Europese Commissie komt nog deze maand met plan inentingsbewijs
BRUSSEL (ANP/RTR/DPA) - De Europese Commissie komt nog deze maand met een plan voor een Europees bewijs waarmee de drager kan aantonen dat hij is ingeënt tegen het coronavirus. Dat heeft voorzitter Ursula von der Leyen maandag gezegd.
Zuidelijke EU-landen dringen al langer aan op een 'vaccinatiepaspoort' waarmee ze komende zomer weer toeristen hopen te kunnen verwelkomen. Maar andere lidstaten hebben over zo'n certificaat nog veel vragen, vooral over wat je er dan mee zou moeten mogen. Al naderden premier Mark Rutte, die in principe geen bezwaar heeft tegen het idee, en zijn collega's elkaar donderdag bij hun jongste top over de coronabestrijding wel.
Von der Leyen ziet een Europese "digitale groene pas" voor zich. "We zullen in maart een wetsvoorstel indienen", zei de commissievoorzitter maandagochtend in een video-overleg met Europarlementariërs van haar eigen partij, de Duitse CDU. Dan wordt volgens haar duidelijk hoe het certificaat er concreet uit moet zien. De regeringen van de EU-landen en het Europees Parlement moeten er vervolgens nog mee instemmen.
Drie maanden
Von der Leyen waarschuwde donderdag dat het alleen al drie maanden vergt om het inentingsbewijs technisch mogelijk te maken. Dat zou betekenen dat de tijd dringt, met het zomervakantieseizoen in aantocht.
Tegen die tijd moet dan wel ook het inenten echt op stoom zijn gekomen. Heel wat EU-regeringsleiders vinden het niet te verkopen om gevaccineerde mensen al meer rechten te geven als veel anderen nog niet eens de kans hebben gehad een prik te halen.
Meer uit Binnenland
SCHIEDAM (ANP) - Er is opnieuw een jong kind uit een openstaand raam gevallen. Dit keer gaat het om een kindje van 1,5 jaar oud. De dreumes viel vanaf de derde verdieping op de Van Heuven Goedhartstraat in Schiedam en is met spoed naar het ziekenhuis vervoerd.
1 uur geledenUTRECHT (ANP) - Op diverse trajecten rijden maandag en dinsdag minder treinen, maar de impact daarvan is volgens de NS beperkt. Het gaat voornamelijk om trajecten in de Randstad.
3 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Door de hevige regenbuien afgelopen nacht is er bij Amsterdam rioolwater in het buitenwater terechtgekomen. Het Waterschap Amstel, Gooi en Vecht raadt mensen daarom de komende dagen af om in een groot aantal gemeenten in Noord-Holland in open water te gaan zwemmen. Direct contact met water kan leiden tot gezondheidsklachten, zoals last van maag en darmen.
4 uur geledenVELDHOVEN (ANP) - Eigenaar Janus Kerkhofs is vastbesloten dat de monumentale molen in het centrum van Veldhoven te restaureren valt, nadat deze flinke schade opliep bij het noodweer in de nacht van zaterdag op zondag. "Ik ben nu in gesprek met de verzekeraar, maar de bedoeling is echt om de molen te laten restaureren", zegt hij. "En ik weet zeker dat dat kan. Molens zijn altijd te restaureren."
4 uur geledenHOUTEN (ANP) - Na een periode van extreme hitte met meerdere warmterecords verloopt komende week rustiger en minder heet. Door een westen- tot noordwestenwind stroomt koelere oceaanlucht Nederland binnen. Maandag en dinsdag verlopen droog en er is veel ruimte voor de zon. Aan zee wordt het niet warmer dan 20 graden, maar in het midden van het land wordt het met temperaturen rond de 23 graden warmer. In het binnenland kan het kwik stijgen naar 25 tot 27 graden, verwacht Weeronline.
4 uur geledenTILBURG (ANP) - Verzekeraars krijgen door het noodweer vooral veel meldingen over brandschade als gevolg van blikseminslag en schade door hagel, bijvoorbeeld aan dakramen en auto's. Dat melden Centraal Beheer en Interpolis.
5 uur geledenUTRECHT (ANP) - De hitte en het noodweer van zaterdag- op zondagnacht zorgen voor problemen op het spoor, maar het is nog onduidelijk wat de invloed daarvan is op de dienstregeling van maandag en dinsdag. Dat meldt een woordvoerder van de NS. "Treinen moeten wel naar een onderhoudslocatie kunnen en dat is op sommige plekken nu een probleem."
6 uur geleden