Europese Commissie: in 2035 alleen nog nieuwe stekkerauto te koop
BRUSSEL (ANP) - De benzine- en dieselauto's verdwijnen binnen vijftien jaar uit de Europese showrooms, als het aan de Europese Commissie ligt. Het is een van de ingrijpende klimaatmaatregelen om ook het wegverkeer, dat de afgelopen jaren alleen maar meer CO2 is gaan uitstoten, in korte tijd te verduurzamen.
Het verkeer is verantwoordelijk voor een kwart van de totale CO2-uitstoot. En anders dan bij andere grote producenten van broeikasgassen als de energiesector en de industrie, groeit die uitstoot nog altijd. "Ook al heeft de auto-industrie wel echt een bladzijde omgeslagen de afgelopen jaren", zegt Frans Timmermans, de klimaatman van de commissie.
De overgang naar elektrische auto's moet veel sneller, vindt de Europese Commissie. De stappen om het aandeel van nieuwe brandstofauto's dat op de markt komt terug te brengen, een afgelopen tijd beproefde en geslaagde methode, worden groter. De nieuwe auto's die in 2030 aan de man worden gebracht mogen nog maar 45 procent van de CO2 uitstoten van die van dit jaar, waar het doel nu nog 62,5 procent is. Nog eens vijf jaar later mag er helemaal geen nieuwe brandstofauto meer worden verkocht. Ook geen hybride exemplaar dus. En ook fabrikanten van sportauto's als Ferrari zullen aan de stekkerauto moeten. De uitzondering voor kleine automakers verdwijnt.
Laadpalen
Met die maatregel in het verschiet zullen de autofabrikanten meer elektrische modellen uitbrengen én komen er de komende jaren al meer tweedehandsjes op de markt, verwacht de commissie. Dat laatste is ook cruciaal voor de verduurzaming op de Europese wegen. "Miljoenen Europeanen hebben nog nooit meer dan 1.500 euro aan een auto uitgegeven", zegt Timmermans.
De verkoop van hybride auto's groeit de laatste jaren stevig en die van elektrische auto's inmiddels nog veel harder. Samen waren ze eind vorig jaar al goed voor bijna een kwart van de totale verkoop. Maar automobilisten kopen pas een stekkerauto als ze niet hoeven te vrezen voor een lege accu in niemandsland, beseft het dagelijks bestuur van de EU. Daarom moet het aantal laadpalen voor de naar schatting minstens 30 miljoen elektrische auto's in 2030 drastisch omhoog. En niet alleen in Nederland, Duitsland en Frankrijk, waar er al wel wat staan.
Waterstof tanken
Er komt een minimumaantal laadpunten per hoeveelheid auto's. Zo moeten 30 miljoen auto's ook op minimaal 30 miljoen kW aan laadpunten kunnen rekenen, als het aan de commissie ligt. Langs de belangrijkste Europese snelwegen moet vóór 2025 iedere 60 kilometer minstens 300 kW aan snelladers verrijzen. Vijf jaar later dient dat te zijn verdubbeld. Daar moet de komende jaren 15 miljard euro in worden gestoken. Ook komt er een minimumaantal stations waar de weggebruiker waterstof kan tanken.
De aanschaf van een elektrische auto wordt ook aantrekkelijker doordat de benzineprijs waarschijnlijk omhooggaat. De commissie wil dat de olie-industrie gaat betalen voor de CO2-uitstoot van het verkeer, en die rekent dat mogelijk door aan de klant.
Dicht netwerk van laadpunten
Ook elektrische vrachtwagens moeten op veel meer plaatsen kunnen 'tanken', stelt de commissie voor. Voor dit verkeer moet eveneens een dicht netwerk van laadpunten langs de snelwegen verrijzen. Ook in grote steden en bij knooppunten komen laadpalen, in het bijzonder voor de vrachtrijders die de steden bevoorraden.
De luchtvaart moet ook rap verduurzamen, al is elektrisch vliegverkeer voorlopig nog niet in zicht. De luchtvaart moet de kerosine daarom gaan aanlengen met duurzame brandstof. Voor een vlucht vanaf Europese vliegvelden moet vanaf 2030 5 procent en vijf jaar later al 20 procent van deze met elektriciteit vervaardigde synthetische kerosine en biobrandstof worden bijgemengd, een percentage dat vervolgens verder oploopt. Voorts wordt kerosine voor vluchten binnen Europa zwaarder belast, waardoor ook zulke vliegtickets vermoedelijk duurder worden.
Meer uit Financieel
BELÉM (ANP/BLOOMBERG) - De Europese Unie en China sluiten zich aan bij een nieuwe coalitie die gericht is op het verbeteren van de handel in CO2-rechten. Het initiatief streeft ernaar landen samen te brengen om praktijken en standaarden in zogenoemde koolstofmarkten op elkaar af te stemmen.
4 uur geledenAVARUA (ANP/AFP) - Een Chinees onderzoeksschip meerde zaterdag aan bij de Cookeilanden om de mogelijkheden voor diepzeemijnbouw bij de archipel in de Grote Oceaan te onderzoeken. Dit betreft een opkomende industrie die zowel China als de Verenigde Staten steeds meer interesseert.
5 uur geledenHAVANA (ANP/BLOOMBERG) - Het internationale toerisme naar Cuba zakt in onder druk van de economische problemen in het land. Het communistische eiland lijkt dit jaar op weg naar het laagste bezoekersaantal sinds de coronapandemie.
6 uur geledenBANGKOK (ANP/BLOOMBERG) - Wie op vakantie gaat naar Thailand en 's middags bijvoorbeeld een biertje drinkt, riskeert vanaf zaterdag een forse boete door veranderde alcoholwetgeving. De Thaise autoriteiten hebben de regels aangescherpt en besloten strenger te handhaven.
6 uur geledenNEW YORK (ANP/DPA/BELGA/BLOOMBERG) - De grote Amerikaanse farmaceut Pfizer wint de biedingsstrijd om branchegenoot Metsera. Het bestuur van die Amerikaanse ontwikkelaar van medicijnen tegen obesitas is akkoord gegaan met een bod ter waarde van 10 miljard dollar. Metsera koos bewust niet voor het Deense Novo Nordisk, dat de onderneming eveneens wilde inlijven en zijn bod onlangs nog flink verhoogde.
7 uur geledenAUSTIN (ANP/BLOOMBERG) - Tesla heeft op zijn aandeelhoudersvergadering donderdag geen steun gekregen voor mogelijke investeringen in xAI, het AI-bedrijf van topman Elon Musk. Dat volgt uit informatie die Tesla vrijdagavond laat naar buiten heeft gebracht. Dit lijkt een tegenvaller voor Musk, die op de vergadering wel uitzicht kreeg op een megabeloning van 1 biljoen, oftewel 1000 miljard dollar.
7 uur geledenPARIJS (ANP/DPA) - Webwinkel Shein ontloopt een directe blokkade in Frankrijk. De regering in Parijs dreigde daartoe over te gaan nadat in het assortiment van Shein op kinderen lijkende sekspoppen waren ontdekt. Maar volgens de Franse overheid heeft Shein de bewuste artikelen inmiddels verwijderd.
9 uur geleden