Eigenaar Twentse supermarkt sluit zaak
ENSCHEDE (ANP) - De exploitant van supermarkt Berning in het Twentse Noord-Deurningen heeft donderdagochtend omstreeks 10.00 uur alsnog zijn zaak gesloten. Hij wilde het conflict dat hij met de veiligheidsregio heeft over coronamaatregelen niet op de spits drijven. Plaatsvervangend voorzitter van de Veiligheidsregio Twente Arjen Gerritsen, tevens burgemeester van Almelo, zei dat hij blij was dat er geen politiemacht ingezet hoefde te worden.
Ondanks een verbod van de veiligheidsregio had eigenaar Raymond Berning de supermarkt om 08.00 uur 's ochtends toch geopend. De veiligheidsregio had Berning woensdag per brief laten weten dat hij zijn zaak vanaf donderdag gesloten moet houden totdat de winkel is aangepast aan de geldende coronaregels.
De supermarktexploitant had voordat hij openging een bus voor zijn zaak neergezet. Hij zei dat hij dit had gedaan om te voorkomen dat handhavers de supermarkt zouden blokkeren. Onder applaus van omstanders werd de bus om 08.00 uur weggereden en ging de winkel open. In de winkel, die vooral op Duitse klanten is gericht, werden donderdag aanvankelijk gewoon boodschappen afgerekend. Ook sympathisanten van Berning gingen de supermarkt binnen om boodschappen te doen.
Bestuursdwang
Gerritsen had gezegd dat de veiligheidsregio Twente donderdag nog bestuursdwang zou gebruiken om Berning te dwingen zijn winkel te sluiten, mocht hij dat niet zelf doen. Volgens Gerritsen is Berning sinds begin april vele malen gewaarschuwd. Er zijn 18 overtredingen van de coronaregels in zijn supermarkt geconstateerd. "Hij heeft vier maanden lang niets gedaan. Hij maakt er een spelletje van en neemt daarmee ontzettend veel tijd van politie, boa’s, gemeente en GGD in beslag. Dat zou hij zelf niet moeten willen."
Volgens Gerritsen is de winkelier steeds "lankmoedig en vriendelijk" benaderd. "Hij is vele malen gewezen op het maatschappelijk belang van de regels, die voor ons allemaal gelden."
Meer uit Binnenland
DE BILT (ANP) - Het KNMI verwacht dat de nacht van donderdag op vrijdag de warmste wordt die ooit in Nederland is gemeten. Het weerinstituut gaat ervan uit dat de temperatuur in De Bilt dan niet onder de 24 graden zal zakken.
49 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Het Openbaar Ministerie heeft dinsdag bij de rechtbank in Den Haag een levenslange gevangenisstraf geëist tegen de 66-jarige Eugène N. Volgens justitie was hij op 24 en 25 april 1994 betrokken bij de moord op naar schatting 3000 Tutsi's in het Byiza-stadion in Mbazi, een gemeente in het zuiden van Rwanda. "Enkel uitgemoord vanwege hun etniciteit", aldus de officier van justitie.
1 uur geledenVOGELWAARDE (ANP) - Twee kinderen die gewond raakten door een aanrijding bij het Zeeuwse Vogelwaarde eerder deze maand, liggen nog in het ziekenhuis. Een derde kind heeft het ziekenhuis vorige week verlaten. Dat meldt Namens de Familie, die de slachtoffers bijstaat.
1 uur geledenHARDENBERG (ANP) - De gemeente Hardenberg verhoogt de dwangsom voor opvangorgaan COA, omdat een asielzoekerscentrum nog altijd open is. Voortaan moet de organisatie 64.000 euro per dag betalen. De teller stopt als de locatie leeg is of als het maximum van 5,76 miljoen euro is bereikt. Dat kan over drie maanden het geval zijn.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het Openbaar Ministerie gaat in cassatie bij de Hoge Raad in de zaak over een dodelijke aanvaring tussen een snelboot en een watertaxi op de Waddenzee in oktober 2022. Dat meldt een woordvoerder van het ressortsparket, het onderdeel van het OM dat over hoger beroep en cassatie gaat. Vorige week werd de 50-jarige kapitein van de snelboot in hoger beroep vrijgesproken.
2 uur geledenUTRECHT (ANP) - NS laat vanaf woensdag op een aantal trajecten minder treinen rijden vanwege de verwachte hitte. Bij temperaturen van rond de 30 graden of hoger kunnen treinonderdelen oververhit raken, legt de vervoerder uit. Vooral als het 's nachts ook warm blijft en een trein niet kan afkoelen, kunnen storingen optreden. Door de komende dagen minder treinen te laten rijden hoopt NS eventuele problemen beter op te kunnen vangen.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - In 7 van de 25 veiligheidsregio's geldt een verhoogd risico op natuurbranden. Dat is te zien op een kaart die de brandweer bijhoudt. De waarschuwing geldt in alle Noord-Hollandse veiligheidsregio's. In twee Zuid-Hollandse en een Limburgse veiligheidsregio geldt ook fase 2.
2 uur geleden