Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Europese Commissie: in 2035 alleen nog nieuwe stekkerauto te koop

Europese Commissie: in 2035 alleen nog nieuwe stekkerauto te koop

BRUSSEL (ANP) - De benzine- en dieselauto's verdwijnen binnen vijftien jaar uit de Europese showrooms, als het aan de Europese Commissie ligt. Het is een van de ingrijpende klimaatmaatregelen om ook het wegverkeer, dat de afgelopen jaren alleen maar meer CO2 is gaan uitstoten, in korte tijd te verduurzamen.

Het verkeer is verantwoordelijk voor een kwart van de totale CO2-uitstoot. En anders dan bij andere grote producenten van broeikasgassen als de energiesector en de industrie, groeit die uitstoot nog altijd. "Ook al heeft de auto-industrie wel echt een bladzijde omgeslagen de afgelopen jaren", zegt Frans Timmermans, de klimaatman van de commissie.

De overgang naar elektrische auto's moet veel sneller, vindt de Europese Commissie. De stappen om het aandeel van nieuwe brandstofauto's dat op de markt komt terug te brengen, een afgelopen tijd beproefde en geslaagde methode, worden groter. De nieuwe auto's die in 2030 aan de man worden gebracht mogen nog maar 45 procent van de CO2 uitstoten van die van dit jaar, waar het doel nu nog 62,5 procent is. Nog eens vijf jaar later mag er helemaal geen nieuwe brandstofauto meer worden verkocht. Ook geen hybride exemplaar dus. En ook fabrikanten van sportauto's als Ferrari zullen aan de stekkerauto moeten. De uitzondering voor kleine automakers verdwijnt.

Laadpalen

Met die maatregel in het verschiet zullen de autofabrikanten meer elektrische modellen uitbrengen én komen er de komende jaren al meer tweedehandsjes op de markt, verwacht de commissie. Dat laatste is ook cruciaal voor de verduurzaming op de Europese wegen. "Miljoenen Europeanen hebben nog nooit meer dan 1.500 euro aan een auto uitgegeven", zegt Timmermans.

De verkoop van hybride auto's groeit de laatste jaren stevig en die van elektrische auto's inmiddels nog veel harder. Samen waren ze eind vorig jaar al goed voor bijna een kwart van de totale verkoop. Maar automobilisten kopen pas een stekkerauto als ze niet hoeven te vrezen voor een lege accu in niemandsland, beseft het dagelijks bestuur van de EU. Daarom moet het aantal laadpalen voor de naar schatting minstens 30 miljoen elektrische auto's in 2030 drastisch omhoog. En niet alleen in Nederland, Duitsland en Frankrijk, waar er al wel wat staan.

Waterstof tanken

Er komt een minimumaantal laadpunten per hoeveelheid auto's. Zo moeten 30 miljoen auto's ook op minimaal 30 miljoen kW aan laadpunten kunnen rekenen, als het aan de commissie ligt. Langs de belangrijkste Europese snelwegen moet vóór 2025 iedere 60 kilometer minstens 300 kW aan snelladers verrijzen. Vijf jaar later dient dat te zijn verdubbeld. Daar moet de komende jaren 15 miljard euro in worden gestoken. Ook komt er een minimumaantal stations waar de weggebruiker waterstof kan tanken.

De aanschaf van een elektrische auto wordt ook aantrekkelijker doordat de benzineprijs waarschijnlijk omhooggaat. De commissie wil dat de olie-industrie gaat betalen voor de CO2-uitstoot van het verkeer, en die rekent dat mogelijk door aan de klant.

Dicht netwerk van laadpunten

Ook elektrische vrachtwagens moeten op veel meer plaatsen kunnen 'tanken', stelt de commissie voor. Voor dit verkeer moet eveneens een dicht netwerk van laadpunten langs de snelwegen verrijzen. Ook in grote steden en bij knooppunten komen laadpalen, in het bijzonder voor de vrachtrijders die de steden bevoorraden.

De luchtvaart moet ook rap verduurzamen, al is elektrisch vliegverkeer voorlopig nog niet in zicht. De luchtvaart moet de kerosine daarom gaan aanlengen met duurzame brandstof. Voor een vlucht vanaf Europese vliegvelden moet vanaf 2030 5 procent en vijf jaar later al 20 procent van deze met elektriciteit vervaardigde synthetische kerosine en biobrandstof worden bijgemengd, een percentage dat vervolgens verder oploopt. Voorts wordt kerosine voor vluchten binnen Europa zwaarder belast, waardoor ook zulke vliegtickets vermoedelijk duurder worden.

Meer uit Financieel

WHO schrapt meer dan 2000 banen om vertrek VS op te vangen

GENÈVE (ANP/RTR) - De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) schrapt tot halverwege volgend jaar meer dan een kwart van haar personeelsbestand. Dit komt neer op een verlies van meer dan 2000 banen, ingegeven door de bezuinigingen bij de WHO vanwege het vertrek van de Verenigde Staten.

10 minuten geleden
Meta wint grote concurrentiezaak VS, ontloopt gedwongen splitsing

WASHINGTON (ANP/BLOOMBERG/RTR) - Meta heeft een grote concurrentierechtszaak gewonnen in de Verenigde Staten. Daardoor ontloopt het moederbedrijf van Facebook, WhatsApp en Instagram een mogelijke gedwongen opsplitsing, iets waarop toezichthouders uit waren. De uitspraak lijkt een grote nederlaag voor de federale overheid.

2 uur geleden
Europese beurzen verder omlaag, AkzoNobel verliest na fusieplan

AMSTERDAM (ANP) - Europese aandelenmarkten daalden dinsdag tot het laagste niveau in een maand door de groeiende vrees onder beleggers voor een AI-bubbel. Ook op Wall Street kleurden de koersenborden opnieuw rood. In Amsterdam ging AkzoNobel (min 3,3 procent) flink omlaag.

3 uur geleden
Zorgen werkgevers omdat loonsverhogingen maar langzaam afzwakken

DEN HAAG (ANP) - De loonsverhogingen in Nederland zwakken af, maar volgens werkgevers gaat dit proces te langzaam. Werkgeversvereniging AWVN vreest dat hogere loonkosten op lange termijn het concurrentievermogen verder uithollen en investeringsbeslissingen in het nadeel van Nederland doen uitvallen.

5 uur geleden
Verfmaker Axalta stijgt op Wall Street na fusieplan met AkzoNobel

NEW YORK (ANP) - Axalta Coating Systems behoorde dinsdag tot de winnaars op de beurzen in New York. Amerikaanse beleggers reageerden verheugd op de aankondiging dat het verfbedrijf gaat fuseren met zijn Nederlandse branchegenoot AkzoNobel. Door de fusie ontstaat de op een na grootste verf- en coatingsfabrikant ter wereld, na Sherwin-Williams. Axalta steeg 2,3 procent.

5 uur geleden
Veel consumenten hebben moeite met vergelijken energiecontracten

DEN HAAG (ANP) - Veel consumenten ondervinden moeilijkheden bij het vergelijken van energiecontracten en aanbiedingen, concludeert de Autoriteit Consument & Markt (ACM) na onderzoek. Om de transparantie en vergelijkbaarheid te vergroten, start de ACM een nieuw onderzoek naar manieren om deze processen te verbeteren.

7 uur geleden
Eurogroep-voorzitter Donohoe vertrekt naar Wereldbank

WASHINGTON (ANP/AFP) - De Ierse politicus Paschal Donohoe krijgt een hoge positie binnen de Wereldbank, maakt het instituut voor ontwikkelingsfinanciering bekend. Hij legt daarom zijn functie van minister van Financiën van Ierland neer en zwaait af als voorzitter van de Eurogroep.

7 uur geleden