Eerste Kamer stelt behandeling sluiting Groninger gasveld uit
DEN HAAG (ANP) - De Eerste Kamer wil het wetsvoorstel dat de definitieve sluiting van het Groninger gasveld regelt, volgende week nog niet behandelen. Een meerderheid van de senatoren is niet helemaal overtuigd dat de leveringszekerheid voldoende verzekerd is en wil onder meer een commissiedebat afwachten dat de Tweede Kamer daar woensdag over houdt.
Het verzoek tot uitstel was afkomstig van VVD-senator Caspar van den Berg. Hij benadrukte daarbij dat een latere behandeling geen verschil hoeft te maken tussen wel en niet boren in het komende gasjaar, dat pas in het najaar begint. Er is nog tijd genoeg om tot een definitief besluit te komen, betoogde hij. Hij kreeg steun van BBB, PVV, JA21, SGP, FVD en 50PLUS.
De Tweede Kamer stemde onlangs met zeer ruime meerderheid in met het voorstel van staatssecretaris Hans Vijlbrief (Mijnbouw) om het Groningenveld zo snel mogelijk definitief te sluiten. Het werd naar de Eerste Kamer gestuurd met het verzoek om het ook daar met spoed te behandelen. Vijlbrief is "onaangenaam verrast" dat de senaat daar geen gehoor aan wil geven, laat een woordvoerder weten.
Boos
SP-senator Bastiaan van Apeldoorn zegt het "verbijsterend" te vinden dat onder meer de partijen die nu onderhandelen over een nieuw kabinet op deze manier een besluit traineren. Ook D66'er Willemijn Aerdts is zeer kritisch. "We laten mensen echt in onzekerheid zitten." De gaskraan wordt dichtgedraaid omdat de winning al jaren aardbevingen veroorzaakt en daarmee voor onveiligheid zorgt.
In de Tweede Kamer klinkt eveneens verbazing. "Dit moet een fout zijn", zegt Kamerlid Julian Bushoff van GroenLinks-PvdA. Hij hoopt dat de Eerste Kamer die rechtzet door alsnog op 16 april in te stemmen met stopzetting van de gaswinning. Ook Sandra Beckerman van de SP is boos dat de genoemde partijen "na al het leed, na alle onveiligheid ons aangedaan door een onbetrouwbare overheid" de Groningers weer laat wachten.
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Staatssecretaris Eelco Eerenberg (Belastingen) noemt geen cijfers over kosten en compensatie voor de gewenste aanpassing van de vermogensbelasting (box 3). De discussie over de inkomstentegenvallers voor de staatskas is volgens de D66-bewindsman "het politieke gesprek van het najaar."
15 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer vindt "zonder twijfel" dat het kabinet tijdens de coronapandemie kinderrechten heeft geschonden, onder meer door de scholen te sluiten. Vooral de argumentatie daarbij verbijsterde haar, zei zij tegen de parlementaire enquêtecommissie corona.
16 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Nieuwe regels die ingrepen tegen wolven makkelijker maken, komen er hoe dan ook voor de zomer. Staatssecretaris Silvio Erkens (Natuur) wil er graag over praten met de Kamer, maar ook zonder debat zet hij zijn maatregelen door. "Ik vind het onverantwoord om het over de zomer heen te tillen", zei hij woensdag.
17 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De basisschool van Forum voor Democratie in Almere heropent in augustus haar deuren. Twee jaar geleden werd de Renaissanceschool gesloten, omdat deze de financiering niet rondkreeg. De organisatie draaide alleen op private financiering van ouders en donateurs. Maar nu is het gelukt om financiering te krijgen van het Rijk, meldt FVD-oprichter Thierry Baudet op de website van de partij. Een woordvoerder van het ministerie van Onderwijs bevestigt dat.
17 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Kinderen stonden volgens Kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer "niet bovenaan het prioriteitenlijstje" tijdens de coronapandemie. Kalverboer zei tegen de parlementaire enquêtecommissie corona dat het belang van kinderen niet genoeg werd meegenomen in de besluitvorming.
18 uur geledenMOERDIJK (ANP) - Het alternatieve scenario voor Moerdijk waarin het dorp blijft bestaan en uitbreiding van het stroomnet rondom het dorp plaatsvindt, is totaal ongeloofwaardig, vindt gemeenteraadslid Jolijn Koevoets van de VVD. Burgemeester Aart-Jan Moerkerke vindt dat deze optie te weinig garanties biedt voor het dorp. "Er blijft nog te veel boven de markt hangen."
18 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De Tweede Kamer snapt niet goed waarom van tevoren al is vastgelegd hoeveel lokale omroepen er nog mogen overblijven na een hervorming. Dinsdagavond debatteert de Kamer over een wetswijziging die de lokale omroepen moet versterken. Onderdeel daarvan is dat het aantal lokale omroepen wordt teruggebracht van ruim tweehonderd lokale omroepen naar tachtig streekomroepen.
1 dag geleden