Extern onderzoek naar burgemeester Oss
OSS (ANP) - Er komt een onafhankelijk onderzoek naar de wijze waarop de gemeente Oss de 54-jarige dakloze heeft behandeld die zichzelf maandag in brand stak en daardoor overleed. Dat heeft burgemeester Wobine Buijs-Glaudemans van Oss dinsdag bekendgemaakt op een persconferentie. De man lag al lange tijd overhoop met de gemeente, waarvan hij hulp verwachtte bij het vinden van onderdak.
Na zijn overlijden maandag stelde Buijs-Glaudemans in een verklaring dat de 54-jarige man door zelfmoord om het leven was gekomen en dat de gemeente jarenlang bezig was geweest om te zorgen dat hij geholpen werd. "Als bestuurder werk je open en transparant", zei Buijs-Glaudemans dinsdagmiddag tijdens een persconferentie. "Het onderzoek moet uitwijzen of ik goed heb gehandeld in de relatie met hem. Hadden we meer kunnen doen?" Eerder had de politie in een bericht gemeld dat de man onbedoeld ernstige brandwonden had opgelopen toen hij op de stoep een brandbare vloeistof in brand wilde steken. Op de persconferentie distantieerde teamchef Anke Jaspers van de politie zich van het bericht dat de dakloze de brandwonden onopzettelijk had opgelopen.
"Er zijn alleen maar verliezers", zei Buijs, die zei met de broer van het slachtoffer te hebben gesproken. "Medewerkers zagen het gebeuren, boden eerste hulp. Velen hadden de afgelopen jaren intensief contact met hem." Dat gold ook voor Buijs zelf, die niet op die gesprekken in wilde gaan. Buijs: "De gemeente wijst geen woningen toe. De man was na lange overlast op gezag van de rechter uit zijn woning gezet. Hij kreeg tijdelijk een kraakpand toegewezen." Dat huis werd, nadat de Ossenaar had getuigd over een liquidatie, door onbekenden in brand gestoken.
De man dreigde de gemeente en intimideerde medewerkers. "Er zijn grenzen aan iemands gedrag, maar we behandelen iedereen fatsoenlijk. We kunnen gedrag niet belonen met een huis", aldus de burgemeester. "En al heeft iemand een gebiedsverbod, zoals hij, we trekken onze handen niet van hem af. Ook zijn dreiging met zelfmoord hebben we altijd serieus genomen. Natuurlijk vonden we hem lastig, maar dat was geen reden om hem anders te behandelen."
Politiechef Jaspers zei geen verder onderzoek naar de dood te doen: "De beelden van de bewakingscamera zijn duidelijk. Het is geen misdrijf, dus is er voor ons geen reden tot verder onderzoek."
Meer uit Binnenland
UTRECHT (ANP) - De hitte en het noodweer van zaterdag- op zondagnacht zorgen voor problemen op het spoor, maar het is nog onduidelijk wat de invloed daarvan is op de dienstregeling van maandag en dinsdag. Dat meldt een woordvoerder van de NS. "Treinen moeten wel naar een onderhoudslocatie kunnen en dat is op sommige plekken nu een probleem."
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofplannen van het kabinet leiden tot "ongekende juridische chaos en onteigening" en betekenen "einde oefening" voor veel veehouders in Nederland. Dat zeggen Agractie, Dutch Dairymen Board, Farmers Defence Force, de Nederlandse Melkveehouders Vakbond, de Nederlandse Vakbond Pluimveehouders en Stichting Stikstof Claim in een gezamenlijke verklaring.
1 uur geledenHOUTEN (ANP) - In De Bilt is voor de derde dag op rij een officiële tropennacht gemeten. De temperatuur daalde gedurende het etmaal van zaterdag niet onder de 20 graden en kwam uit op een minimum van 20,3 graden. Nooit eerder werden drie aaneengesloten tropennachten gemeten, meldt Weeronline.
3 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - In Amsterdam zorgt het noodweer voor veel wateroverlast. De veiligheidsregio vraagt mensen de hulpdiensten alleen nog te bellen bij direct gevaar, om zo de meldkamer niet te overbelasten.
10 uur geledenUTRECHT (ANP) - Op verschillende plekken in Nederland is brand uitgebroken door blikseminslag. In het hele land geldt code oranje vanwege zware onweersbuien, die gepaard gaan met bliksem.
11 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Een concert van Lil Kleine in het Olympisch Stadion in Amsterdam is zaterdagavond voortijdig gestopt wegens het slechte weer. Een bezoeker van het concert heeft dat laten weten aan het ANP.
13 uur geledenUTRECHT (ANP) - Er rijden zaterdagavond en zondagochtend geen treinen tussen Utrecht en Den Haag. Door een blikseminslag op het traject is de treindienst verstoord. Wel kunnen reizigers nog naar Gouda, dat halverwege de twee steden ligt.
14 uur geleden