Exit titelverdediger Oranje na strafworpen op WK waterpolo
DOHA (ANP) - De Nederlandse waterpolosters zijn er niet in geslaagd de halve finales van het WK in Qatar te bereiken. De titelverdediger en Europees kampioen verloor in Doha na strafworpen van Hongarije. De stand na de reguliere speeltijd was 8-8. De periodestanden waren 1-1 3-1 1-2 3-4.
Oranje had het gedurende de eerste twee periodes erg lastig met Hongarije, maar kwam in de slotfase knap terug. De ploeg van bondscoach Evangelos Doudesis kwam acht seconden voor tijd langszij (8-8). In de strafworpenserie was Lieke Rogge de enige die miste.
Oranje kende een moeizaam toernooi in Qatar. De ploeg verloor in de groepsfase van olympisch kampioen Verenigde Staten, waardoor er een kruiswedstrijd nodig was om zich voor de kwartfinales te kwalificeren. De pouleduels met het kleine Kazachstan en Brazilië werden wel eenvoudig gewonnen. De eerste wedstrijd in de knock-outfase tegen het veel lager ingeschatte China eindigde zaterdag in een nipte 16-14-zege.
Onderschatting
Doudesis sprak na afloop van de wedstrijd tegen China nog van onderschatting, maar dit zou volgens de Griek in de kwartfinales tegen het sterke Hongarije niet het geval zijn. Het land is meestal nog actief in de laatste fase van de grote toernooien en schakelde Nederland onder meer drie jaar geleden op de Olympische Spelen uit. Vorige maand boekte Oranje op weg naar de Europese titel in de groepsfase een kleine 14-11-zege op het land.
Ondanks de waarschuwingen kende Nederland een trage start tegen Hongarije. Keepster Laura Aarts zorgde er met een aantal knappe reddingen voor dat de wedstrijd nog in evenwicht was na de eerste periode (1-1). Hongarije liep in de tweede periode uit, maar Oranje herpakte zich in het derde kwart. Hongarije leek de wedstrijd alsnog in de reguliere speeltijd te beslissen bij een 8-6-tussenstand, maar Bente Rogge en Maartje Keuning zorgden op de valreep nog voor strafworpen. Op dat onderdeel ging het alsnog mis.
Meer uit Sport
LAUSANNE (ANP) - Het uitvoerend comité van het IOC heeft ijsstadion Thialf in Heerenveen goedgekeurd als schaatslocatie voor de Olympische Winterspelen van 2030, die plaatsvinden in de Franse Alpen. Dat heeft de olympische organisatie maandag bekendgemaakt.
5 uur geledenWOERDEN (ANP) - Organisaties van sportevenementen worstelen door de aanhoudende hitte met de vraag of de geplande wedstrijden deze week kunnen doorgaan. Bij de Singelloop in Woerden gaat de hardloopwedstrijd maandagavond over 5 en 10 kilometer wel door, maar zijn de onderdelen voor kinderen afgelast, laat een woordvoerder weten. De jongste deelnemers zouden starten in de vroege avond, een warm moment.
12 uur geledenBONN (ANP/DPA) - De Italiaanse atleet Alex Schwazer is in april bij de open Duitse nationale wegkampioenschappen positief getest op het bloeddopingmiddel epo. Het Duitse nationale antidopingagentschap (NADA) is een procedure tegen de olympisch kampioen snelwandelen van 2008 gestart. Hij is tevens voorlopig geschorst.
12 uur geledenASSEN (ANP) - Het TT Circuit Assen neemt voor de aankomende TT van 26 tot en met 28 juni extra maatregelen vanwege de verwachte warmte. Bezoekers mogen eigen flessen meenemen mits deze niet van glas zijn, laat de organisatie weten. Ook zijn er verspreid over het terrein waterpunten en toiletgebouwen waar bezoekers hun fles gratis kunnen vullen.
14 uur geledenSOUTHAMPTON (ANP/AFP) - Golfer Wyndham Clark heeft voor de tweede keer de US Open gewonnen. De 32-jarige Amerikaan hield in de laatste ronde op de bij New York gelegen Shinnecock Hills Golf Club net genoeg over van zijn ruime voorsprong, die hij al sinds de eerste ronde in handen had. Zo werd Clark de negende winnaar ooit die van begin tot eind leidde.
17 uur geledenLONDEN (ANP) - Tennisster Serena Williams maakt over ruim een week op Wimbledon na bijna vier jaar haar rentree in het enkelspel. De 23-voudig grandslamkampioen heeft van de organisatie een wildcard gekregen, na eerder ook al met haar zus Venus via deze weg te zijn toegelaten tot het dubbelspel in Londen.
1 dag geledenBANGKOK (ANP) - De Nederlandse volleybalsters hebben de tweede week in de Nations League afgesloten met de vierde zege. De ploeg van bondscoach Felix Kozlowski versloeg in Bangkok gastland Thailand in drie sets: 25-23 25-22 25-15.
1 dag geleden