Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Eneco verdiende minder aan klanten door hoge inkoopprijzen

Eneco verdiende minder aan klanten door hoge inkoopprijzen

ROTTERDAM (ANP) - Energiebedrijf Eneco heeft vorig jaar minder verdiend aan consumenten en zakelijke klanten. De winstgevendheid van die activiteiten daalde door hogere inkoopprijzen van elektriciteit en gas met 7 procent. De omzet van Eneco steeg en dat werd vooral veroorzaakt door die prijsstijgingen. Daarnaast groeide het aantal klanten, onder meer door de overname van het klantenbestand van het failliete Welkom Energie.

De windkracht was in 2021 veel lager dan gemiddeld en daardoor kon Eneco met de eigen windmolens minder stroom produceren. Het bedrijf moest tegen hoge prijzen extra inkopen. De wel geproduceerde elektriciteit kon tegen hogere prijzen worden verkocht. "Het was in 2021 kouder dan in 2020, met name in de eerste helft van het jaar", stelt het energiebedrijf in een toelichting. "Hierdoor werd meer gas en warmte verkocht aan onze klanten."

De omzet van Eneco steeg met 26 procent naar 5,2 miljard euro. De nettowinst groeide met 77 procent ten opzichte van 2020 tot 209 miljoen euro. Volgens Eneco werd het resultaat eenmalig beïnvloed met een plus van 49 miljoen euro door de verkoop van minderheidsbelangen in een aantal bedrijven.

Energiearmoede

Door de gestegen energieprijzen door het herstel van de wereldeconomie van de coronacrisis ging in Nederland een aantal aanbieders failliet. Een daarvan was Welkom Energie en alle ongeveer 90.000 klanten van deze relatief kleine speler op de energiemarkt werden overgenomen door Eneco. Die bood hen vervolgens een contract aan op basis van veel hogere tarieven. Per 1 maart biedt Eneco hen lagere tarieven aan.

Bij de overname van het klantenbestand schatte Eneco dat zo'n 30 tot 40 procent naar een andere aanbieder zou overstappen en die verwachting is uitgekomen. Het totaal aantal klantcontracten van het bedrijf groeide met 59.000 naar ruim 5,6 miljoen.

Volgens Eneco nam de energiearmoede in Nederland sterk toe het afgelopen jaar. "Dat is een grote zorg", stelt topman As Tempelman. "Het aantal telefoontjes naar het callcenter neemt toe", zegt hij. Tot nu toe is ongeveer de helft van de klanten van Eneco geconfronteerd met een prijsstijging. Zo'n 94 procent van de klanten betaalt op dit moment nog op tijd. Vanaf april gaat Eneco de prijzen per maand aanpassen. "We gaan meer met de markt meebewegen en zo het risico voor onszelf en onze klanten verkleinen", aldus Tempelman.

Meer uit Financieel

Europese beurzen hoger door hoop op renteverlaging Fed

AMSTERDAM (ANP) - De Europese beurzen zijn woensdag met winsten aan de handelsdag begonnen, in navolging van de hogere koersenborden op Wall Street van dinsdag. Een reeks zwakkere dan verwachte economische cijfers in de Verenigde Staten heeft de verwachting aangewakkerd dat de Federal Reserve volgende maand weer met een renteverlaging komt.

39 minuten geleden
ACM: netbeheerders lopen achter bij aanpak wachtrijen stroomnet

DEN HAAG (ANP) - Het oplossen van de wachtrijen voor aansluitingen op het overvolle stroomnet gaat te langzaam. Dat vindt de Autoriteit Consument & Markt (ACM), die constateert dat netbeheerders achterlopen bij het aanpakken van het probleem. Het gevolg is dat de wachtrijen van bedrijven die een aansluiting willen maar deze voorlopig niet kunnen krijgen, blijven oplopen.

1 uur geleden
OpenAI: zelfmoord Amerikaanse tiener niet schuld van ChatGPT

SAN FRANCISCO (ANP/BLOOMBERG) - OpenAI, het bedrijf achter ChatGPT, heeft zich verweerd tegen beschuldigingen dat de chatbot een 16-jarige jongen in Californië heeft aangezet tot zelfmoord. Volgens het techbedrijf had de chatbot de tiener juist meer dan honderd keer aangespoord hulp te zoeken, staat in een ingediend document bij de rechtbank in San Francisco.

1 uur geleden
Consumentenbond ziet winkelketens de fout ingaan met garantie

DEN HAAG (ANP) - Grote winkelketens en webshops weigeren klanten vaak onterecht garantie te geven bij kapotte producten, meldt de Consumentenbond. De belangenorganisatie baseert dat op eigen onderzoek waarbij ze via undercovershoppers onder andere bol, Coolblue, MediaMarkt en Expert vragen stelde over een kapotte wasmachine. In driekwart van de gevallen kregen ze onjuiste informatie van de winkels.

1 uur geleden
Maersk denkt na over hervatten van vaarroute door Rode Zee

KOPENHAGEN (ANP/BLOOMBERG) - Scheepvaartconcern Maersk overweegt zijn schepen weer door de Rode Zee te laten varen. Het Deense bedrijf heeft aangegeven dat de omstandigheden om de doorvaart door het gebied te hervatten, lijken te verbeteren. Daardoor zou de belangrijke route voor het scheepvaartverkeer tussen Azië en Europa mogelijk weer veilig bevaarbaar zijn.

1 uur geleden
Reuters: China koopt minstens 10 ladingen Amerikaanse sojabonen

BEIJING/SINGAPORE (ANP/RTR) - China heeft minstens tien ladingen Amerikaanse sojabonen gekocht in contracten die sinds dinsdag zijn getekend. Dat meldt persbureau Reuters op basis van twee handelaren met kennis van de deals. Dit versterkt de piek in Chinese aankopen van Amerikaanse goederen na de recente dooi in de handelsbetrekkingen tussen de VS en China.

3 uur geleden
Computerfabrikant HP gaat komende jaren tot 6000 banen schrappen

PALO ALTO (ANP/BLOOMBERG) - Computerfabrikant HP gaat de komende jaren duizenden banen schrappen. Het bedrijf kondigde aan dat 4000 tot 6000 banen zullen verdwijnen door meer gebruik te maken van AI-tools. Dat moet over drie jaar een jaarlijkse besparing van 1 miljard dollar opleveren.

11 uur geleden