Europese Commissie: in 2035 alleen nog nieuwe stekkerauto te koop
BRUSSEL (ANP) - De benzine- en dieselauto's verdwijnen binnen vijftien jaar uit de Europese showrooms, als het aan de Europese Commissie ligt. Het is een van de ingrijpende klimaatmaatregelen om ook het wegverkeer, dat de afgelopen jaren alleen maar meer CO2 is gaan uitstoten, in korte tijd te verduurzamen.
Het verkeer is verantwoordelijk voor een kwart van de totale CO2-uitstoot. En anders dan bij andere grote producenten van broeikasgassen als de energiesector en de industrie, groeit die uitstoot nog altijd. "Ook al heeft de auto-industrie wel echt een bladzijde omgeslagen de afgelopen jaren", zegt Frans Timmermans, de klimaatman van de commissie.
De overgang naar elektrische auto's moet veel sneller, vindt de Europese Commissie. De stappen om het aandeel van nieuwe brandstofauto's dat op de markt komt terug te brengen, een afgelopen tijd beproefde en geslaagde methode, worden groter. De nieuwe auto's die in 2030 aan de man worden gebracht mogen nog maar 45 procent van de CO2 uitstoten van die van dit jaar, waar het doel nu nog 62,5 procent is. Nog eens vijf jaar later mag er helemaal geen nieuwe brandstofauto meer worden verkocht. Ook geen hybride exemplaar dus. En ook fabrikanten van sportauto's als Ferrari zullen aan de stekkerauto moeten. De uitzondering voor kleine automakers verdwijnt.
Laadpalen
Met die maatregel in het verschiet zullen de autofabrikanten meer elektrische modellen uitbrengen én komen er de komende jaren al meer tweedehandsjes op de markt, verwacht de commissie. Dat laatste is ook cruciaal voor de verduurzaming op de Europese wegen. "Miljoenen Europeanen hebben nog nooit meer dan 1.500 euro aan een auto uitgegeven", zegt Timmermans.
De verkoop van hybride auto's groeit de laatste jaren stevig en die van elektrische auto's inmiddels nog veel harder. Samen waren ze eind vorig jaar al goed voor bijna een kwart van de totale verkoop. Maar automobilisten kopen pas een stekkerauto als ze niet hoeven te vrezen voor een lege accu in niemandsland, beseft het dagelijks bestuur van de EU. Daarom moet het aantal laadpalen voor de naar schatting minstens 30 miljoen elektrische auto's in 2030 drastisch omhoog. En niet alleen in Nederland, Duitsland en Frankrijk, waar er al wel wat staan.
Waterstof tanken
Er komt een minimumaantal laadpunten per hoeveelheid auto's. Zo moeten 30 miljoen auto's ook op minimaal 30 miljoen kW aan laadpunten kunnen rekenen, als het aan de commissie ligt. Langs de belangrijkste Europese snelwegen moet vóór 2025 iedere 60 kilometer minstens 300 kW aan snelladers verrijzen. Vijf jaar later dient dat te zijn verdubbeld. Daar moet de komende jaren 15 miljard euro in worden gestoken. Ook komt er een minimumaantal stations waar de weggebruiker waterstof kan tanken.
De aanschaf van een elektrische auto wordt ook aantrekkelijker doordat de benzineprijs waarschijnlijk omhooggaat. De commissie wil dat de olie-industrie gaat betalen voor de CO2-uitstoot van het verkeer, en die rekent dat mogelijk door aan de klant.
Dicht netwerk van laadpunten
Ook elektrische vrachtwagens moeten op veel meer plaatsen kunnen 'tanken', stelt de commissie voor. Voor dit verkeer moet eveneens een dicht netwerk van laadpunten langs de snelwegen verrijzen. Ook in grote steden en bij knooppunten komen laadpalen, in het bijzonder voor de vrachtrijders die de steden bevoorraden.
De luchtvaart moet ook rap verduurzamen, al is elektrisch vliegverkeer voorlopig nog niet in zicht. De luchtvaart moet de kerosine daarom gaan aanlengen met duurzame brandstof. Voor een vlucht vanaf Europese vliegvelden moet vanaf 2030 5 procent en vijf jaar later al 20 procent van deze met elektriciteit vervaardigde synthetische kerosine en biobrandstof worden bijgemengd, een percentage dat vervolgens verder oploopt. Voorts wordt kerosine voor vluchten binnen Europa zwaarder belast, waardoor ook zulke vliegtickets vermoedelijk duurder worden.
Meer uit Financieel
TRIËST (ANP/BLOOMBERG) - De Italiaanse koffiebrander Illycaffè, het bedrijf achter de koffie van Illy, start volgend jaar met de productie in de Verenigde Staten. Het bedrijf wil volgens topvrouw Cristina Scocchia profiteren van de groei in deze belangrijke markt.
11 uur geledenBERLIJN (ANP/DPA) - De kerstverkopen in Duitsland zijn tot nu toe teleurstellend. Dit komt naar voren uit een enquête van de Duitse winkeliersorganisatie HDE die zondag werd gepubliceerd.
13 uur geledenLONDEN (ANP/DPA) - Het Duitse bedrijfsleven heeft de terugkeer van het Verenigd Koninkrijk in het EU-uitwisselingsprogramma voor studenten Erasmus+ verwelkomd. Eurocommissaris Maroš Šefčovič (Handel) en de Britse minister Nick Thomas-Symonds maakten de herintrede vanaf 2027 eerder deze week bekend. Het hoofd van de Duits-Britse Kamer van Koophandel noemde de beslissing "een zeer belangrijke stap" en hoopt dat het leidt tot een versoepeling van de visumvereisten.
14 uur geledenSCHIPHOL (ANP) - Schiphol is ook zondag samen met luchtvaartmaatschappijen "continu" bezig om alle koffers die vrijdag op de luchthaven zijn achtergebleven na te brengen, zegt een woordvoerster. Een zegsvrouw van KLM meldt dat de vliegmaatschappij inmiddels "al de nodige koffers" heeft bezorgd en hier "dag en nacht volop aan wordt gewerkt".
15 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De hooggespannen verwachtingen rond kunstmatige intelligentie (AI) en de onvoorspelbaarheid van het beleid van de Amerikaanse president Donald Trump blijven de belangrijkste thema's voor beleggers in 2026. Dat jaar dreigt volgens kenners opnieuw een bewogen beursjaar te worden, maar biedt ook kansen.
18 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Het Chinese verkoopplatform Temu heeft op verzoek van Nederlandse uitgeverijen tientallen producten van de website verwijderd met afbeeldingen uit populaire Nederlandse kinderboeken. Singel Uitgeverijen, dat onder meer boeken over Jip en Janneke en Woezel & Pip uitgeeft, heeft zaterdag een bericht hierover van De Grote Vriendelijke Podcast bevestigd.
1 dag geledenBERLIJN (ANP/DPA) - Anders dan in Nederland verloopt de aanleg van een groot waterstofleidingennetwerk in Duitsland volgens plan. De Duitsers begonnen dit jaar met de bouw van het landelijke netwerk en tot nu toe worden de bouwdeadlines gehaald, meldde de Duitse gasbrancheorganisatie FNB Gas.
1 dag geleden