EO, HUMAN en VPRO vormen samen nieuw omroephuis
HILVERSUM (ANP) - EO, HUMAN en VPRO vormen samen een omroephuis in het nieuwe publieke bestel. Dat hebben de omroepen maandag gezamenlijk bekendgemaakt. De drie partijen noemen het omroephuis Het Huis van de Verdieping.
"Wij werken samen om trouw te blijven aan onze eigen missies", stellen de omroepen in een verklaring. "In dit nieuwe huis staan we naast elkaar - onafhankelijk en eigenzinnig. Onze afzonderlijke leden en achterban zijn daarbij onmisbaar: zij vormen het kloppende hart van onze maatschappelijke verankering en onze verhalen. Met dit huis bouwen we mee aan een publieke omroep die raakt, duidt, verbindt en verdiept."
In april, vlak nadat toenmalig mediaminister Eppo Bruins meldde dat de taken van de individuele omroepen worden ondergebracht in vier of vijf omroephuizen, kondigden HUMAN en VPRO al aan dat ze samen een omroephuis wilden oprichten en dat ze daarvoor op zoek waren naar een derde partij. HUMAN en VPRO zijn sinds 2022 een samenwerkingsomroep.
Inkrimpen bestuurlijke lagen
Het kabinet wil met het invoeren van omroephuizen de bestuurlijke laag binnen de publieke omroep kleiner maken. Nu heeft elke omroep nog een eigen bestuur, straks wordt dat per omroephuis. De hervorming van de NPO gaat in 2029 in.
EO, HUMAN en VPRO zijn samen het tweede omroephuis. In april maakten AVROTROS en PowNed al bekend dat ze samen gaan. De NOS en NPO blijven los van de omroephuizen bestaan. De NTR zou in eerste instantie verdwijnen, maar na kritiek kwam het kabinet daarop terug. Die omroep moet nu een taakomroep vormen met de NOS. Als dat niet lukt, krijgt de NTR een plekje in een omroephuis.
De NOS en NTR sluiten zich aan bij het pleidooi van AVROTROS, BNNVARA, KRO-NCRV en PowNed voor minder omroephuizen in het nieuwe publieke bestel. Ze vinden dat het voorgestelde zogenoemde 3+1-model "het beste bijdraagt aan een toekomstbestendige publieke omroep". Beide omroepen vinden het verder "te vroeg" om inhoudelijk te reageren.
Meer uit Binnenland
AMSTERDAM (ANP) - Een concert van Lil Kleine in het Olympisch Stadion in Amsterdam is zaterdagavond voortijdig gestopt wegens het slechte weer. Een bezoeker van het concert heeft dat laten weten aan het ANP.
5 minuten geledenUTRECHT (ANP) - Er rijden zaterdagavond en zondagochtend geen treinen tussen Utrecht en Den Haag. Door een blikseminslag op het traject is de treindienst verstoord. Wel kunnen reizigers nog naar Gouda, dat halverwege de twee steden ligt.
1 uur geledenSCHARENDIJKE (ANP) - Een medewerker van Concert at Sea die last had van de gevolgen van een blikseminslag bij het terrein van het festival blijft een nacht ter observatie in het ziekenhuis. Dat heeft de organisatie laten weten. Volgens de organisatie maakt deze medewerker het goed.
2 uur geledenDE BILT (ANP) - In heel het land is code oranje van kracht wegens zware onweersbuien, meldt het KNMI. Eerst gold dit weeralarm in slechts vier provincies (Limburg, Noord-Brabant, Gelderland en Overijssel), maar dat is uitgebreid.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De landelijke technische storing bij Rijkswaterstaat van zaterdag is verholpen. "Alle systemen werken weer", zegt een woordvoerster van de weg- en waterbeheerder. Volgens haar heeft de storing niet geleid tot grote ongeregeldheden in het verkeer en op het water.
3 uur geledenALMERE (ANP) - In Almere zijn twee nachten op rij scooters geroofd onder bedreiging van wapens, meldt de politie. In beide gevallen werden ook persoonlijke eigendommen gestolen.
5 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De systemen van Rijkswaterstaat die door een landelijke storing eruit liggen, beginnen langzaam weer te werken. Dat meldt de weg- en waterbeheerder op X, waar het voorlopig communiceert over actuele verkeersinformatie nu meerdere RWS-websites eruit liggen. "De eerste systemen komen inmiddels weer in de lucht, wat een hoopgevend signaal is."
6 uur geleden