Europese Commissie: tijd voor groei in ambitieuze begrotingen
BRUSSEL (ANP) - Na alle economische schokken van de afgelopen jaren is het nu tijd voor de EU om zich te richten op toekomstige groei en versterking van de schuldhoudbaarheid, stelt de Europese Commissie. Ze wil dat de lidstaten voor 2024 "ambitieuze begrotingen opstellen", zegt vicevoorzitter Valdis Dombrovskis. In mei zal ze ook individuele adviezen aan de landen geven, onder meer over investerings- en energiemaatregelen.
Het dagelijks EU-bestuur helpt de lidstaten op weg omdat er nieuwe begrotingsregels in de maak zijn die volgend jaar nog niet van kracht zijn. "We zitten in een overgangsfase", aldus Dombrovskis.
De EU-regels over begrotingstekorten en staatsschulden werden kort na het begin van de coronapandemie in 2020 tijdelijk buiten werking gesteld zodat de EU-lidstaten geld in het ondersteunen van bedrijven en burgers konden steken. Daardoor liepen de schulden in de lidstaten fors op. Vervolgens kwamen daar extra onvoorziene uitgaven bij vanwege de hulp aan Oekraïne en steunmaatregelen om de energierekeningen te kunnen betalen. De oplopende inflatie kwam er nog bovenop. De bestaande begrotingsregels bleven daarom langer dan verwacht opgeschort.
Betere vooruitzichten
Afgesproken is inmiddels de teugels weer aan te gaan trekken in 2024, maar wel op een andere leest. De ministers van Financiën zijn daarover nog in onderhandeling en een wettelijk kader is er ook nog niet.
De economische vooruitzichten zijn de laatste maanden ook weer wat verbeterd. De inflatie lijkt over haar piek heen en de energieprijzen zijn ook gekalmeerd. "We zouden moeten beginnen met het afbouwen van de omvangrijke steun aan mensen en bedrijven vanwege de energieprijsstijging van vorig jaar", zegt Dombrovskis. "De lidstaten moeten geloofwaardige wegen schetsen voor het terugdringen van de schuld en vaststellen hoe zij hervormingen en investeringen zullen gebruiken voor duurzame groei."
Meer uit Financieel
ZEIST (ANP) - Verzekeraar Achmea streeft naar een verdere stijging van het operationeel resultaat tot 1 miljard euro in 2030. De grootste zorgverzekeraar van Nederland, bekend van merken als Zilveren Kruis, Centraal Beheer, Interpolis en FBTO, wil dat nieuwe doel bereiken met investeringen in groei, innovatie, digitalisering en efficiency.
9 minuten geledenBRUSSEL (ANP) - De Europese Commissie onderzoekt of de clouddiensten van Amazon en Microsoft zo belangrijk zijn voor andere bedrijven dat ze een zogenaamde poortwachtersrol spelen. Als dat het geval is, legt Brussel de divisies strengere regels op binnen de Wet digitale markten (DMA). Ze moeten dan onder andere meer ruimte bieden aan concurrenten.
10 minuten geledenAMSTERDAM (ANP) - Na de fusie tussen AkzoNobel en het Amerikaanse Axalta, heft het Nederlandse verfconcern ook zijn beschermingsconstructie tegen ongewenste overnamepogingen op. Dat zei voorzitter van de raad van commissarissen Ben Noteboom in een toelichting op de samensmelting.
1 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - AkzoNobel ging dinsdag flink omlaag op de Amsterdamse beurs. De verfproducent, bekend van merken als Flexa, Dulux en Sikkens, gaat fuseren met zijn Amerikaanse branchegenoot Axalta Coating Systems. De fusie vindt plaats via een aandelenruil. Na afronding van de deal bezitten aandeelhouders van AkzoNobel 55 procent en Axalta-aandeelhouders 45 procent van het nieuwe bedrijf, dat wordt geleid door AkzoNobel-topman Greg Poux-Guillaume. Het aandeel AkzoNobel zakte ruim 2 procent.
2 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Een Nederlandse claimstichting bereidt een collectieve rechtszaak tegen Netflix voor vanwege de prijsverhoging die de streamingdienst vorige week aankondigde. Stichting Bescherming Consumentenbelang stelt dat Netflix met het eenzijdig verhogen van de abonnementsprijzen EU-regels voor consumentenbescherming overtreedt.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Stabiele prijzen in de supermarkt worden steeds minder vanzelfsprekend, stellen levensmiddelenfabrikanten. Consumenten zullen "moeten wennen aan steeds sterker fluctuerende prijzen als gevolg van sterk schommelende grondstofprijzen", zegt Cees-Jan Adema, directeur van de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI).
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Mkb-bedrijven zijn de afgelopen tien jaar vaker gekrompen dan gegroeid. Vooral ondernemingen in de categorie kleinbedrijf, met tien tot vijftig medewerkers, belandden vaker in de lagere categorie micro dan dat ze een middenbedrijf werden. Deze middenbedrijven groeiden wel vaker in aantal werknemers dan dat ze krompen, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
4 uur geleden