Enige latino-kandidaat Amerikaans presidentschap geeft op
SAN ANTONIO (ANP) - De enige latino-kandidaat in de strijd om het Amerikaanse presidentschap, de Democraat Julián Castro, stopt zijn campagne. De 45-jarige progressieve ex-minister heeft in een videoboodschap zijn medewerkers bedankt en laten weten dat de tijd voor de progressieve politiek helaas nog niet lijkt te zijn gekomen, berichtte The New York Times. Castro had zich bijna een jaar geleden geleden in de strijd geworpen.
Castro is een kind van Mexicaanse immigranten en komt uit San Antonio in Texas. Hij werd daar in 2009 tot burgemeester gekozen en werd daarmee een van de jongste burgemeesters van een grote stad. In 2014 werd hij de jongste minister onder president Barack Obama. Volkshuisvesting was zijn portefeuille.
Zijn moeder is een activiste voor (Mexicaanse) Amerikanen die zich 'Chicanos' noemen en Castro's tweelingbroer Joaquin is ook politicus. Die werd in 2003 lid van het Texaanse Huis van Afgevaardigden en is sinds 2013 lid van het federale Huis.
In februari starten Democratische voorverkiezingen die moeten gaan bepalen wie van de veertien overgebleven kandidaten uiteindelijk de kandidaat voor het presidentschap wordt voor de Democratische Partij. De presidentsverkiezingen zijn in november.
Meer uit Politiek
EDE (ANP) - JA21-leider Joost Eerdmans stelt het kabinet voor de keuze: verdere samenwerking met zijn eigen partij of met het linkse PRO. "Met beide blijven samenwerken gaat niet", zei Eerdmans op het congres van zijn partij in Ede.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Premier Rob Jetten heeft op Veteranendag in Den Haag het "zo erg" genoemd dat veteranen elkaar zaterdag niet als vanouds kunnen ontmoeten. Het programma van de traditionele dag is in verband met de hitte flink uitgekleed: het defilé en de bijbehorende manifestatie op het Malieveld zijn afgelast.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquêtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
22 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
22 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
22 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
22 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
22 uur geleden