Experts pleiten voor vaccinatiecampagne
DEN HAAG (ANP) - Experts pleiten voor een vaccinatiecampagne om met name jongeren te overtuigen een coronaprik te halen. Een nieuwe taskforce moet die samen met het RIVM ontwikkelen, zegt kinderarts-infectioloog, vaccinoloog en emeritus-hoogleraar Ronald de Groot tegen De Telegraaf.
Volgens De Groot wordt het een opgave jongvolwassenen ervan te overtuigen zich te laten vaccineren. "Dat is een zorgpunt en een probleem. Een deel heeft door hun gedrag laten zien corona niet zo serieus te nemen. Dat is een aanzienlijke groep. Om die te bereiken zal een goede communicatiestrategie nodig zijn."
Jongeren wanen zich onaantastbaar en denken mogelijk dat de bijwerkingen erger zijn dan de kwaal en laten het afweten, signaleert de vaccinoloog. Om hen te bereiken zou de overheid een omvangrijke campagne moeten uitrollen. "Er zijn voorbeelden nodig die aansprekend zijn en die laten zien dat het hip en cool is om je laten vaccineren. Dat je daarmee ouders en grootouders beschermt die mogelijk kwetsbaar zijn."
Vaccineren is ook in hun eigen belang, zegt viroloog Ab Osterhaus. "Dat is in de voorlichting erg belangrijk. De boodschap zou kunnen zijn: ’Hé jongens, als je meedoet dan kun je de kroeg weer in!’ Dat zal jongeren moeten aanspreken. Want als we een groepsimmuniteit van minimaal 70 procent bereiken, dan wordt alles veel makkelijker en kunnen veel beperkingen er uiteindelijk weer af."
De Groot erkent dat er groeiende twijfels zijn rond vaccinatie, waardoor de vanzelfsprekendheid om een prik te halen onder druk staat. "Een heikel punt. Dat moet zeer serieus worden genomen. Mensen vertrouwen het niet. Dat komt omdat er ook binnen de medische vakgroep mensen zijn die zich kritisch uitlaten over onderdelen van het vaccinatieprogramma. Dat wordt door het publiek en jongeren opgepakt. Daar kun je niet omheen."
Osterhaus vreest dat complotdenkers milde bijwerkingen van een vaccin aangrijpen om die uit te vergroten en de bereidheid om te vaccineren afneemt. "Er worden nu 38 vaccins bij de mens getest. Er zal er echt wel een tussen zitten die iets meer milde bijwerkingen geeft. Er wordt daarom altijd een kosten-batenafweging gemaakt bij toelating. Dat geldt voor elk vaccin. Vooral de complotdenkers en antivaxxers zullen bij de minste bijwerking erbovenop duiken. Daar zit mijn grootste zorg. Het uiteindelijke doel is terug te gaan naar de normale samenleving en daarbij is vaccinatie een zeer belangrijk wapen."
Meer uit Binnenland
KAPELLEBRUG (ANP) - De N290 in Zeeland is in beide richtingen afgesloten na een ernstig ongeluk. Dat vond plaats ter hoogte van Kapellebrug. De politie doet onderzoek op de plaats van het ongeval.
20 minuten geledenUTRECHT (ANP) - Werknemers in het openbaar vervoer hebben het werk woensdag in de vroege ochtend neergelegd. De staking duurt tot 08.00 uur. Als gevolg daarvan rijden er minder of geen treinen, bussen, trams en metro's. Met de staking komt vakbond FNV in actie tegen de bezuinigingen van het kabinet op de sociale zekerheid. Na de staking zal het nog even duren tot alles weer normaal rijdt, verwachten de vervoerders.
39 minuten geledenHILVERSUM (ANP) - Het aantal kinderontvoeringen vanuit of naar Nederland is het afgelopen jaar met ruim een kwart toegenomen. In de paar jaar daarvoor was juist sprake van een daling, blijkt uit cijfers van het Centrum Internationale Kinderontvoering.
41 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - De Tweede Kamer snapt niet goed waarom van tevoren al is vastgelegd hoeveel lokale omroepen er nog mogen overblijven na een hervorming. Dinsdagavond debatteert de Kamer over een wetswijziging die de lokale omroepen moet versterken. Onderdeel daarvan is dat het aantal lokale omroepen wordt teruggebracht van ruim tweehonderd lokale omroepen naar tachtig streekomroepen.
6 uur geledenHILVARENBEEK (ANP) - Uit Safaripark Beekse Bergen in Hilvarenbeek is afgelopen weekend een aap ontsnapt. Het gaat om een mannelijke kuifmangabey die niet gevaarlijk is voor mensen of huisdieren, bevestigt een woordvoerster van het park na berichtgeving door het Brabants Dagblad.
7 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Meer geld moet naar infrastructuur, vinden partijen van links tot rechts in de Tweede Kamer. Op de vraag waar dat geld vandaan moet komen, klinken in een debat allerlei verschillende antwoorden, maar geen overeenstemming.
8 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een meerderheid van de Eerste Kamer staat positief tegenover een wet die de rijksoverheid meer grip op woningbouw moet geven. Progressief Nederland, D66, VVD en CDA en ChristenUnie zeiden dat dinsdag in het debat over het wetsvoorstel.
8 uur geleden