Eis tot 8 maanden cel voor opblazen Brabantse coronatestpost
DEN BOSCH (ANP) - Vanwege het opblazen van een coronatestlocatie in de Brabantse plaats Beek en Donk zouden twee jongemannen een celstraf tot acht maanden, waarvan de helft voorwaardelijk, moeten krijgen. Dat eiste de officier van justitie maandag in de rechtbank in Den Bosch. Luuk van S. (22) uit Gemert en Angelo van L. (26) uit Helmond hebben bekend dat zij de container met zware explosieven bestookten.
De testlocatie in de Waterhoenlaan werd in de nacht van 6 op 7 november vorig jaar vernield. Het was gevestigd in een bouwkeet bij een huisarts. De schade was enorm. Brokstukken vlogen tientallen meters weg en omwonenden voelden de explosie. Door de ontstane ravage moest een nieuwe container worden geplaatst. De coronapost is enkele dagen onbruikbaar geweest om te testen.
Verdachte Luuk van S. was de initiatiefnemer. Hij was verbolgen over coronamaatregelen, vertelde hij bij de rechtbank. Een paar weken ervoor was zijn oma overleden aan de gevolgen van het coronavirus. Hij mocht toen vanwege de maatregelen niet naar zijn opa. Op de avond zelf kreeg hij een bekeuring van de politie, omdat hij met een paar vrienden samen buiten was. Samenscholen was ten tijde van de tweede golf verboden. Daarna, vertelde Van S. de rechters, hebben ze veel gedronken, waarna ze zware cobra’s naar de testlocatie gooiden. Beide verdachten hebben dat bekend. Van S. had de explosieven al een tijd in bezit, zei hij.
Jeugdstraf
De officier van justitie legde uit dat ze lagere straffen dan normaal eiste, omdat Van L. door persoonlijke problemen verminderd toerekeningsvatbaar is. Van S. is geestelijk nog niet volwassen en daarom eiste ze tegen hem een jeugdcelstraf van vier maanden voorwaardelijk en een taakstraf van 100 uur.
Beide verdachten hebben spijt betuigd. Ze hebben enige tijd geleden een mediationgesprek gehad met de huisarts. De huisarts en de initiatiefnemer van de testpost dienden voor bijna 10.000 euro aan schadeclaims in. De verdachten hebben aangegeven die te willen betalen.
Meer uit Binnenland
HOUTEN (ANP) - Voor de derde dag op rij is het landelijke junirecord voor de hoogste minimumtemperatuur verbroken, meldt Weeronline zaterdag. In Maastricht daalde de temperatuur gedurende het etmaal van vrijdag niet onder de 22,9 graden.
1 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De laatste groepswedstrijd van het Nederlands elftal op het WK voetbal is in de nacht van donderdag op vrijdag door zo'n 1,6 miljoen mensen bekeken. Dat blijkt uit voorlopige cijfers van het Nationaal Media Onderzoek (NMO).
1 uur geledenROTTERDAM (ANP) - Er zijn zaterdagochtend veel hulpdiensten in touw bij een grote brand in een parkeergarage aan de Bas Paauwestraat in Rotterdam-Zuid waarbij vijf auto's zijn uitgebrand. Een deel van het complex met 159 woningen boven de parkeergarage is ontruimd. Ongeveer 150 mensen zijn even elders opgevangen.
2 uur geledenROTTERDAM (ANP) - In een parkeergarage aan de Bas Paauwestraat in Rotterdam-Zuid is een autobrand uitgebroken. De brand is uitslaand en er komt daarbij veel rook vrij, meldt de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond.
5 uur geledenGRONINGEN (ANP) - Bij een aanrijding tussen een fietser en een auto op de Hereweg in Groningen is een fietser zwaargewond geraakt. De automobilist is na het ongeval doorgereden, meldt de politie.
9 uur geledenROTTERDAM (ANP) - In Rotterdam mogen zaterdag meerdere evenementen niet doorgaan vanwege de hitte. Het gaat om Nous'klaer Festival in Delfshaven, Buiten Gewoon Festival in Kralingen en I Love Urban in Nesselande. Ook de Kuip Run, die zondag plaats zou vinden, gaat niet door, meldt Feyenoord op de website.
9 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Ook op melk- en sapflessen moet volgens het kabinet statiegeld komen. Minister Stientje van Veldhoven (Klimaat en Groene Groei, D66) werkt aan een voorstel om de statiegeldplicht uit te breiden naar alle plastic flessen tot en met 3 liter, schrijft ze aan de Tweede Kamer. Een voorwaarde is dat er maatregelen komen om problemen met hygiëne te voorkomen, vooral bij de zuivelflessen.
15 uur geleden