Europese Commissie: in 2035 alleen nog nieuwe stekkerauto te koop
BRUSSEL (ANP) - De benzine- en dieselauto's verdwijnen binnen vijftien jaar uit de Europese showrooms, als het aan de Europese Commissie ligt. Het is een van de ingrijpende klimaatmaatregelen om ook het wegverkeer, dat de afgelopen jaren alleen maar meer CO2 is gaan uitstoten, in korte tijd te verduurzamen.
Het verkeer is verantwoordelijk voor een kwart van de totale CO2-uitstoot. En anders dan bij andere grote producenten van broeikasgassen als de energiesector en de industrie, groeit die uitstoot nog altijd. "Ook al heeft de auto-industrie wel echt een bladzijde omgeslagen de afgelopen jaren", zegt Frans Timmermans, de klimaatman van de commissie.
De overgang naar elektrische auto's moet veel sneller, vindt de Europese Commissie. De stappen om het aandeel van nieuwe brandstofauto's dat op de markt komt terug te brengen, een afgelopen tijd beproefde en geslaagde methode, worden groter. De nieuwe auto's die in 2030 aan de man worden gebracht mogen nog maar 45 procent van de CO2 uitstoten van die van dit jaar, waar het doel nu nog 62,5 procent is. Nog eens vijf jaar later mag er helemaal geen nieuwe brandstofauto meer worden verkocht. Ook geen hybride exemplaar dus. En ook fabrikanten van sportauto's als Ferrari zullen aan de stekkerauto moeten. De uitzondering voor kleine automakers verdwijnt.
Laadpalen
Met die maatregel in het verschiet zullen de autofabrikanten meer elektrische modellen uitbrengen én komen er de komende jaren al meer tweedehandsjes op de markt, verwacht de commissie. Dat laatste is ook cruciaal voor de verduurzaming op de Europese wegen. "Miljoenen Europeanen hebben nog nooit meer dan 1.500 euro aan een auto uitgegeven", zegt Timmermans.
De verkoop van hybride auto's groeit de laatste jaren stevig en die van elektrische auto's inmiddels nog veel harder. Samen waren ze eind vorig jaar al goed voor bijna een kwart van de totale verkoop. Maar automobilisten kopen pas een stekkerauto als ze niet hoeven te vrezen voor een lege accu in niemandsland, beseft het dagelijks bestuur van de EU. Daarom moet het aantal laadpalen voor de naar schatting minstens 30 miljoen elektrische auto's in 2030 drastisch omhoog. En niet alleen in Nederland, Duitsland en Frankrijk, waar er al wel wat staan.
Waterstof tanken
Er komt een minimumaantal laadpunten per hoeveelheid auto's. Zo moeten 30 miljoen auto's ook op minimaal 30 miljoen kW aan laadpunten kunnen rekenen, als het aan de commissie ligt. Langs de belangrijkste Europese snelwegen moet vóór 2025 iedere 60 kilometer minstens 300 kW aan snelladers verrijzen. Vijf jaar later dient dat te zijn verdubbeld. Daar moet de komende jaren 15 miljard euro in worden gestoken. Ook komt er een minimumaantal stations waar de weggebruiker waterstof kan tanken.
De aanschaf van een elektrische auto wordt ook aantrekkelijker doordat de benzineprijs waarschijnlijk omhooggaat. De commissie wil dat de olie-industrie gaat betalen voor de CO2-uitstoot van het verkeer, en die rekent dat mogelijk door aan de klant.
Dicht netwerk van laadpunten
Ook elektrische vrachtwagens moeten op veel meer plaatsen kunnen 'tanken', stelt de commissie voor. Voor dit verkeer moet eveneens een dicht netwerk van laadpunten langs de snelwegen verrijzen. Ook in grote steden en bij knooppunten komen laadpalen, in het bijzonder voor de vrachtrijders die de steden bevoorraden.
De luchtvaart moet ook rap verduurzamen, al is elektrisch vliegverkeer voorlopig nog niet in zicht. De luchtvaart moet de kerosine daarom gaan aanlengen met duurzame brandstof. Voor een vlucht vanaf Europese vliegvelden moet vanaf 2030 5 procent en vijf jaar later al 20 procent van deze met elektriciteit vervaardigde synthetische kerosine en biobrandstof worden bijgemengd, een percentage dat vervolgens verder oploopt. Voorts wordt kerosine voor vluchten binnen Europa zwaarder belast, waardoor ook zulke vliegtickets vermoedelijk duurder worden.
Meer uit Financieel
BRUSSEL (ANP) - EU-landen moeten makkelijker staatssteun kunnen verlenen voor meer betaalbare huisvesting, ook voor het middensegment. Dat stelt de Europese Commissie dinsdag in een speciaal woonplan.
31 minuten geledenNEW YORK (ANP) - De aandelenbeurzen in New York zijn dinsdag terughoudend begonnen. Beleggers verwerkten zwakke Amerikaanse banencijfers over november en oktober. De publicatie van het banenrapport over oktober was uitgesteld door de shutdown van de Amerikaanse overheid. De werkgelegenheid geeft meer inzicht in de gezondheid van de grootste economie ter wereld en speelt een belangrijke rol bij het rentebeleid van de Federal Reserve.
39 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Banken, bedrijven en vrijwilligersorganisaties hebben afspraken gemaakt die problemen bij het openen van een zakelijke rekening moeten verminderen. Die overeenkomst volgt op gevallen waarbij ondernemers en non-profitorganisaties geen betaalrekening kregen, onder andere doordat banken de risico's rond anti-witwaswetgeving te groot vonden.
2 uur geledenBRUSSEL (ANP) - Het Europees Parlement heeft ingestemd met enkele voorwaarden die gesteld zijn aan het handelsverdrag met Mercosur-landen Argentinië, Brazilië, Paraguay en Uruguay. Die zogeheten safeguards waren in de deal gezet om Europese boeren te beschermen, die bang zijn dat de Europese markt wordt overspoeld door goedkope producten uit Zuid-Amerika.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De Nederlandse vleessector spreekt tegen dat er sprake is van dumping van varkensvlees op de Chinese markt. China legde vleesbedrijven in de Europese Unie definitieve importheffingen op, omdat varkensvlees volgens Beijing tegen kunstmatig lage prijzen zou worden verkocht in het Aziatische land. Maar volgens brancheorganisatie Vlees.nl is dat niet waar en komen de vleesprijzen door marktwerking tot stand.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De vakbonden FNV en CNV hebben een ultimatum gesteld aan het demissionaire kabinet omdat rijksambtenaren volgend jaar geen loonsverhoging krijgen. De bonden willen dat de nullijn voor dinsdag 13 januari van tafel is, anders "volgen acties".
3 uur geledenBEIJING (ANP/AFP) - China stelt definitief importheffingen in op Europees varkensvlees. Onder andere de Brabantse vleesverwerker Vion krijgt met de tarieven te maken. Volgens Beijing dumpen Europese exporteurs goedkoop varkensvlees op de Chinese markt, wat bedrijven in eigen land zou schaden. China opende een dumpingonderzoek naar varkensvlees nadat de Europese Unie importheffingen had ingevoerd op elektrische auto's.
6 uur geleden