Eigenaar vakantiepark maakt bezwaar tegen dwangsom van miljoen
BAARLO (ANP) - Eigenaar Peter Gillis van Oostappen Groep gaat bezwaar maken tegen een woensdag opgelegde dwangsom van een miljoen euro voor het huisvesten van arbeidsmigranten op een van zijn vakantieparken, De Berckt in Baarlo (Limburg). Dat liet Gillis woensdag weten nadat de gemeente Peel en Maas had bekendgemaakt de dwangsom te gaan invorderen.
Bij controles in De Berckt is volgens de gemeente gebleken dat in het vakantiepark arbeidsmigranten werden gehuisvest, en dat mag niet. Alleen recreatie is er toegestaan.
De gemeente had naar eigen zeggen in 2020 geconstateerd dat er arbeidsmigranten in het park woonden. De gemeente droeg Gillis toen op straffe van een dwangsom op om te zorgen dat die bewoners daar vertrokken. In mei dit jaar constateerde de gemeente volgens een woordvoerder echter dat de arbeidsmigranten er nog steeds zaten, en ook daarna werd deze overtreding enkele malen geconstateerd. Daarop sprak de gemeente het voornemen uit het maximale bedrag van één miljoen euro te gaan innen bij Gillis.
Zienswijze
Daartegen diende Gillis een zogenoemde zienswijze in, waarin hij bezwaar maakte. De gemeente wees deze echter af, en besloot woensdag de dwangsom effectief te gaan innen. Gillis kan daartegen nog bezwaar maken bij een gemeentelijke commissie. Dat gaat hij ook doen, laat zijn woordvoerder weten.
Volgens Gillis is de vordering van de gemeente verjaard. Al drie jaar geleden zou de gemeente Oostappen volgens zijn woordvoerder gevraagd hebben niet langer arbeidsmigranten te huisvesten op het vakantiepark.
Vergunning
Gillis vroeg vervolgens een vergunning aan om woningen voor de mensen te bouwen op een voormalige autoracebaan naast De Berckt, aldus zijn woordvoerder. "Deze vergunning wordt echter telkens maar vertraagd door de Wet bevordering integriteitsbeoordelingen. Kennelijk zet de overheid vraagtekens bij de integriteit van de succesvolle zakenman die het hart op de tong heeft."
"We zijn nu inmiddels drie jaar verder en er is nog steeds geen vergunning", aldus Gillis' woordvoerder. "Dus als de gemeente wat voor deze arbeidsmigranten wil betekenen, kunnen ze haast maken met de vergunningverlening en dan gaat Peter Gillis meteen bouwen."
Volgens Gillis wonen er inmiddels geen migranten meer in het park.
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - De landelijke technische storing bij Rijkswaterstaat van zaterdag is verholpen. "Alle systemen werken weer", zegt een woordvoerster van de weg- en waterbeheerder. Volgens haar heeft de storing niet geleid tot grote ongeregeldheden in het verkeer en op het water.
13 minuten geledenALMERE (ANP) - In Almere zijn twee nachten op rij scooters geroofd onder bedreiging van wapens, meldt de politie. In beide gevallen werden ook persoonlijke eigendommen gestolen.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De systemen van Rijkswaterstaat die door een landelijke storing eruit liggen, beginnen langzaam weer te werken. Dat meldt de weg- en waterbeheerder op X, waar het voorlopig communiceert over actuele verkeersinformatie nu meerdere RWS-websites eruit liggen. "De eerste systemen komen inmiddels weer in de lucht, wat een hoopgevend signaal is."
3 uur geledenTERNEUZEN (ANP) - In de buurt van het Zeeuwse Terneuzen zijn zaterdag twee auto's op elkaar gebotst. Bij het ongeval zijn vijf personen betrokken. Meerdere ambulances en traumahelikopters, waaronder eentje uit het Belgische Brugge, werden opgeroepen, meldde de veiligheidsregio.
4 uur geledenLA GUAIRA (ANP) - Twee reddingsgroepen van USAR zijn zaterdag gelijk ingezet na aankomst op de plek waar het basiskamp in Venezuela wordt opgezet. Dat laat een woordvoerder van het Nederlandse Urban Search and Rescue weten.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Rijkswaterstaat (RWS) kampt met een landelijke technische storing. Hierdoor heeft het op meerdere plekken geen cameratoezicht en kan het geen rode kruizen plaatsen om rijstroken af te sluiten. Dit kan gevaarlijk zijn als er een voertuig stilstaat op de snelweg.
4 uur geledenDE BILT (ANP) - De hitte in Nederland wordt langzaam verdreven vanuit het kustgebied, meldt het KNMI zaterdagmiddag. Daardoor is in veel westelijke provincies niet meer code oranje van kracht, maar geel.
4 uur geleden