Ernst Kuipers duikt op bij universiteit in Singapore
DEN HAAG (ANP) - Ernst Kuipers, voormalig minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, gaat per 1 mei aan de slag aan de Nanyang Technological University (NTU) in Singapore. Dat heeft die universiteit donderdag bekendgemaakt. Een woordvoerder van D66 bevestigt dat dit zijn nieuwe baan is.
Kuipers stapte begin dit jaar plotseling op uit het demissionaire kabinet. Hij zei toen al in de race te zijn voor een topbaan in het buitenland, maar daarna bleef het stil. Volgens de NTU is Kuipers benoemd tot vicevoorzitter van de onderzoeksafdeling en krijgt hij de titel van vooraanstaand professor.
De universiteit in Singapore noemt Kuipers een erkend en bekend gastro-enteroloog. Hij was vanaf 2000 hoogleraar in dat vakgebied aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam. In 2013 werd hij bestuursvoorzitter van het Erasmus MC, een functie die hij bekleedde tot hij in 2022 gevraagd werd namens D66 minister te worden in het vierde kabinet-Rutte.
Ziekenhuisbedden
Tijdens de coronapandemie werd Kuipers bij het publiek bekend als voorzitter van het Landelijk Netwerk Acute Zorg waarbij hij ging over de verdeling van de ziekenhuisbedden. In die rol was hij een van de gezichtsbepalende adviseurs waar het kabinet zijn coronabeleid op baseerde.
Wat Kuipers betreft is "de cirkel rond" nu hij zich weer gaat bezighouden met wetenschappelijk onderzoek. Hij wijst erop dat hij zijn loopbaan ooit begon als postdoctoraal onderzoeker. Hij spreekt met bewondering over de NTU, die volgens hem in korte tijd is opgeklommen tot een van 's werelds beste universiteiten.
Volgens de eigen site van de NTU telt de universiteit 33.000 studenten in onder meer ingenieurswetenschappen, bedrijfskunde, geneeskunde, geesteswetenschappen en kunst- en sociale wetenschappen. De NTU herbergt verder enkele onderzoekscentra.
Meer uit Gezond
TILBURG (ANP) - Ziekenhuizen door heel het land laten weten dat de zorg vrijdag doorgaat, ondanks code rood vanwege de hitte. Ook afspraken gaan veelal gewoon door.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Bij een toekomstige pandemie zal het kabinet zich niet alleen laten adviseren door virologen en medici, maar ook door experts die de maatschappelijke impact van maatregelen als lockdowns kunnen inschatten. Dat valt te lezen in het Landelijk Crisisplan Infectieziekten dat het kabinet naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. In de nieuwe crisisstructuur wordt het Maatschappelijk Impact Team (MIT) een van de vaste adviseurs van het kabinet.
12 uur geledenBILTHOVEN (ANP) - Minder mensen gingen vorig jaar naar de Centra Seksuele Gezondheid voor een consult vanwege een mogelijke soa. Tegelijkertijd steeg het aantal vaststellingen van gonorroe, syfilis en hiv. En die combinatie baart Soa Aids Nederland zorgen.
15 uur geledenMIDDELBURG (ANP) - De Zeeuwse commissaris van de Koning Hugo de Jonge kijkt er in "zekere zin" naar uit om voor de parlementaire enquêtecommissie corona verantwoording af te leggen voor de keuzes die destijds zijn gemaakt. Als voormalig zorgminister is hij uitgenodigd om op 10 juli en 3 september voor de commissie te verschijnen. "We kunnen ervan leren", zegt De Jonge. "Want het is niet de laatste crisis die ons gaat overkomen. Dat kan weer een pandemie zijn, maar ook iets heel anders."
2 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - Toen de scholen tijdens de coronapandemie dicht moesten, werkte dat kindermishandeling in de hand. Dat zei kinderarts Károly Illy tijdens zijn verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona. Hij benadrukte dat er geen cijfers van zijn, maar dat de kans dat er dingen achter de voordeur gebeuren die schadelijk zijn voor kinderen in zo'n situatie "levensgroot aanwezig" is.
3 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - Kinderarts en voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde Károly Illy was verbaasd dat "zijn eigen club" op 14 maart 2020 adviseerde om de scholen te sluiten. De Federatie Medisch Specialisten adviseerde dat kort na een advies van het Outbreak Management Team (OMT) zonder de leden, zoals Illy, te raadplegen. Twee dagen later gingen de scholen dicht.
3 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - Voormalig hoofdinspecteur curatieve zorg Marina Eckenhausen drong er in juni 2020 bij zorgminister Hugo de Jonge op aan om de coronacrisis breder te bekijken. Volgens haar was er te veel aandacht voor het medische oogpunt. "Dat zeg ik met een medische achtergrond."
6 dagen geleden