Evacuatie coronaschip Zaandam afgerond
MIAMI (ANP) - Volgens Amerikaanse media is de evacuatie van passagiers van het Nederlandse schip Zaandam in Florida afgerond. Alle passagiers die niet besmet zijn met het coronavirus zijn inmiddels naar huis gevlogen. De zieken zijn in ziekenhuizen opgenomen. Een deel van de bemanning bevindt zich nog aan boord in quarantaine.
De media vertellen niets over het lot van de Nederlandse gasten, maar wel dat grote groepen Amerikanen en Canadezen zijn vertrokken na het begin van de ontruiming vrijdag. Ook ging een toestel naar Parijs. Het Duitse persbureau DPA meldde de terugkeer van 72 Duitsers zaterdagochtend op het vliegveld van Frankfurt.
Nadat er coronabesmettingen op de Zaandam waren vastgesteld, mocht het schip nergens meer aanmeren. Uiteindelijk gaven de autoriteiten in Florida toch toestemming, mede na overleg met president Donald Trump. Het schip Rotterdam, ook van de Holland-Amerika Lijn, was de Zaandam inmiddels te hulp geschoten. Vier mensen op de Zaandam bezweken aan het virus.
Meer uit Binnenland
UTRECHT (ANP) - De stakingsactie van woensdagochtend in het openbaar vervoer is geslaagd, stelt Henri Janssen van FNV Spoor. In een korte terugblik op de ochtend concludeerde hij dat de actiebereidheid in de ov-sector groot is.
1 minuut geledenTER APEL (ANP) - Na een aantal dagen zonder noodnachtopvang was het in de nacht van dinsdag op woensdag toch weer nodig om asielzoekers op te vangen voor wie geen plek was bij het aanmeldcentrum in Ter Apel. Volgens het Rode Kruis brachten 36 mensen de nacht door in de opvang in Zwolle.
13 minuten geledenRIDDERKERK (ANP) - De waterschappen in het westen van Nederland hebben diverse maatregelen genomen om te voorkomen dat er te veel zout water uit de Noordzee het binnenland in trekt. De komende dagen geldt code oranje in grote delen van Nederland vanwege extreme hitte. De westelijke waterschappen laten zoet water uit onder meer het Amsterdam-Rijnkanaal en de Lek en het Brielse Meer aanvoeren om verzilting tegen te gaan.
1 uur geledenUTRECHT (ANP) - Rijkswaterstaat heeft het hitteprotocol voor woensdag en donderdag uitgebreid naar het hele land, meldt een woordvoerder. Dinsdag was het al van kracht in zes provincies. Het betekent dat gestrande weggebruikers in deze provincies op de wegen die Rijkswaterstaat beheert zo snel mogelijk naar "een veilige locatie met voorzieningen" worden gebracht, zoals een tankstation of parkeerplaats.
1 uur geledenAMSTERDAM /ROTTERDAM (ANP) - Vervoerders in grote steden starten het openbaar vervoer weer op na de staking van woensdagochtend. Het duurt tot het middaguur voordat alles in Amsterdam weer volgens dienstregeling gaat, verwacht een woordvoerder van vervoersbedrijf GVB. RET, het openbaarvervoerbedrijf van Rotterdam verwacht dat rond 11.00 uur de dienstregeling weer helemaal volgens plan rijdt.
1 uur geledenUTRECHT (ANP) - Na de landelijke staking van medewerkers in het hele openbaar vervoer, zijn iets na 08.00 uur de eerste treinen en bussen vertrokken van Utrecht Centraal. De NS zei voorafgaand aan de stakingsdag te verwachten de rest van de woensdagochtend nodig te hebben om de dienstregeling op te starten. Mogelijk verloopt dat sneller. Op Utrecht Centraal klinkt door het station dat treinen rond 08.30 uur weer normaal rijden. Volgens een woordvoerder van de NS rijdt het treinverkeer rond dat tijdstip grotendeels weer als gebruikelijk.
1 uur geledenUTRECHT (ANP) - Het eerste beeld van NS naar aanleiding van de staking in het openbaar vervoer is dat stations overal in Nederland leeg zijn, meldt een woordvoerder. "Het is uitgestorven. Reizigers zijn goed geïnformeerd en zijn niet naar de stations gekomen."
2 uur geleden