Eurocommissaris roept ook TikTok op tot actie tegen desinformatie
BRUSSEL (ANP) - De Europese Commissie roept ook video-app TikTok op om werk te maken van het bestrijden van nepnieuws en "illegale content" in de nasleep van de Hamas-aanval op Israël. Eurocommissaris Thierry Breton, die eerder X en Facebook-eigenaar Meta een reprimande gaf, vreest vooral de schadelijke gevolgen voor kinderen die op TikTok gruwelijke beelden te zien krijgen.
"Na de terroristische aanvallen die Hamas heeft uitgevoerd op Israël, hebben we aanwijzingen dat TikTok gebruikt wordt voor de verspreiding van illegale beelden en desinformatie in de Europese Unie", schrijft de voor digitale zaken verantwoordelijke Eurocommissaris.
Breton, die de brief aan TikTok-topman Shou Zi Chew op X publiceerde, zegt van "gekwalificeerde bronnen" meldingen te hebben gekregen over mogelijk illegale posts op het sociale medium. Daarover zou het bedrijf al gewaarschuwd zijn door autoriteiten. Hij maakt zicht vooral zorgen om "gewelddadige beelden van gijzelingen en andere heftige beelden" die jongeren te zien kunnen krijgen.
Desinformatie
Tegelijkertijd wijst hij op de verplichtingen die grote onlineplatforms hebben om desinformatie tegen te gaan in het kader van een nieuwe Europese wet, de Digital Service Act. Omdat jongeren TikTok ook gebruiken als nieuwsbron, moet het bedrijf wat Breton betreft beter onderscheid aanbrengen tussen betrouwbare nieuwsbronnen en "terroristische propaganda".
TikTok krijgt 24 uur de tijd om te laten zien wat het bedrijf doet om de problemen aan te pakken, net zoals X en Meta eerder. "Ik herinner u eraan dat de Digital Services Act zeer precieze verplichtingen stelt over het modereren", schrijft Breton.
Critici stellen dat de nieuwe wet helemaal niet zo helder is. Zo zou het vaag zijn wat overheden precies bedoelen met desinformatie.
Meer uit Buitenland
KYIV (ANP/RTR) - Een Russische drone heeft een opslag voor verbruikte kernbrandstof beschadigd bij de kerncentrale van Tsjernobyl, meldden Oekraïense autoriteiten. Er zou op het moment van de aanval geen brandstof zijn opgeslagen. De regering meldt dat de stralingsniveaus in de regio stabiel zijn.
1 uur geledenMADRID (ANP/AFP) - Meer dan een miljoen mensen hebben de mis bijgewoond van paus Leo XIV in Madrid, meldt het Spaanse persbureau EFE. De mis vond plaats op het Plaza de Cibeles en wordt het hoogtepunt genoemd van zijn bezoek aan Spanje. Zaterdag werd de paus welkom geheten door de Spaanse koning Felipe en koningin Letizia, die de mis ook bijwoonden.
1 uur geledenWASHINGTON (ANP) - Het Amerikaanse ministerie van Defensie, ook wel Pentagon genoemd, ziet een toenemende spionagedreiging vanuit Israël. Het heeft daarom het dreigingsniveau hiervoor opgeschroefd naar het hoogste niveau, schrijven meerdere Amerikaanse media. Israël zou onderhandelingen van de VS met Iran hebben geprobeerd af te luisteren.
3 uur geledenSEOUL (ANP) - De Zuid-Koreaanse president Lee Jae-Myung heeft Han Seong-sook voorgedragen als nieuwe premier van het land, meldt het Zuid-Koreaanse persbureau Yonhap. Han is de huidige minister van het mkb en startups en zou de eerste vrouwelijke premier van Zuid-Korea in twintig jaar worden.
4 uur geledenWASHINGTON (ANP) - Het Amerikaanse leger heeft zaterdagavond bekendgemaakt dat het twee Iraanse drones heeft neergeschoten die een bedreiging vormden voor het scheepvaartverkeer in de Straat van Hormuz. Het is de nieuwste confrontatie tussen de twee landen, terwijl de spanningen in het Midden-Oosten opnieuw oplopen.
7 uur geledenTOLEDO (ANP) - Tijdens een festival in de Amerikaanse staat Ohio zijn zaterdagmiddag acht mensen gewond geraakt nadat zij werden beschoten. De politie van de plaats Toledo meldde dat agenten in de omgeving van het Old West End Festival "meerdere slachtoffers van een schietpartij" hadden aangetroffen. "Veel slachtoffers zijn voor behandeling naar nabijgelegen medische voorzieningen gebracht", stelde de politie snel na het schietincident in een bericht op Facebook.
9 uur geledenWASHINGTON (ANP) - De Verenigde Staten willen proberen Iraanse bezittingen in te zetten voor de wederopbouw in bevriende Golfstaten en voor het herstel van de toekomstige schade die Iran daar veroorzaakt. Dat heeft een anonieme, goed ingelichte bron binnen de Amerikaanse regering tegen persbureaus Reuters en Bloomberg gezegd. De mededeling komt een dag na een reeks Iraanse aanvallen op Koeweit en Bahrein.
11 uur geleden