te geven dat ze het Limburgs machtig zijn.
20 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De Nacht van de Vluchteling heeft een recordbedrag van 2,1 miljoen euro opgeleverd, meldt de organisator van het wandelevenement Stichting Vluchteling. Eerder werd al bekend dat een recordaantal van 10.000 mensen mee zou lopen op de afstanden van 10 tot 50 kilometer. Onderweg stuitten de wandelaars wel op de slechte weersomstandigheden.
22 uur geleden