Europese Commissie: in 2035 alleen nog nieuwe stekkerauto te koop
BRUSSEL (ANP) - De benzine- en dieselauto's verdwijnen binnen vijftien jaar uit de Europese showrooms, als het aan de Europese Commissie ligt. Het is een van de ingrijpende klimaatmaatregelen om ook het wegverkeer, dat de afgelopen jaren alleen maar meer CO2 is gaan uitstoten, in korte tijd te verduurzamen.
Het verkeer is verantwoordelijk voor een kwart van de totale CO2-uitstoot. En anders dan bij andere grote producenten van broeikasgassen als de energiesector en de industrie, groeit die uitstoot nog altijd. "Ook al heeft de auto-industrie wel echt een bladzijde omgeslagen de afgelopen jaren", zegt Frans Timmermans, de klimaatman van de commissie.
De overgang naar elektrische auto's moet veel sneller, vindt de Europese Commissie. De stappen om het aandeel van nieuwe brandstofauto's dat op de markt komt terug te brengen, een afgelopen tijd beproefde en geslaagde methode, worden groter. De nieuwe auto's die in 2030 aan de man worden gebracht mogen nog maar 45 procent van de CO2 uitstoten van die van dit jaar, waar het doel nu nog 62,5 procent is. Nog eens vijf jaar later mag er helemaal geen nieuwe brandstofauto meer worden verkocht. Ook geen hybride exemplaar dus. En ook fabrikanten van sportauto's als Ferrari zullen aan de stekkerauto moeten. De uitzondering voor kleine automakers verdwijnt.
Laadpalen
Met die maatregel in het verschiet zullen de autofabrikanten meer elektrische modellen uitbrengen én komen er de komende jaren al meer tweedehandsjes op de markt, verwacht de commissie. Dat laatste is ook cruciaal voor de verduurzaming op de Europese wegen. "Miljoenen Europeanen hebben nog nooit meer dan 1.500 euro aan een auto uitgegeven", zegt Timmermans.
De verkoop van hybride auto's groeit de laatste jaren stevig en die van elektrische auto's inmiddels nog veel harder. Samen waren ze eind vorig jaar al goed voor bijna een kwart van de totale verkoop. Maar automobilisten kopen pas een stekkerauto als ze niet hoeven te vrezen voor een lege accu in niemandsland, beseft het dagelijks bestuur van de EU. Daarom moet het aantal laadpalen voor de naar schatting minstens 30 miljoen elektrische auto's in 2030 drastisch omhoog. En niet alleen in Nederland, Duitsland en Frankrijk, waar er al wel wat staan.
Waterstof tanken
Er komt een minimumaantal laadpunten per hoeveelheid auto's. Zo moeten 30 miljoen auto's ook op minimaal 30 miljoen kW aan laadpunten kunnen rekenen, als het aan de commissie ligt. Langs de belangrijkste Europese snelwegen moet vóór 2025 iedere 60 kilometer minstens 300 kW aan snelladers verrijzen. Vijf jaar later dient dat te zijn verdubbeld. Daar moet de komende jaren 15 miljard euro in worden gestoken. Ook komt er een minimumaantal stations waar de weggebruiker waterstof kan tanken.
De aanschaf van een elektrische auto wordt ook aantrekkelijker doordat de benzineprijs waarschijnlijk omhooggaat. De commissie wil dat de olie-industrie gaat betalen voor de CO2-uitstoot van het verkeer, en die rekent dat mogelijk door aan de klant.
Dicht netwerk van laadpunten
Ook elektrische vrachtwagens moeten op veel meer plaatsen kunnen 'tanken', stelt de commissie voor. Voor dit verkeer moet eveneens een dicht netwerk van laadpunten langs de snelwegen verrijzen. Ook in grote steden en bij knooppunten komen laadpalen, in het bijzonder voor de vrachtrijders die de steden bevoorraden.
De luchtvaart moet ook rap verduurzamen, al is elektrisch vliegverkeer voorlopig nog niet in zicht. De luchtvaart moet de kerosine daarom gaan aanlengen met duurzame brandstof. Voor een vlucht vanaf Europese vliegvelden moet vanaf 2030 5 procent en vijf jaar later al 20 procent van deze met elektriciteit vervaardigde synthetische kerosine en biobrandstof worden bijgemengd, een percentage dat vervolgens verder oploopt. Voorts wordt kerosine voor vluchten binnen Europa zwaarder belast, waardoor ook zulke vliegtickets vermoedelijk duurder worden.
Meer uit Financieel
MAASTRICHT (ANP) - Het vliegveld van Maastricht verwacht in de komende dagen meer vluchten te verwerken door een grote staking in België. Meerdere maatschappijen laten hun vliegtuigen uitwijken, meldt Maastricht Aachen Airport zondag.
27 minuten geledenBRUSSEL (ANP/BELGA) - Door een staking in België vervallen maandag en dinsdag veel treinritten. Volgens de nationale spoorwegmaatschappij NMBS zal de helft van de intercitytreinen niet rijden. Daarnaast rijdt ook tweederde van de lokale en voorstedelijke treinen niet.
4 uur geledenLONDEN (ANP/BLOOMBERG) - Mijnbouwer BHP heeft opnieuw interesse in een overname van de kleinere branchegenoot Anglo American. Volgens bronnen tegen persbureau Bloomberg heeft BHP de afgelopen dagen toenadering gezocht tot Anglo American voor een overnamedeal. In 2024 zag BHP nog af van een overname van Anglo American nadat een bod werd verworpen.
5 uur geledenJOHANNESBURG (ANP/RTR) - China wil de economische samenwerking met Italië verder versterken en verwelkomt Italiaanse bedrijven die actief willen worden op de Chinese markt. Dat heeft de Chinese premier Li Qiang gezegd tegen de Italiaanse premier Giorgia Meloni op de G20-top in het Zuid-Afrikaanse Johannesburg.
7 uur geledenROME (ANP/RTR/BLOOMBERG) - EssilorLuxottica, het concern achter zonnebrillenmerk Ray-Ban en Pearle Opticiens, is bereid een belang van 5 tot 10 procent te nemen in modehuis Armani. Dat meldde de Italiaanse krant Il Sole 24 Ore. Volgens de krant heeft het bedrijf Armani geïnformeerd over de interesse in een belang, zonder dat het een actieve rol wil spelen in de gang van zaken bij het modehuis.
8 uur geledenLONDEN (ANP/TRTR/BLOOMBERG) - De Britse regering van premier Keir Starmer wil meer eigen productie van belangrijke grondstoffen om de afhankelijkheid van leveringen uit het buitenland te verminderen. De overheid heeft een strategisch plan opgezet om in 2035 minstens 10 procent van de behoefte uit binnenlandse winning te halen en nog eens 20 procent van de vraag moet dan komen uit recycling.
10 uur geledenWASHINGTON (ANP) - De Amerikaanse regering werkt aan alternatieve plannen voor de importheffingen van president Donald Trump, voor het geval het Hooggerechtshof de meeste heffingen ongeldig verklaart. De VS willen die dan zo snel mogelijk vervangen door andere opties, melden ingewijden aan persbureau Bloomberg.
1 dag geleden