Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Eerste Kamer negeert wens om uitstel behandeling spreidingswet

Eerste Kamer negeert wens om uitstel behandeling spreidingswet

DEN HAAG (ANP) - De Eerste Kamer trekt zich niks aan van de wens van de Tweede Kamer om voorlopig een "pas op de plaats te maken" met de behandeling van de spreidingswet. Een motie hierover van VVD-fractievoorzitter Dilan Yeşilgöz verleidt weinig senatoren ertoe - ook niet die van haar eigen VVD - om de geplande behandeling op 16 januari uit te stellen, bleek tijdens een overleg van de commissie die over dit wetsvoorstel gaat. De Eerste Kamer bepaalt zijn eigen agenda, is de teneur van een grote meerderheid.

Alleen Forum voor Democratie, die het voorstel dinsdag aankaartte, de PVV en JA21 wilden wel wachten met de behandeling totdat er een nieuw kabinet is. Zij zijn tegenstanders van de spreidingswet. Ook de liberalen zijn tegen de spreidingswet, onder meer omdat de instroom van asielzoekers eerst omlaag moet. Maar senator Marian Kaljouw liet desondanks weten "dat we over onze eigen agenda gaan". Ook de BBB - die tegen het dwangelement in de wet is - wil niet morrelen aan de datum van behandeling.

Bij andere partijen zit de irritatie dieper. CDA-senator Madeleine van Toorenburg sneerde dat "als die wens om de instroom terug te dringen zo hoog op de agenda had gestaan bij de indiener van de motie, het kabinet nooit had hoeven vallen." Net als het demissionaire kabinet zijn de coalitiepartners D66, CDA en ChristenUnie voor de spreidingswet. Senator Roel van Gurp van GroenLinks-PvdA ziet ook "geen enkele aanleiding om af te wijken van de procedure", die vorige week juist nog was bekrachtigd. "Ik zou het ook een slecht signaal vinden als de Eerste Kamer zich in zijn agendastelling door de Tweede Kamer zou laten leiden."

Commotie

Overigens werd een afgezwakte motie van de VVD aangenomen, die alleen een wens uitsprak voor uitstel. Een eerdere oproep aan de senaat en het kabinet voor uitstel, veroorzaakte veel commotie.

De spreidingswet regelt dat de opvang van asielzoekers eerlijker wordt verdeeld over de gemeenten. In het uiterste geval kunnen gemeenten gedwongen worden om reguliere opvang te organiseren. Ongeveer de helft van de gemeenten heeft nu nog geen asielopvang, waardoor andere gemeenten extra mensen moeten opvangen. Op dit moment zijn er te weinig opvanglocaties zodat asielzoekers worden ondergebracht in (crisis-)noodopvang.

Meer uit Politiek

Kabinet past wapenwet aan en verplicht psychologisch onderzoek

DEN HAAG (ANP) - Het kabinet gaat de wet over wapens en munitie aanpassen. Daarmee wordt in elk geval een psychologisch onderzoek verplicht voor mensen die een wapenvergunning willen of hebben, schrijft minister David van Weel (Justitie, VVD) aan de Tweede Kamer. Ook denkt hij aan strengere regels om thuis wapens te bewaren, en aan nieuwe eisen over kennis van wapens.

30 minuten geleden
Van Essen: herstel natuur belangrijker dan stikstof in de Peel

GRIENDTSVEEN (ANP) - Het herstellen van de natuur in de Peel door onder meer te zorgen voor voldoende water, is "eigenlijk belangrijker dan stikstof", zegt landbouwminister Jaimi van Essen (D66). De Peel is een van de gebieden waar de natuur er het slechtst aan toe is, onder meer door stikstof en verdroging. Net als voor de Veluwe is daar woensdag een akkoord ondertekend over een regionale aanpak voor natuurherstel en ervoor te zorgen dat er weer vergunningen verleend kunnen worden.

2 uur geleden
Arib legt geschil met presidium Tweede Kamer bij na mediation

DEN HAAG (ANP) - Oud-Kamervoorzitter Khadija Arib heeft haar conflict met het presidium van de Tweede Kamer bijgelegd, schrijft de huidige voorzitter Thom van Campen in een brief. Het conflict ging over het onderzoek dat het presidium in 2022 naar Arib liet instellen na twee anonieme brieven over haar gedrag. Na mediation zijn Arib en het presidium tot een oplossing gekomen.

7 uur geleden
Kabinet geeft zich vier jaar om afhankelijkheid VS te verkleinen

DEN HAAG (ANP) - Het kabinet wil over vier jaar, samen met Europese bondgenoten, een plan in gang hebben gezet om de afhankelijkheid van de Verenigde Staten voor de veiligheid van het Nederlandse grondgebied sterk te verminderen. Dat staat in de internationale veiligheidsstrategie die minister Tom Berendsen (Buitenlandse Zaken) aan de Tweede Kamer heeft gestuurd.

10 uur geleden
Jetten: wens Kamer sluit aan bij gesprek met Molukse gemeenschap

DEN HAAG (ANP) - Bijna de hele Tweede Kamer vraagt het kabinet met een "passend gebaar" richting de Molukse gemeenschap in ons land te komen. Premier Rob Jetten zei daar "zeer serieus" mee aan de slag te gaan. "De oproep sluit ook wel aan bij gesprekken die we als kabinet voeren met verschillende vertegenwoordigers van de Molukse gemeenschap", voegde hij eraan toe.

23 uur geleden
Kamermeerderheid: hijs met Keti Koti de vlag op overheidsgebouwen

DEN HAAG (ANP) - Hijs de vlag op ministeries en andere rijksgebouwen als met Keti Koti op 1 juli het einde van de slavernij wordt gevierd, verzoekt een Kamermeerderheid aan het kabinet. Een motie hierover van D66, ChristenUnie en DENK kreeg dinsdagmiddag voldoende steun.

1 dag geleden
Karremans zet vraagtekens bij claim Tesla, maar zonder gevolgen

DEN HAAG (ANP) - Volgens minister Vincent Karremans (Infrastructuur, VVD) kun je twijfelen aan de claims van autofabrikant Tesla over de veiligheid van de auto, maar is de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) er niet door misleid. Die claim is "geen onderdeel geweest van de beoordeling" door de RDW.

1 dag geleden