Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Europese Commissie: in 2035 alleen nog nieuwe stekkerauto te koop

Europese Commissie: in 2035 alleen nog nieuwe stekkerauto te koop

BRUSSEL (ANP) - De benzine- en dieselauto's verdwijnen binnen vijftien jaar uit de Europese showrooms, als het aan de Europese Commissie ligt. Het is een van de ingrijpende klimaatmaatregelen om ook het wegverkeer, dat de afgelopen jaren alleen maar meer CO2 is gaan uitstoten, in korte tijd te verduurzamen.

Het verkeer is verantwoordelijk voor een kwart van de totale CO2-uitstoot. En anders dan bij andere grote producenten van broeikasgassen als de energiesector en de industrie, groeit die uitstoot nog altijd. "Ook al heeft de auto-industrie wel echt een bladzijde omgeslagen de afgelopen jaren", zegt Frans Timmermans, de klimaatman van de commissie.

De overgang naar elektrische auto's moet veel sneller, vindt de Europese Commissie. De stappen om het aandeel van nieuwe brandstofauto's dat op de markt komt terug te brengen, een afgelopen tijd beproefde en geslaagde methode, worden groter. De nieuwe auto's die in 2030 aan de man worden gebracht mogen nog maar 45 procent van de CO2 uitstoten van die van dit jaar, waar het doel nu nog 62,5 procent is. Nog eens vijf jaar later mag er helemaal geen nieuwe brandstofauto meer worden verkocht. Ook geen hybride exemplaar dus. En ook fabrikanten van sportauto's als Ferrari zullen aan de stekkerauto moeten. De uitzondering voor kleine automakers verdwijnt.

Laadpalen

Met die maatregel in het verschiet zullen de autofabrikanten meer elektrische modellen uitbrengen én komen er de komende jaren al meer tweedehandsjes op de markt, verwacht de commissie. Dat laatste is ook cruciaal voor de verduurzaming op de Europese wegen. "Miljoenen Europeanen hebben nog nooit meer dan 1.500 euro aan een auto uitgegeven", zegt Timmermans.

De verkoop van hybride auto's groeit de laatste jaren stevig en die van elektrische auto's inmiddels nog veel harder. Samen waren ze eind vorig jaar al goed voor bijna een kwart van de totale verkoop. Maar automobilisten kopen pas een stekkerauto als ze niet hoeven te vrezen voor een lege accu in niemandsland, beseft het dagelijks bestuur van de EU. Daarom moet het aantal laadpalen voor de naar schatting minstens 30 miljoen elektrische auto's in 2030 drastisch omhoog. En niet alleen in Nederland, Duitsland en Frankrijk, waar er al wel wat staan.

Waterstof tanken

Er komt een minimumaantal laadpunten per hoeveelheid auto's. Zo moeten 30 miljoen auto's ook op minimaal 30 miljoen kW aan laadpunten kunnen rekenen, als het aan de commissie ligt. Langs de belangrijkste Europese snelwegen moet vóór 2025 iedere 60 kilometer minstens 300 kW aan snelladers verrijzen. Vijf jaar later dient dat te zijn verdubbeld. Daar moet de komende jaren 15 miljard euro in worden gestoken. Ook komt er een minimumaantal stations waar de weggebruiker waterstof kan tanken.

De aanschaf van een elektrische auto wordt ook aantrekkelijker doordat de benzineprijs waarschijnlijk omhooggaat. De commissie wil dat de olie-industrie gaat betalen voor de CO2-uitstoot van het verkeer, en die rekent dat mogelijk door aan de klant.

Dicht netwerk van laadpunten

Ook elektrische vrachtwagens moeten op veel meer plaatsen kunnen 'tanken', stelt de commissie voor. Voor dit verkeer moet eveneens een dicht netwerk van laadpunten langs de snelwegen verrijzen. Ook in grote steden en bij knooppunten komen laadpalen, in het bijzonder voor de vrachtrijders die de steden bevoorraden.

De luchtvaart moet ook rap verduurzamen, al is elektrisch vliegverkeer voorlopig nog niet in zicht. De luchtvaart moet de kerosine daarom gaan aanlengen met duurzame brandstof. Voor een vlucht vanaf Europese vliegvelden moet vanaf 2030 5 procent en vijf jaar later al 20 procent van deze met elektriciteit vervaardigde synthetische kerosine en biobrandstof worden bijgemengd, een percentage dat vervolgens verder oploopt. Voorts wordt kerosine voor vluchten binnen Europa zwaarder belast, waardoor ook zulke vliegtickets vermoedelijk duurder worden.

Meer uit Financieel

Gemengd beeld op beurzen New York, Oracle hard omlaag

NEW YORK (ANP) - De aandelenbeurzen in New York zijn donderdag met een gemengd beeld gesloten. Een tegenvallend kwartaalbericht van softwareconcern Oracle leidde tot zorgen over hoge kosten en waarderingen in de AI-sector. Beleggers weken uit naar aandelen in andere sectoren, die daardoor aan waarde wonnen.

24 minuten geleden
Ingenieursbureau Arcadis benoemt Amerikaanse tot topvrouw

AMSTERDAM (ANP) - Advies- en ingenieursbureau Arcadis heeft een nieuwe topbestuurder aangekondigd. De Amerikaanse Heather Polinsky wordt vanaf 1 maart de nieuwe bestuursvoorzitter van het Nederlandse bedrijf. De huidige topman Alan Brookes vertrekt na drie jaar leiding te hebben gegeven aan Arcadis.

3 uur geleden
Griekse minister van Financiën nieuwe voorzitter Eurogroep

BRUSSEL (ANP) - De Griekse minister Kyriakos Pierrakakis is gekozen tot nieuwe voorzitter van de Eurogroep. De ministers van Financiën van de eurolanden verkozen hem boven de andere kandidaat, de Belgische minister Vincent Van Peteghem (Begroting).

4 uur geleden
Aandelenbeurs in Amsterdam sluit met winst, tech onder druk

AMSTERDAM (ANP) - De aandelenbeurs in Amsterdam is donderdag met winst geëindigd. Beleggers verwerkten het besluit van de Federal Reserve in de Verenigde Staten om voor de derde keer op rij de rente te verlagen, wat eerder al voor opluchting zorgde op Wall Street. Tegelijkertijd drukte een tegenvallend kwartaalbericht van het Amerikaanse softwarebedrijf Oracle op techaandelen op het Damrak.

4 uur geleden
Weber in Bild: geen volledig EU-verbod verbrandingsmotor per 2035

BRUSSEL (ANP) - Er komt geen volledig verbod op de verbrandingsmotor in auto's, zegt de voorzitter van de grootste partij in het Europees Parlement EVP, Manfred Weber, tegen de Duitse krant Bild. Eerder is afgesproken dat per 2035 nieuw gemaakte auto's in de EU geen CO2 meer mogen uitstoten. Weber zegt dat dat nu is teruggebracht naar 90 procent. Die aanpassing zou volgende week bekendgemaakt worden door de Europese Commissie.

4 uur geleden
Handtekening EU onder Mercosur-verdrag lijkt nog niet zeker

BRUSSEL (ANP) - Dat de Europese Unie akkoord gaat met het vrijhandelsverdrag met de Mercosur-landen Argentinië, Brazilië, Paraguay en Uruguay lijkt nog niet zeker. Hiervoor is een ruime meerderheid van de EU-lidstaten nodig, en het is nog niet zeker dat die er is, laat een hooggeplaatste EU-bron weten.

5 uur geleden
Sanderink voerde wanbeleid bij Centric, stellen rechters vast

AMSTERDAM (ANP) - De ondernemingskamer van het gerechtshof in Amsterdam heeft vastgesteld dat Gerard Sanderink wanbeleid voerde bij zijn ict-bedrijf Centric. Hij was ook verantwoordelijk voor wanbeleid bij Strukton-moederbedrijf Oranjewoud, stellen de rechters vast.

5 uur geleden