Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Eerste Kamer weer wekelijks bijeen

Eerste Kamer weer wekelijks bijeen

DEN HAAG (ANP) - De Eerste Kamer gaat zijn wekelijkse vergaderingen weer oppikken. Vorige week kwam de senaat al bijeen om de noodmaatregelen goed te keuren die het kabinet treft om de coronacrisis te bestrijden. Dat was de eerste bijeenkomst sinds 10 maart.

De meeste partijen in de senaat vinden dat de Eerste Kamer "de komende tijd niet alleen spoedwetgeving, maar ook weer reguliere wetgeving moet afhandelen", staat in een verklaring. "De Eerste Kamer wil dat het democratische proces zoveel mogelijk doorgang vindt, en neemt daarbij de besluiten van het kabinet en de RIVM-richtlijnen in acht."

Net als in de Tweede Kamer worden ook de komende tijd maatregelen gehandhaafd om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Alleen de plenaire vergaderingen gaan de komende tijd door. Commissievergaderingen worden voorlopig digitaal gehouden, iets wat in de Tweede Kamer ook grotendeels het geval is.

De senaat sluit niet uit ook in de meivakantie door te vergaderen als dat nodig is.

Meer uit Binnenland

Topambtenaar: eenzaamheid verdiende meer aandacht tijdens corona

DEN HAAG (ANP) - Tijdens de coronacrisis had er meer aandacht kunnen zijn voor eenzaamheid. Dat zei topambtenaar Mark Roscam Abbing, destijds verantwoordelijk voor de langetermijnstrategie tegen corona, tijdens zijn verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona.

5 minuten geleden
Kabinet wil ook op stikstof over links én rechts

DEN HAAG (ANP) - Ook voor het stikstofbeleid wil het kabinet steun zoeken bij zowel linkse als rechtse partijen. Premier Rob Jetten zei tijdens een werkbezoek aan de Veluwe dat hij hoopt op steun van ongeveer honderd zetels in de Tweede Kamer. De minderheidscoalitie (66 zetels) heeft dan niet alleen PRO nodig (20 zetels) maar bijvoorbeeld ook JA21 (9 zetels).

6 minuten geleden
Staatscommissie: politiek te afzijdig tegenover discriminatie

DEN HAAG (ANP) - Overheid en politiek houden zich te afzijdig als het gaat om discriminatie en racisme. Dat zei Joyce Sylvester, voorzitter van de Staatscommissie tegen Discriminatie en Racisme, maandag bij de presentatie van haar eindrapport. "Wie de macht heeft om grenzen te stellen, en zwijgt wanneer mensen worden gediscrimineerd om wie zij zijn, houdt de status quo in stand."

31 minuten geleden
Topambtenaar: langetermijnstrategie corona kwam moeilijk op gang

DEN HAAG (ANP) - Pogingen om tot meer maatschappelijk perspectief te komen in de strijd tegen het coronavirus, werden telkens achterhaald door oplopende besmettingscijfers, die toch leidden tot acute maatregelen. Dat zei topambtenaar Mark Roscam Abbing, destijds verantwoordelijk voor de langetermijnstrategie tegen corona, tegen de parlementaire enquêtecommissie die onderzoek doet naar de besluitvorming in die tijd.

1 uur geleden
Staatscommissie: aanbevelingen tegen discriminatie niet opgevolgd

DEN HAAG (ANP) - Aanbevelingen om discriminatie en racisme tegen te gaan zijn onvoldoende opgevolgd door de overheid. Dat stelt de Staatscommissie tegen Discriminatie en Racisme in haar eindrapport. Daarom is er volgens de commissie nog steeds sprake van wijdverbreide discriminatie bij de overheid. De commissie komt met tien aanbevelingen die "vragen om politieke moed, leiderschap, bestuurlijke en ambtelijke inzet en maatschappelijke betrokkenheid".

1 uur geleden
Asielzoekers te vol Ter Apel kunnen tot donderdag in Roden slapen

RODEN (ANP) - Er is nog steeds geen structurele opvangplek gevonden voor asielzoekers die niet in het overvolle aanmeldcentrum bij Ter Apel kunnen slapen. Tot en met donderdagochtend hoeven zij niet buiten op het gras bij het azc te slapen, maar kunnen ze terecht in een sporthal van Sportcentrum De Hullen in het Drentse Roden.

2 uur geleden
Massaclaim om datalek bevolkingsonderzoek baarmoederhalskanker

AMSTERDAM (ANP) - Een nieuwe groep wil dat vrouwen een schadevergoeding krijgen van het laboratorium Clinical Diagnostics. Hackers hadden daar vorig jaar ingebroken, waarna ze de medische gegevens buitmaakten van honderdduizenden vrouwen die hadden meegedaan aan het bevolkingsonderzoek naar baarmoederhalskanker. Daarom start het Women's Rights Collective een massaclaim, waarvoor vrouwen zich nu kunnen aanmelden.

2 uur geleden