Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Eerste 'klimaattop' voor poolgebieden begint in Parijs

Eerste 'klimaattop' voor poolgebieden begint in Parijs

PARIJS (ANP) - Voor het eerst komen experts en wetenschappers bij elkaar voor een 'klimaattop' specifiek voor de Noord- en Zuidpool. Ze noemen het de One Planet - Polar Summit. De top begint woensdag, duurt tot vrijdag en is volledig gericht op het behoud van gletsjers en de poolgebieden.

De organisatoren benadrukken dat de poolgebieden enorm geraakt worden door de opwarming van de aarde, terwijl de regio's juist erg belangrijk zijn voor onder meer het behoud van biodiversiteit. De onderzoekers die aanwezig zijn bij de gesprekken in Parijs zijn afkomstig uit meer dan veertig landen. Ook komen er internationale instellingen, maatschappelijke organisaties en vertegenwoordigers van inheemse volkeren aan het woord.

Weerinstituten meten de laatste jaren hoge temperaturen op bijvoorbeeld Antarctica, die ver boven het gemiddelde liggen. Europese klimaatdienst Copernicus signaleerde in juli al dat er minder zee-ijs dan ooit in het gebied was, terwijl het dan winter is daar. Dit zee-ijs kan juist als een soort buffer dienen voor het landijs. Als het ijs op land smelt en in het water belandt, dan stijgt de zeespiegel. Bovendien weerkaatst zee-ijs zonlicht, wat kan helpen tegen de opwarming van de aarde.

Onderzoekers spraken eerder dit jaar in een wetenschappelijk onderzoek al uit dat het mogelijk te laat is om in de zomer het zee-ijs op de Noordpool nog te redden. Zelfs in het scenario waarin het lukt om de uitstoot van broeikasgassen aanzienlijk te verminderen is de Noordpool mogelijk al tussen 2030 en 2050 ijsvrij in de zomer. Dit kan grote gevolgen hebben voor samenlevingen en ecosystemen "binnen en buiten het noordpoolgebied", schreven de wetenschappers.

Tijdens de Noord- en Zuidpooltop in Parijs zullen wetenschappers hun bevindingen in elk geval delen met het VN-klimaatpanel IPCC. Naar verwachting zal er ook een politiek statement volgen dat het behoud van de polen en gletsjers noodzakelijk is.

Meer uit Buitenland

President Tsjechië mag van Constitutioneel Hof mee naar NAVO-top

PRAAG (ANP/RTR) - President Petr Pavel mag van het Tsjechische Constitutioneel Hof mee naar de NAVO-top in Turkije. De regering wilde hem niet opnemen in de Tsjechische delegatie, maar is nu door het hof teruggefloten.

44 minuten geleden
WHO: wereldwijde risico op ebola blijft laag

GENÈVE (ANP/AFP) - Het wereldwijde risico op ebola blijft laag, zegt de directeur van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) Tedros Adhanom Ghebreyesus, nadat woensdag een ebolageval in Frankrijk werd bevestigd.

1 uur geleden
Israël meldt luchtaanval op Hezbollah-leden in Zuid-Libanon

NABATIEH (ANP/AFP) - De Israëlische krijgsmacht (IDF) zegt een luchtaanval te hebben uitgevoerd in het zuiden van Libanon. Die zou zijn gericht op twee Hezbollah-leden die "een bedreiging vormden" voor Israëlische troepen in de buurt.

2 uur geleden
Stukken: toezichthouder ICC pleit voor ontslag hoofdaanklager

DEN HAAG (ANP/RTR) - Een toezichthouder van het Internationaal Strafhof in Den Haag (ICC) vindt dat hoofdaanklager Karim Khan weggestuurd moet worden. In een advies staat dat is vastgesteld dat de Brit zich schuldig heeft gemaakt aan seksueel grensoverschrijdend gedrag, meldt persbureau Reuters.

3 uur geleden
EU stelt missie voor om Libanese troepen te trainen

BRUSSEL (ANP/RTR) - De diplomatieke dienst van de Europese Unie (EEAS) heeft voorgesteld om een missie op te zetten om Libanon te helpen. Volgens het document, dat is ingezien door persbureau Reuters, is het de bedoeling dat Europese militairen drie jaar lang troepen van de Libanese krijgsmacht gaan trainen en adviseren.

3 uur geleden
Eerste ebolageval in Frankrijk vastgesteld na uitbraak in DRC

PARIJS (ANP/AFP) - Voor het eerst sinds de recente uitbraak van ebola is een ziektegeval op Franse bodem vastgesteld, meldt het gezondheidsministerie. Het gaat om een arts die was teruggekomen uit de Democratische Republiek Congo na daar aan het werk te zijn geweest.

5 uur geleden
Iran noemt deal met VS 'verklaring van Amerikaanse nederlaag'

TEHERAN (ANP/AFP) - Iran zegt de voorlopige overeenkomst met de Verenigde Staten te zien als bekentenis van de Amerikanen dat ze de oorlog hebben verloren. Hoewel de Amerikaanse president Donald Trump het zogenoemde memorandum van overeenstemming presenteerde als grootste overwinning, noemt de Iraanse parlementsvoorzitter en hoofdonderhandelaar Mohammad Bagher Ghalibaf de deal een "verklaring van Amerikaanse nederlaag".

6 uur geleden