'Europa is traag met uitrol snel 5G-netwerk'
PARIJS (ANP) - Europa is laat met de uitrol van het snelle 5G-netwerk voor mobiel internet. Om het niveau van China te bereiken heeft Europa met het huidige tempo nog zeker twee jaar nodig. Dat zegt Börje Eckhom, topman van de Zweedse producent van telecomapparatuur Ericsson in een interview met de Franse krant Le Monde. Hij waarschuwt dat Europa het risico loopt om nieuwe banen mis te lopen.
Volgens Eckhom liep Europa bij de uitrol van 4G ook al achter. Dat kan volgens hem verklaren waarom Europa ook geen grote digitale spelers heeft. "De grote platforms zijn bijna allemaal Amerikaans of Chinees, de twee regio's waar 4G het eerste werd uitgerold. Ik vrees dat dit met 5G opnieuw zal gebeuren en dat Europa vele banen van de toekomst misloopt."
Volgens de Ericsson-baas lopen ook Australië, Zuid-Korea en het Midden-Oosten voor op Europa. In China is 11 procent van de abonnees ondertussen overgegaan op het 5G-netwerk. In Noord-Amerika gaat het om 4 procent, terwijl dit percentage in Europa rond de 1 ligt.
Lage rendement
Als reden voor de trage uitrol van 5G in Europa wijst Eckhom onder andere op het lage rendement voor investeerders. Zowel in Europa als in de VS zijn licenties om bepaalde mobiele frequenties te mogen gebruiken erg duur. "Maar terwijl Amerikaanse exploitanten eigenaar zijn van de frequenties die zij kopen, worden deze in Europa slechts voor een beperkte tijd toegewezen." Daardoor haken investeerders volgens hem af. Daarnaast zijn de vergunningsprocedures zeer ingewikkeld en traag.
Ook de publieke opinie over mogelijke gevaren van 5G speelt volgens de Ericsson-baas een rol. "We zien dit ook bij het coronavaccin, waar meer scepsis heerst dan elders. Het is hetzelfde met 5G, ondanks dat studies niet hebben aangetoond dat 5G een negatief effect heeft op de gezondheid. Sommige Europese verordeningen op dit gebied belemmeren echter de invoering ervan."
Meer uit Financieel
NEW YORK (ANP) - De aandelenbeurzen in New York zijn dinsdag gemengd gesloten. Beleggers reageerden op de publicatie van zwakke Amerikaanse banencijfers over november en oktober. Daaruit kwam naar voren dat er in november 64.000 banen bijkwamen in de Verenigde Staten, na een krimp van 105.000 arbeidsplaatsen in oktober. De werkloosheid steeg van 4,4 procent in september naar 4,6 procent in november, het hoogste niveau sinds 2021.
1 uur geledenWASHINGTON (ANP) - De Verenigde Staten hebben gedreigd tegenmaatregelen te nemen tegen de EU en lidstaten vanwege rechtszaken, belastingen, boetes en richtlijnen tegen Amerikaanse dienstverleners. Die zijn volgens het Amerikaanse handelsagentschap USTR "discriminerend en intimiderend".
2 uur geledenSTRAATSBURG (ANP) - Nederlandse Europarlementariërs moeten nog bezien wat de gevolgen zijn van het afzwakken van het verbod op verbrandingsmotoren voor auto's. Oorspronkelijk moesten autofabrikanten per 2035 auto's produceren die geen CO2 uitstoten. De Europese Commissie heeft voorgesteld dat terug te brengen naar 90 procent minder uitstoot, waarmee productie van hybride auto's mogelijk blijft. CDA'er Tom Berendsen ziet "plussen en minnen" in dat plan van de Commissie.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) heeft de boete van 2 miljoen euro geschrapt die PostNL in 2021 kreeg. Toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) legde PostNL de boete op. Het bedrijf stelde echter dat er sprake was van overmacht, omdat na de overname van concurrent Sandd problemen ontstonden op het netwerk van dat bedrijf.
4 uur geledenWOLFSBURG (ANP/AFP) - Volkswagen, Europa's grootste autofabrikant, is verheugd dat er geen volledig verbod meer komt op nieuw geproduceerde auto's met een verbrandingsmotor in de EU per 2035. Het concern bestempelde de stap van de Europese Unie als "pragmatisch" en "economisch verantwoord".
5 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De Europese aandelenmarkten gingen dinsdag omlaag, vooral door zorgen over de Amerikaanse economie. Die zorgen werden vooral aangewakkerd door zwakke banencijfers in de Verenigde Staten.
5 uur geledenBRUSSEL (ANP) - Er komt geen volledig verbod meer op nieuw geproduceerde auto's met een verbrandingsmotor in de EU per 2035. De Europese Commissie presenteert dinsdag een herziening, waarin nieuw geproduceerde auto's niet volledig emissieloos moeten zijn, maar 90 procent minder CO2 moeten uitstoten vergeleken met 2021. Daardoor blijft er ruimte voor autofabrikanten om hybride auto's op de Europese markt te brengen.
6 uur geleden