Eigenaar Gillette en Ariel verkoopt meer, omzet stijgt licht
CINCINNATI (ANP/BLOOMBERG) - Procter & Gamble (P&G), het moederbedrijf van bekende consumentenmerken als Gillette, Pampers, Always, Ariel en Oral-B, heeft de verkopen in het laatste kwartaal van 2024 licht zien stijgen. Dat kwam vooral doordat winkeliers meer producten hebben ingekocht om hun voorraden bij te vullen, zoals Gillette-scheermesjes en Dawn-afwasmiddel.
In voorgaande kwartalen groeiden de opbrengsten bij het bedrijf voornamelijk door prijsverhogingen. Maar in oktober tot en met december hadden prijsveranderingen volgens P&G weinig invloed op de verkoopresultaten. Daarmee lijkt een einde te komen aan de tijd van aanhoudende prijsstijgingen. Bedrijven staan mogelijk ook onder druk om de inflatie af te remmen nu Donald Trump weer de president van de Verenigde Staten is. Trump stelde in een presidentieel besluit op zijn eerste dag als president dat Amerikaanse consumenten te maken hebben met een "koopkrachtcrisis" en dat het "cruciaal is om de koopkracht van Amerikaanse gezinnen te herstellen".
De omzet zonder de effecten van onder andere wisselkoersen en overnames groeide in het afgelopen kwartaal met 3 procent vergeleken met een jaar eerder. Dat is de grootste toename in drie kwartalen.
Innovatie
"We zien dat consumenten voor duurdere opties kiezen. Ze gaan over op grotere verpakkingen of kiezen voor producten met een hogere waarde", zei financieel topman Andre Schulten van P&G tegen persbureau Bloomberg.
P&G stelt verder dat innovatie heeft bijgedragen aan de gestegen verkopen in de verzorgings- en mondverzorgingsactiviteiten. Het bedrijf heeft nieuwe producten ontwikkeld waarvoor hogere prijzen kunnen worden gevraagd, zoals deodorant voor het hele lichaam en scheermesjes voor verschillende lichaamsdelen. Ook probeert P&G zijn producten op opvallendere plekken in de winkels te laten plaatsen om het aantal impulsaankopen te vergroten.
Meer uit Financieel
BRUSSEL (ANP) - Brussel heeft een onderzoek geopend naar Meta's beleid rondom AI-functies in WhatsApp. De Europese Commissie gaat beoordelen of het Amerikaanse techbedrijf mogelijk in strijd handelt met Europese mededingingsregels door het concurrerende bedrijven moeilijker te maken om klanten via WhatsApp te bereiken.
1 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Nederlandse verzekeraars hebben actie beloofd om te voorkomen dat trouwe klanten onnodig hogere premies betalen dan nieuwe. Een aantal van hen controleert het verzekeringenaanbod blijvend om deze prijsverschillen te voorkomen, melden het Verbond van Verzekeraars en de Autoriteit Financiële Markten (AFM).
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De Nederlandse industrie heeft vorig jaar iets groener geproduceerd dan een jaar eerder, maar op de langere termijn is er nog geen sprake van een trendbreuk. Dat meldt de Nederlandse Emissieautoriteit (NEa) op basis van gegevens van grote industriebedrijven in ons land.
2 uur geledenBRUSSEL (ANP) - Brussel vindt de financiële markten binnen de EU te gefragmenteerd en wil dat het makkelijker wordt om binnen Europa financiële diensten te verhandelen. Daarvoor presenteert de Europese Commissie donderdag een plan. Daarin geeft Brussel de Europese toezichthouder voor financieel toezicht ook een grotere rol.
2 uur geledenMILAAN (ANP) - De Italiaanse politie heeft op hoofdkantoren van dertien bekende modebedrijven documenten opgevraagd over hun omgang met toeleveranciers, meldt persbureau Reuters op basis van documenten van justitie. De actie is onderdeel van een breder onderzoek naar vermeende uitbuiting van arbeiders in de mode-industrie. Agenten bezochten onder andere Dolce & Gabbana, Versace, Prada en de Italiaanse tak van Adidas.
3 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De AEX-index op het Damrak ging donderdag verder omhoog na de kleine winstbeurt een dag eerder. Beleggers trokken zich op aan de hogere slotstanden op Wall Street, waar de stemming werd gesteund door zwakke cijfers over de Amerikaanse arbeidsmarkt. Die verstevigden de verwachting dat de Federal Reserve volgende week de rente verder gaat verlagen om de grootste economie ter wereld te ondersteunen.
3 uur geledenBRUSSEL (ANP) - De Europese Unie is van plan een onderzoek te starten naar de AI-functies in WhatsApp, meldt zakenkrant Financial Times. Het onderzoek van de Europese Commissie zou gericht zijn op de manier waarop het Amerikaanse socialemediabedrijf Meta Platforms zijn 'Meta AI'-systeem dit jaar in de berichtendienst heeft ingebouwd.
4 uur geleden