'Europa is traag met uitrol snel 5G-netwerk'
PARIJS (ANP) - Europa is laat met de uitrol van het snelle 5G-netwerk voor mobiel internet. Om het niveau van China te bereiken heeft Europa met het huidige tempo nog zeker twee jaar nodig. Dat zegt Börje Eckhom, topman van de Zweedse producent van telecomapparatuur Ericsson in een interview met de Franse krant Le Monde. Hij waarschuwt dat Europa het risico loopt om nieuwe banen mis te lopen.
Volgens Eckhom liep Europa bij de uitrol van 4G ook al achter. Dat kan volgens hem verklaren waarom Europa ook geen grote digitale spelers heeft. "De grote platforms zijn bijna allemaal Amerikaans of Chinees, de twee regio's waar 4G het eerste werd uitgerold. Ik vrees dat dit met 5G opnieuw zal gebeuren en dat Europa vele banen van de toekomst misloopt."
Volgens de Ericsson-baas lopen ook Australië, Zuid-Korea en het Midden-Oosten voor op Europa. In China is 11 procent van de abonnees ondertussen overgegaan op het 5G-netwerk. In Noord-Amerika gaat het om 4 procent, terwijl dit percentage in Europa rond de 1 ligt.
Lage rendement
Als reden voor de trage uitrol van 5G in Europa wijst Eckhom onder andere op het lage rendement voor investeerders. Zowel in Europa als in de VS zijn licenties om bepaalde mobiele frequenties te mogen gebruiken erg duur. "Maar terwijl Amerikaanse exploitanten eigenaar zijn van de frequenties die zij kopen, worden deze in Europa slechts voor een beperkte tijd toegewezen." Daardoor haken investeerders volgens hem af. Daarnaast zijn de vergunningsprocedures zeer ingewikkeld en traag.
Ook de publieke opinie over mogelijke gevaren van 5G speelt volgens de Ericsson-baas een rol. "We zien dit ook bij het coronavaccin, waar meer scepsis heerst dan elders. Het is hetzelfde met 5G, ondanks dat studies niet hebben aangetoond dat 5G een negatief effect heeft op de gezondheid. Sommige Europese verordeningen op dit gebied belemmeren echter de invoering ervan."
Meer uit Financieel
BERLIJN (ANP/DPA) - Meer dan de helft van de middelgrote bedrijven in Duitsland verwacht volgend jaar een economische neergang. Dit blijkt uit een enquête van de ondernemersvereniging BVMW onder meer dan duizend ondernemers. Directeur Christoph Ahlhaus van de belangenorganisatie stelt dat "oppervlakkige hervormingen niet langer voldoende zijn om Duitsland weer op de rails te krijgen".
22 minuten geledenBERLIJN (ANP/DPA/BELGA) - Duitse wijnbouwers kampen met hun grootste crisis in decennia. Dat komt omdat de prijs die ze krijgen bij de verkoop van de wijn niet meer opweegt tegen de productiekosten, staat in een rapport van de Duitse belangenorganisatie voor de landbouw DBV.
18 uur geledenBEIJING (ANP/RTR) - China wil de kloof in zijn ruimtevaartcapaciteiten in vergelijking met de Verenigde Staten verkleinen. Daarom versoepelt het Aziatische land de beursregels voor Chinese bedrijven die herbruikbare commerciële raketten ontwikkelen.
21 uur geledenBERLIJN (ANP/DPA) - De Duitse spoorwegtoezichthouder grijpt in bij Deutsche Bahn om een belabberde planning van spoorwerkzaamheden, waardoor treindienstregelingen verstoord raken. In de zomer informeerde Deutsche Bahn andere spoorvervoerders slechts op tijd over 62 procent van de werkzaamheden, een aandeel dat in de late herfst daalde naar 55 procent.
22 uur geledenGENT (ANP) - Het Kanaal Gent-Terneuzen, dat loopt door Zeeuws-Vlaanderen, ontvangt maandag voor het eerst een schip van meer dan 38 meter breed. Dat is nooit eerder gebeurd, meldt het Belgische persbureau Belga.
23 uur geledenBEIJING (ANP/BLOOMBERG) - De winsten van Chinese industriebedrijven zijn in november voor de tweede maand op rij gedaald. Dat wijst op een verzwakkende binnenlandse vraag en aanhoudende prijsdalingen bij de industriebedrijven.
23 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Defensie is met afstand de grootste werkgever van Nederland, heeft de Volkskrant uitgezocht. Volgens onderzoek van de krant was Defensie eind vorig jaar goed voor 74.333 voltijdsbanen. Dat is bijna een vijfde meer dan in het vorige onderzoek vijf jaar geleden.
1 dag geleden