Europarlementariërs vieren vertrek Johnson
BRUSSEL/STRAATSBURG (ANP) - Het nieuws dat de Britse premier Boris Johnson het veld ruimt is in het Europees Parlement met opluchting en blijdschap ontvangen. Johnson heeft de verstandhouding tussen Brussel en Londen grondig verpest, stellen velen.
"Eindelijk", zegt de Duitse handelsspecialist en voorzitter van de werkgroep waarin Europarlementariërs met het Verenigd Koninkrijk overleggen. "Johnson was alleen maar bezig met aan de macht blijven en zijn eigen ego", meent Bernd Lange. De sociaaldemocraat wijst op de ramkoers die Londen koos om af te komen van de knellende brexitafspraken over de Noord-Ierse grens.
Lange hoopt dat met een nieuwe premier beter valt te praten. "Nu moet het theatrale Britse vuurwerk stoppen. We hebben een nieuw begin nodig in de betrekkingen tussen de EU en het VK."
'Een ramp'
Het was hoog tijd dat Johnson opstapte, zegt zijn collega Anna Cavazzini van de groenen. Die was "een ramp" voor de betrekkingen tussen Londen en Brussel, stelt ze. GroenLinkser Bas Eickhout merkt fijntjes op dat het nog altijd niet erg vlot met de bevrijding van Brusselse dominantie die brexiteer Johnson ooit beloofde. "Het 'weer eigen baas worden' verloopt goed", spot hij op Twitter.
"Het kan er alleen maar beter op worden" met Johnsons val, denkt de uitgesproken Belgische liberaal Guy Verhofstadt. Hij hoopt op het eind van een periode van populisme aan beide zijden van de Atlantische Oceaan, nu Johnson "net als zijn vriend Donald Trump" op weg is naar de uitgang.
Champagne
De Europese Commissie wil zich niet uitspreken over het naderende vertrek van Johnson. Op de vraag of er donderdag extra champagne wordt geschonken, antwoordt de woordvoerder dat "we hier bij de commissie maar heel weinig alcohol drinken".
Johnsons gezag bladderde de afgelopen maanden snel af door onthullingen over borrels op zijn kantoor toen dat wegens de coronapandemie verboden was. Dat is het partygate-schandaal gaan heten.
Meer uit Buitenland
LONDEN (ANP) - Keir Starmer treedt af als premier van het Verenigd Koninkrijk. Dat zei hij tijdens een persconferentie voor Downing Street 10. Starmer zei zijn ontslag maandagochtend bij koning Charles te hebben ingediend.
38 minuten geledenLUZERN (ANP/AFP) - De Iraanse delegatie is teruggekeerd naar Teheran, na een achttien uur durende gespreksronde met de VS in Zwitserland. Dat melden Iraanse media. De strijdende partijen waren bijeen in een resort nabij het Zwitserse Luzern om daar de details uit te werken rond de eerder aangekondigde voorlopige overeenkomst tussen de twee landen.
1 uur geledenKINSHASA (ANP/BLOOMBERG/RTR) - Het aantal ebolabesmettingen in de Democratische Republiek Congo is opgelopen tot boven de duizend. Zondagavond meldden de plaatselijke autoriteiten 1003 bevestigde gevallen. 254 mensen zijn aan het virus overleden.
1 uur geledenSEOUL (ANP/RTR) - De Zuid-Koreaanse oud-minister van Justitie Park Sung-jae is veroordeeld tot 25 jaar cel. Dat meldt persbureau Yonhap. Dit vanwege zijn betrokkenheid bij het afkondigen van de staat van beleg door oud-president Yoon Suk-yeol eind 2024.
1 uur geledenMANILA (ANP/RTR) - Bij een schietpartij op een school in de Filipijnen zijn drie doden gevallen. Vijf mensen raakten gewond. Dat meldt de Filipijnse politie.
4 uur geledenBOGOTÁ (ANP/RTR/AFP) - Rond de nipte uitslag van de presidentsverkiezingen in Colombia heerst spanning. Demonstranten in de stad Cali hebben Amerikaanse vlaggen in brand gestoken en botsten met de oproerpolitie. De politie heeft traangas ingezet om een menigte van duizenden mensen uiteen te drijven. Sommige demonstranten gooiden met stenen.
7 uur geledenBÜRGENSTOCK (ANP/RTR/AFP) - Bemiddelaars Pakistan en Qatar melden dat de eerste ronde van de vredesgesprekken tussen de Verenigde Staten en Iran is afgerond. In een gezamenlijke verklaring van de bemiddelaars staat dat een stappenplan overeengekomen is om binnen zestig dagen tot een definitieve vredesdeal te komen. Technische gesprekken over de deal zullen de rest van de week plaatsvinden in Zwitserland.
7 uur geleden