Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Eigenaar Twentse supermarkt sluit zaak

Eigenaar Twentse supermarkt sluit zaak

ENSCHEDE (ANP) - De exploitant van supermarkt Berning in het Twentse Noord-Deurningen heeft donderdagochtend omstreeks 10.00 uur alsnog zijn zaak gesloten. Hij wilde het conflict dat hij met de veiligheidsregio heeft over coronamaatregelen niet op de spits drijven. Plaatsvervangend voorzitter van de Veiligheidsregio Twente Arjen Gerritsen, tevens burgemeester van Almelo, zei dat hij blij was dat er geen politiemacht ingezet hoefde te worden.

Ondanks een verbod van de veiligheidsregio had eigenaar Raymond Berning de supermarkt om 08.00 uur 's ochtends toch geopend. De veiligheidsregio had Berning woensdag per brief laten weten dat hij zijn zaak vanaf donderdag gesloten moet houden totdat de winkel is aangepast aan de geldende coronaregels.

De supermarktexploitant had voordat hij openging een bus voor zijn zaak neergezet. Hij zei dat hij dit had gedaan om te voorkomen dat handhavers de supermarkt zouden blokkeren. Onder applaus van omstanders werd de bus om 08.00 uur weggereden en ging de winkel open. In de winkel, die vooral op Duitse klanten is gericht, werden donderdag aanvankelijk gewoon boodschappen afgerekend. Ook sympathisanten van Berning gingen de supermarkt binnen om boodschappen te doen.

Bestuursdwang

Gerritsen had gezegd dat de veiligheidsregio Twente donderdag nog bestuursdwang zou gebruiken om Berning te dwingen zijn winkel te sluiten, mocht hij dat niet zelf doen. Volgens Gerritsen is Berning sinds begin april vele malen gewaarschuwd. Er zijn 18 overtredingen van de coronaregels in zijn supermarkt geconstateerd. "Hij heeft vier maanden lang niets gedaan. Hij maakt er een spelletje van en neemt daarmee ontzettend veel tijd van politie, boa’s, gemeente en GGD in beslag. Dat zou hij zelf niet moeten willen."

Volgens Gerritsen is de winkelier steeds "lankmoedig en vriendelijk" benaderd. "Hij is vele malen gewezen op het maatschappelijk belang van de regels, die voor ons allemaal gelden."

Meer uit Binnenland

Rijkswaterstaat: bij extreme hitte alleen weg op als dat nodig is

DEN HAAG (ANP) - Rijkswaterstaat adviseert weggebruikers om vrijdag alleen de weg op te gaan als dat nodig is. Het KNMI heeft voor het grootste deel van het land code rood afgegeven vanwege extreme hitte. Wie toch de snelweg op gaat, moet zich goed voorbereiden door bijvoorbeeld voldoende water en een paraplu of parasol mee te nemen, aldus Rijkswaterstaat.

16 minuten geleden
Oproep Rode Kruis om 'koele ruimtes' open te stellen

DEN HAAG (ANP) - Het Rode Kruis en Klimaatverbond Nederland roepen eigenaren en beheerders van koele, openbare gebouwen op om de deuren te openen voor mensen zonder verkoelingsopties. Het KNMI heeft voor vrijdag in grote delen van het land code rood afgegeven vanwege de hitte.

1 uur geleden
Vrijdag voor het eerst code rood in deel van het land om hitte

DE BILT (ANP) - Voor het eerst in Nederland geldt vrijdag in een groot deel van het land code rood om de verwachte hoge temperaturen. Het weeralarm geldt alleen niet voor de provincies Groningen, Friesland, Drenthe en Zeeland. Daar blijft code oranje gelden, op de Waddeneilanden blijft het code geel.

1 uur geleden
Rode Kruis opent gironummer voor hulp aan Venezuela

DEN HAAG (ANP) - Na de dubbele aardbeving in Venezuela opent het Rode Kruis een rekeningnummer waarop mensen geld kunnen doneren: gironummer 5125. Volgens de hulporganisatie hebben vele duizenden mensen dringend hulp nodig. "Denk aan huishoudelijke spullen, hygiënepakketten, voedsel en water."

2 uur geleden
Staatssecretaris kiest nog geen voorkeursoptie Moerdijk

DEN HAAG (ANP) - "We gaan nu nog niet kiezen voor een scenario", zegt staatssecretaris Jo-Annes de Bat over de mogelijkheden die er zijn voor de uitbreiding van industrie en energie rondom Moerdijk. In een bestuurlijk overleg volgende week wil hij "onderbouwen" waarom het recent toegevoegde scenario waarin het dorp behouden kan blijven, realistisch is. "Zodanig dat zij er ook vertrouwen in hebben, want we hebben de gemeente cruciaal hard nodig," zegt de CDA-bewindsman die verantwoordelijk is voor de energietransitie.

2 uur geleden
Tielen wil van inspectie horen waarom FVD-school is goedgekeurd

DEN HAAG (ANP) - Staatssecretaris Judith Tielen (Onderwijs en Emancipatie) wil van de onderwijsinspectie horen hoe het kan dat de basisschool van Forum voor Democratie goedkeuring heeft gekregen. Woensdag werd bekend dat de FVD-school in augustus opengaat met financiering vanuit het Rijk.

2 uur geleden
Koning betuigt medeleven na aardbevingen in buurland Venezuela

DEN HAAG (ANP) - Koning Willem-Alexander en koningin Máxima hebben hun medeleven betuigd met de inwoners van Venezuela na de aardbevingen in het land. Venezuela is een buurland van het Koninkrijk der Nederlanden, in de Caribische Zee deelt het zeegrenzen met de landen Aruba en Curaçao en de bijzondere gemeente Bonaire.

3 uur geleden