'Eten rundvlees meest schadelijk voor milieu'
AMSTERDAM (ANP) - Het eten van rundvlees is het meest schadelijk voor het milieu. Dat is te vinden in de klimaatcheck, die Varkens in Nood tijdens de Nationale Week Zonder Vlees heeft gelanceerd. De klimaatcheck is onderdeel van de DierenwelzijnsCheck, een online database waar consumenten de impact op dierenwelzijn en klimaat kunnen checken van meer dan 200 (dierlijke) producten.
Van alle onderzochte voedingscategorieën draagt vlees het meest bij aan de opwarming van de aarde, daarbij is rundvlees verreweg de grootste vervuiler. Rundvlees uit Zuid-Amerika krijgt een 1 in de KlimaatCheck. Een enkele kilo daarvan veroorzaakt een uitstoot van maar liefst 66 kilo CO2, ongeveer evenveel uitstoot als 400 kilometer rijden in een middelgrote auto op benzine. Met een uitstoot van 23,6 kilo CO2 per kilo scoort ook Nederlands rundvlees niet hoger dan een 2.
Opvallend genoeg is er volgens de klimaatcheck weinig verschil in de klimaatscores voor gangbaar en biologisch vlees. Biologische dieren krijgen minder soja of eten biologische soja die niet afkomstig is uit ontbossingsgevoelige gebieden. Ze groeien daarentegen een stuk langzamer en hebben meer voer nodig om hetzelfde gewicht te bereiken.
Plantaardige vleesvangers, schelpdieren, vis en kip zijn volgens de klimaatcheck de meest klimaatvriendelijke opties.
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - Het totale oppervlak aan zonneparken is in vijf jaar tijd verviervoudigd, meldt het Kadaster. Vorig jaar besloegen de parken samen 3950 hectare, tegenover minder dan 1000 hectare in 2020. De uitbreiding komt volgens het Kadaster vooral door de aanleg van grote zonneparken.
6 minuten geledenWIJK BIJ DUURSTEDE (ANP) - Asielzoekers verblijven sinds woensdag in een tijdelijke noodopvang in Wijk bij Duurstede. Ze mogen daar tot eind augustus blijven. Nadat de Utrechtse gemeente eind mei had aangekondigd dat er een opvang zou komen, waren er meerdere ongeregeldheden. Zo werd het gemeentehuis enkele keren vernield.
8 uur geledenHOUTEN (ANP) - Het is woensdag officieel de warmste 24 juni sinds het begin van de metingen in 1901, meldt Weeronline. De temperatuur in De Bilt steeg om 14.30 uur naar 32,8 graden en daarmee werd het oude record van 32,6 graden uit 2005 verbroken. Het is volgens het weerbureau het zevende datum-warmterecord van dit jaar.
10 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De rechtbank in Den Haag heeft woensdag de 39-jarige Paul V. veroordeeld tot 21 jaar cel voor het doden van zijn 30-jarige ex-partner Laura. De rechtbank acht bewezen dat de man haar op 29 januari 2024 heeft gewurgd met een hondenketting. V. heeft altijd ontkend en beweerd dat de vrouw zichzelf heeft omgebracht.
11 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een groep van 42 mensen met een werk- of studievisum uit Gaza is in Nederland aangekomen. Het ministerie van Buitenlandse Zaken heeft hen geholpen de Palestijnse kuststrook te verlaten. De Raad van State en de rechtbank Den Haag hadden eerder in een voorlopige voorziening geoordeeld dat het departement de Palestijnen moet helpen Gaza te verlaten.
11 uur geledenDE BILT (ANP) - Vanaf vrijdag geldt code oranje wegens extreme hitte ook in de noordelijke provincies Drenthe, Friesland en Groningen, meldt het KNMI. Op die dag is code geel van kracht op de Waddeneilanden.
11 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Opnieuw dreigen belangen van de industrie voor de gezondheid van burgers te gaan, stellen bezorgde omwonenden van Tata Steel voor de rechtbank in Den Haag. "En opnieuw dreigt de Staat verstrikt te raken in een zelfgesponnen web", zegt hun advocaat Channa Samkalden.
12 uur geleden