Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Eneco verdiende minder aan klanten door hoge inkoopprijzen

Eneco verdiende minder aan klanten door hoge inkoopprijzen

ROTTERDAM (ANP) - Energiebedrijf Eneco heeft vorig jaar minder verdiend aan consumenten en zakelijke klanten. De winstgevendheid van die activiteiten daalde door hogere inkoopprijzen van elektriciteit en gas met 7 procent. De omzet van Eneco steeg en dat werd vooral veroorzaakt door die prijsstijgingen. Daarnaast groeide het aantal klanten, onder meer door de overname van het klantenbestand van het failliete Welkom Energie.

De windkracht was in 2021 veel lager dan gemiddeld en daardoor kon Eneco met de eigen windmolens minder stroom produceren. Het bedrijf moest tegen hoge prijzen extra inkopen. De wel geproduceerde elektriciteit kon tegen hogere prijzen worden verkocht. "Het was in 2021 kouder dan in 2020, met name in de eerste helft van het jaar", stelt het energiebedrijf in een toelichting. "Hierdoor werd meer gas en warmte verkocht aan onze klanten."

De omzet van Eneco steeg met 26 procent naar 5,2 miljard euro. De nettowinst groeide met 77 procent ten opzichte van 2020 tot 209 miljoen euro. Volgens Eneco werd het resultaat eenmalig beïnvloed met een plus van 49 miljoen euro door de verkoop van minderheidsbelangen in een aantal bedrijven.

Energiearmoede

Door de gestegen energieprijzen door het herstel van de wereldeconomie van de coronacrisis ging in Nederland een aantal aanbieders failliet. Een daarvan was Welkom Energie en alle ongeveer 90.000 klanten van deze relatief kleine speler op de energiemarkt werden overgenomen door Eneco. Die bood hen vervolgens een contract aan op basis van veel hogere tarieven. Per 1 maart biedt Eneco hen lagere tarieven aan.

Bij de overname van het klantenbestand schatte Eneco dat zo'n 30 tot 40 procent naar een andere aanbieder zou overstappen en die verwachting is uitgekomen. Het totaal aantal klantcontracten van het bedrijf groeide met 59.000 naar ruim 5,6 miljoen.

Volgens Eneco nam de energiearmoede in Nederland sterk toe het afgelopen jaar. "Dat is een grote zorg", stelt topman As Tempelman. "Het aantal telefoontjes naar het callcenter neemt toe", zegt hij. Tot nu toe is ongeveer de helft van de klanten van Eneco geconfronteerd met een prijsstijging. Zo'n 94 procent van de klanten betaalt op dit moment nog op tijd. Vanaf april gaat Eneco de prijzen per maand aanpassen. "We gaan meer met de markt meebewegen en zo het risico voor onszelf en onze klanten verkleinen", aldus Tempelman.

Meer uit Financieel

Goedkopere nieuwbouw gaat vaker naar mensen van buiten gemeente

APELDOORN (ANP) - Goedkopere nieuwbouwwoningen gaan steeds vaker naar kopers van buiten de gemeente. Dat meldt het Kadaster, dat cijfers uit 2019 en 2024 met elkaar heeft vergeleken. Vooral in grote steden komen relatief veel kopers van verder weg.

1 uur geleden
Brede oproep uit bedrijfsleven om te investeren in verduurzaming

UTRECHT (ANP) - Nederland moet meer investeren in duurzame energie, een schone maakindustrie en toekomstig verdienvermogen. Met die oproep zijn honderd topbestuurders uit het bedrijfsleven dinsdag gekomen, onder wie KPN-topman Joost Farwerck, Zeeman-directeur Erik-Jan Mares en Ruud Joosten, de baas van bouwconcern BAM. Ook Peer Swinkels van het moederbedrijf van bierbrouwer Bavaria en Maite Zubiaurre, de topvrouw van webwinkel bol, onderschrijven de oproep.

1 uur geleden
Onderzoek: bedrijven kwetsbaar voor uitval stroom en internet

AMSTERDAM (ANP) - Het Nederlandse bedrijfsleven is kwetsbaar voor uitval van voorzieningen als stroom en internet. Het merendeel van de bedrijven kan al binnen een halve dag niet meer functioneren zonder elektriciteit, telecom of andere ICT-diensten, blijkt uit de jaarlijkse Nederlandse Innovatie Monitor. Na een week kan nog slechts 6 procent van de bedrijven opereren zonder stroom, 10 procent zonder telefonie en internet en 18 procent zonder ICT-diensten.

5 uur geleden
Onderzoek: bedrijven kwetsbaar voor uitval stroom en internet

AMSTERDAM (ANP) - Het Nederlandse bedrijfsleven is kwetsbaar voor uitval van voorzieningen als stroom en internet. Het merendeel van de bedrijven kan al binnen een halve dag niet meer functioneren zonder elektriciteit, telecom of andere ICT-diensten, blijkt uit de jaarlijkse Nederlandse Innovatie Monitor. Na een week kan nog slechts 6 procent van de bedrijven opereren zonder stroom, 10 procent zonder telefonie en internet en 18 procent zonder ICT-diensten.

7 uur geleden
Hoop op renteverlaging jaagt techaandelen omhoog op Wall Street

NEW YORK (ANP) - De Amerikaanse aandelenbeurzen zijn maandag met winst geëindigd, aan het begin van een verkorte beursweek. Vooral techaandelen waren gewild bij beleggers.

8 uur geleden
Rechtszaak rond vermeende omkoping door Damen in december verder

ZWOLLE (ANP) - De rechtszaak over onder meer vermeende omkoping en valsheid in geschrifte door scheepsbouwer Damen Shipyards uit Gorinchem gaat op 11 december verder. Dit heeft de rechter maandag besloten tijdens de eerste zitting in de omvangrijke zaak in de rechtbank in Zwolle.

12 uur geleden
AEX toont geen herstel, Prosus omlaag na resultaten

AMSTERDAM (ANP) - Techinvesteerder Prosus was maandag een van de sterkste dalers bij de hoofdfondsen in Amsterdam na de publicatie van een tegenvallende winstgroei in de eerste jaarhelft. Het concern zag de winst flink stijgen door een hogere omzet uit zijn e-commerce-activiteiten en de verkoop van een deel van zijn belang in het Chinese internet- en gamebedrijf Tencent. Toch rekenden beleggers op meer. Het aandeel verloor ruim 3 procent.

13 uur geleden