Europese Commissie wil misleidende milieuclaims aanpakken
BRUSSEL (ANP) - De Europese Commissie wil af van misleidende beweringen van bedrijven over hoe groen hun producten of diensten zijn. Volgens de commissie is meer dan de helft van de milieu-informatie op labels op bijvoorbeeld kleding, cosmetica of voeding misleidend, vaag of ongegrond. Ze stelt nieuwe regels voor om dit zogeheten groenwassen tegen te gaan en consumenten beter te beschermen.
Het dagelijks EU-bestuur wil dat dergelijke milieuclaims in de EU voortaan voldoen aan dezelfde minimumnormen, wetenschappelijk zijn onderbouwd en onafhankelijk zijn gecheckt. Als op een verpakking bijvoorbeeld staat "gemaakt uit 30 procent gerecycled plastic" moet dat ook echt zo zijn. Ook beweringen over de gevolgen voor het milieu van een bedrijf of product, zoals "dit bedrijf verminderde zijn ecologische voetafdruk met 20 procent sinds 2015", moeten onderbouwd en transparant zijn.
De commissie nam in 2020 de milieuclaims van een hele reeks producten en diensten onder de loep en vond vooral bij textiel en schoenen veel groenwaspraktijken. Bijna een kwart (24 procent) van de beweringen op de labels was misleidend. Bij cosmetica en producten voor de persoonlijke zorg was dat in 17 procent van het labelen het geval en bij huishoudelijke apparatuur 14 procent. Tot ongenoegen van de commissie is er ook een wildgroei aan verschillende milieulabels.
Duurzamere wereld
Vicevoorzitter Frans Timmermans: "Groene claims zijn overal: oceaanvriendelijke T-shirts, koolstofneutrale bananen, bijenvriendelijke sappen, 100 procent CO2-gecompenseerde leveringen enzovoort. Helaas worden deze beweringen veel te vaak gedaan zonder enige vorm van bewijs en rechtvaardiging. Dit zet de deur open voor groenwassen en benadeelt bedrijven die echt duurzame producten maken."
"Veel Europeanen willen met hun aankopen bijdragen aan een duurzamere wereld. Ze moeten de ingediende claims kunnen vertrouwen", stelt de Nederlander, die verantwoordelijk is voor klimaatbeleid. "Met dit voorstel geven we consumenten de zekerheid dat wanneer iets als groen wordt verkocht, het ook daadwerkelijk groen is."
De commissie wijst erop dat milieuclaims die al betrouwbare Europese milieukeurmerken als EU Ecolabel hebben niet onder de beoogde nieuwe regels zullen vallen. Milieuclaims zijn hoe dan ook vrijwillig voor bedrijven. Het voorstel moet eerst nog door de lidstaten en het Europees Parlement worden goedgekeurd.
Meer uit Financieel
NEW DELHI (ANP/RTR) - De Indiase toezichthouder voor burgerluchtvaart grijpt harder in bij de geplaagde luchtvaartmaatschappij IndiGo, die onder leiding staat van de Nederlandse topman Pieter Elbers. De luchtvaartautoriteit heeft eigen personeel ingezet op het hoofdkantoor van IndiGo om de dagelijkse operatie en het herstel van de maatschappij na de massale vluchtuitval te volgen.
1 uur geledenNIJMEGEN (ANP) - De door de rechter aangestelde beheerders van de Nijmeegse chipfabrikant Nexperia zijn uitgenodigd in Beijing voor een gesprek met het Chinese moederbedrijf Wingtech. Dat meldt een bron aan persbureau Reuters.
2 uur geledenLEUSDEN (ANP) - Nederlanders hebben tot en met oktober van dit jaar 5 procent minder vakanties naar de Verenigde Staten geboekt, meldt reisbranchevereniging ANVR. In september en oktober is echter een omslag te zien, de boekingen liggen in deze maanden juist "substantieel hoger" dan vorig jaar.
2 uur geledenFRANKFURT (ANP/DPA) - Meer bedrijven in Europa kunnen volgend jaar een gang naar de aandelenbeurs maken na de daling van het aantal Europese beursgangen dit jaar. Dat verwacht advies- en accountancybureau EY. Mede door de verminderde handelsspanningen zouden bedrijven meer vertrouwen hebben om de sprong naar de aandelenmarkt te wagen.
2 uur geledenBRUSSEL (ANP) - Brussel wil dat elektriciteitsnetwerken van lidstaten beter op elkaar aansluiten. Vergunningen voor elektriciteitsprojecten moeten makkelijker worden verleend, staat in een plan van de Europese Commissie. Daarmee hoopt de Commissie op meer ruimte op elektriciteitsnetwerken en lagere energieprijzen.
2 uur geledenHANNOVER (ANP) - Reisconcern TUI heeft het afgelopen boekjaar dankzij een groei van het aantal vakantiegangers meer winst gemaakt. Ook verwelkomde het Duitse bedrijf meer gasten in de hotels en op de cruises van de eigen merken, wat door hogere prijzen ook meer geld opleverde. TUI verwacht dat de groei de komende maanden aanhoudt, ook de eerste voortekenen voor komende zomer zijn positief.
3 uur geledenNEW YORK (ANP/AFP) - Het Amerikaanse techbedrijf Amazon wil zijn investeringen in India bijna verdubbelen, in een wedloop tussen bedrijven om marktaandeel en technologische voorsprong op het gebied van AI. Het internetbedrijf, actief in onlineverkoop, cloudcomputing en digitale diensten, investeert tot 2030 meer dan 35 miljard dollar in zijn activiteiten in India.
3 uur geleden