Ex-burgemeester Jos Heijmans van Weert schond gedragscode
WEERT (ANP) - Voormalig burgemeester Jos Heijmans heeft geld overgemaakt naar een stichting waarvan hijzelf voorzitter was, zonder dat hij daarvoor een mandaat had. Daarmee schond hij de gedragscode van de gemeente Weert, concludeert onafhankelijk onderzoeksbureau Berenschot in een dinsdagavond gepubliceerd rapport over de integriteit van de burgemeester.
Heijmans was voorzitter van de stichting International Award for Young People. Het toekennen van geld aan deze stichting was een van de zeventien projecten waaraan COA-geld, bestemd voor de opvang en begeleiding van asielzoekers, werd besteed. De burgemeester was niet bevoegd deze zogenoemde COA-gelden, bedoeld als ondersteuning voor de asielzoekerscentra, uit te geven.
De zeventien projecten zijn allemaal onderzocht door Berenschot. Bij slechts een derde van deze projecten heeft het college van burgemeester en wethouders een besluit genomen, bij twee derde niet. Daarmee is de toekenning van COA-geld "op een slordige en onzorgvuldige wijze" verlopen, aldus Berenschot. Het handelen van de burgemeester is daarmee onzorgvuldig geweest, aldus het rapport.
Raadslid
De bevoegdheid om subsidies te verlenen, is aan het college van B en W, en niet aan de burgemeester, aldus Berenschot. Zeker waar het gaat om de toekenning van een subsidie aan een stichting waarvan hij zelf voorzitter was, is de schijn van belangenverstrengeling ontstaan en is niet gehandeld in lijn met de gedragscode. De burgemeester nam zelf het besluit om te subsidiëren, terwijl hij daartoe niet bevoegd was.
Bij het binnenhalen van een bedrijf om zijn stichting te sponsoren, heeft Heijmans geen sturende rol gehad. Daar is niks mis mee, aldus het rapport. Ook de aanstelling van PvdA-raadslid Fanida Kadra als medewerkster van de stichting, is volgens de regels verlopen.
Woensdag reactie
Heijmans liet dinsdagavond via Twitter weten dat hij woensdagavond zal reageren tijdens een vergadering van de gemeenteraad over het rapport. Hij heeft inmiddels te kennen gegeven niet langer burgemeester te willen zijn van Weert. Hij heeft zich ziek gemeld. De raadsvergadering woensdagavond wordt geleid door waarnemend burgemeester Ina Leppink.
Het onderzoek volgde op publicaties in De Limburger.
Meer uit Binnenland
BIDDINGHUIZEN (ANP) - De bezoekers van het hardstylefestival Defqon.1 in Biddinghuizen verlaten vrijdagochtend rustig het terrein. De sfeer is gemoedelijk, laat een woordvoerder van het festival weten. De 50.000 bezoekers hoorden donderdagavond laat dat het festival vroegtijdig wordt beëindigd om de door het KNMI afgekondigde code rood in onder meer Flevoland. De campinggasten moeten voor 18.00 uur van het terrein zijn.
4 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Het défilé van veteranen tijdens de landelijke Veteranendag in Den Haag gaat zaterdag niet door vanwege de verwachte hitte. Ook de bijbehorende manifestatie op het Malieveld is afgelast. Het openingsprogramma in de Koninklijke Schouwburg gaat wel door. Dat hebben de organisatoren vrijdag laten weten.
1 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - In Amsterdam kunnen mensen vooralsnog op meer dan vijftig locaties terecht voor verkoeling tijdens de hitte. Verschillende bibliotheken, hotels, kerken, theaters en buurtcentra hebben de deuren geopend als gratis koelteplek en bieden Amsterdammers voor wie het thuis te warm wordt zitplekken, drinkwater en toiletten.
1 uur geledenUTRECHT (ANP) - Het lijkt erop dat iets minder mensen vrijdag in de ochtendspits met de trein zijn gegaan in vergelijking met reguliere vrijdagen, meldt een woordvoerder van de NS. Dat heeft mogelijk te maken met de code rood die het KNMI eerder heeft uitgegeven voor grote delen van het land.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Zowel de ANWB als Rijkswaterstaat ziet vrijdagochtend een normale ochtendspits. Rond 08.30 uur staan er nergens files in Nederland. Vanwege de extreme hitte adviseert Rijkswaterstaat alleen de weg op te gaan als dat nodig is. Het KNMI heeft voor het grootste deel van het land code rood afgegeven vanwege extreme hitte.
2 uur geledenDE BILT (ANP) - In de provincies Limburg, Noord-Brabant en Gelderland geldt vrijdagavond en -nacht code geel vanwege onweersbuien. Het KNMI gaf eerder al code rood af vanwege extreme hitte, maar waarschuwt nu ook voor enkele zware onweersbuien. Daarbij is er kans op zware windstoten en veel neerslag. Het kan ook gaan hagelen.
3 uur geledenDE BILT (ANP) - In De Bilt is voor het eerst een officiële tropennacht in juni gemeten. De temperatuur daalde gedurende het etmaal van donderdag niet onder de 20 graden en kwam uit op een minimum van 21,3 graden. Daarmee was sprake van de warmste juninacht sinds het begin van de metingen, meldt Weeronline.
4 uur geleden