Europese Commissie vraagt EBU opheldering over weren EU-vlag
BRUSSEL (ANP) - De Europese Commissie vraagt organisator EBU tekst en uitleg over het weren van de Europese vlag op het Eurovisie Songfestival. Dat was "zeker volstrekt betreurenswaardig" en "er was geen enkele reden toe", vindt het dagelijks bestuur van de EU.
Verantwoordelijk Eurocommissaris Margaritis Schinas reageerde zaterdagavond al boos op berichten dat bezoekers van het festival in Malmö de blauwe vlag met de twaalf gele sterren niet mee naar binnen mochten nemen. Schinas neemt maandag contact op met de EBU. Hij gaat na of de omroepenkoepel EU-subsidies ontvangt en zal ook dat aan de orde stellen, zegt hij tegen nieuwssite Politico.
De EBU zegt alleen vlaggen van deelnemende landen en de regenboogvlag toe te laten op het festival, maar de Europese vlag was volgens de commissie ook altijd welkom. Dat was tot dusver "volkomen vanzelfsprekend" en niemand had er ooit enig probleem mee, meent een woordvoerder. Hij memoreert dat de sterrenvlag niet alleen van de EU is, maar ook van de Raad van Europa. Tot die organisatie, bekend van het mensenrechtenverdrag, behoren bijna alle Europese landen.
Toegenomen spanningen
De strenge vlaggenregels moesten onrust door de toegenomen spanningen in de wereld voorkomen, stelde de EBU eerder. Maar dat verweer wuift de commissie weg. Het is niet aan de organisator van een liedjeswedstrijd om zich over de geopolitieke toestand te buigen, stelt een woordvoerder. "Ik denk echt niet dat het aan hen is om te beslissen welke vlag mag wapperen." Nu is juist een aangewezen moment om de Europese waarden uit te dragen, meent hij.
"Naar onze mening is er absoluut geen reden om deze vlag te weren uit de zaal", onderstreepte de woordvoerder. Schinas zal dat "heel, heel duidelijk maken". Maar de organisatoren moeten zelf beslissen hoe ze met de kwestie verder gaan, al "kunnen wij de EBU zeker stimuleren om in te zien dat dit een fout is".
Te politiek
Onder anderen een Roemeen die werkt voor de Europese liberalen klaagde zaterdagavond dat zijn EU-vlag niet mee naar binnen mocht. De beveiliging zou de vlag te "politiek" hebben gevonden. Op sociale media werd aanvankelijk gespeculeerd dat de organisatie in de vlag mogelijk een steunbetuiging zag aan de gediskwalificeerde Joost Klein en zijn lied Europapa.
Meer uit Buitenland
PRAAG (ANP/RTR) - President Petr Pavel mag van het Tsjechische Constitutioneel Hof mee naar de NAVO-top in Turkije. De regering wilde hem niet opnemen in de Tsjechische delegatie, maar is nu door het hof teruggefloten.
8 minuten geledenGENÈVE (ANP/AFP) - Het wereldwijde risico op ebola blijft laag, zegt de directeur van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) Tedros Adhanom Ghebreyesus, nadat woensdag een ebolageval in Frankrijk werd bevestigd.
43 minuten geledenNABATIEH (ANP/AFP) - De Israëlische krijgsmacht (IDF) zegt een luchtaanval te hebben uitgevoerd in het zuiden van Libanon. Die zou zijn gericht op twee Hezbollah-leden die "een bedreiging vormden" voor Israëlische troepen in de buurt.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP/RTR) - Een toezichthouder van het Internationaal Strafhof in Den Haag (ICC) vindt dat hoofdaanklager Karim Khan weggestuurd moet worden. In een advies staat dat is vastgesteld dat de Brit zich schuldig heeft gemaakt aan seksueel grensoverschrijdend gedrag, meldt persbureau Reuters.
2 uur geledenBRUSSEL (ANP/RTR) - De diplomatieke dienst van de Europese Unie (EEAS) heeft voorgesteld om een missie op te zetten om Libanon te helpen. Volgens het document, dat is ingezien door persbureau Reuters, is het de bedoeling dat Europese militairen drie jaar lang troepen van de Libanese krijgsmacht gaan trainen en adviseren.
3 uur geledenPARIJS (ANP/AFP) - Voor het eerst sinds de recente uitbraak van ebola is een ziektegeval op Franse bodem vastgesteld, meldt het gezondheidsministerie. Het gaat om een arts die was teruggekomen uit de Democratische Republiek Congo na daar aan het werk te zijn geweest.
4 uur geledenTEHERAN (ANP/AFP) - Iran zegt de voorlopige overeenkomst met de Verenigde Staten te zien als bekentenis van de Amerikanen dat ze de oorlog hebben verloren. Hoewel de Amerikaanse president Donald Trump het zogenoemde memorandum van overeenstemming presenteerde als grootste overwinning, noemt de Iraanse parlementsvoorzitter en hoofdonderhandelaar Mohammad Bagher Ghalibaf de deal een "verklaring van Amerikaanse nederlaag".
5 uur geleden