Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

'Eerste groep Nederlanders nu snel terug uit Marokko'

'Eerste groep Nederlanders nu snel terug uit Marokko'

DEN HAAG (ANP) - De eerste groep Nederlanders die sinds de uitbraak van het coronavirus vastzitten in Marokko, komt snel naar huis. Maar het ministerie van Buitenlandse Zaken kan een bericht van de Volkskrant dat zondag een eerste repatriëringsvlucht staat ingepland niet bevestigen. "We zijn bezig de urgente gevallen op korte termijn naar Nederland te halen. In dat proces komen we stap voor stap tot een oplossing. Het heeft onze volle aandacht", aldus een woordvoerder.

In Marokko zitten nog ongeveer 3000 Nederlanders vast, meer dan in welk ander land dan ook. Ze kunnen niet weg door de strenge afgrendeling waarvoor Marokko heeft gekozen om het coronavirus te beteugelen. Het kabinet probeert al weken tevergeefs voor elkaar te krijgen dat de Nederlanders terug mogen. Dat lukte tot dusver alleen in een handvol schrijnende gevallen.

Onder de meest urgente gevallen vallen mensen die snel terug moeten om medische redenen of die sociaal in de knel dreigen te komen, aldus de woordvoerder.

De Volkskrant weet dat zondag de eerste vlucht vanuit Casablanca gaat omdat de krant een e-mail in bezit heeft. Dat is een mail van Bijzondere Bijstand Buitenland, de alarmcentrale van Buitenlandse Zaken voor gestrande reizigers.

Meer uit Binnenland

Friesland roept kabinet op gaswinning in provincie af te bouwen

ECHTEN (ANP) - Inwoners en bestuurders van Friesland willen dat de gaswinning in hun provincie stopt. Gedeputeerde Friso Douwstra heeft die boodschap opnieuw overgebracht aan staatssecretaris Jo-Annes de Bat (Klimaat en Groene Groei). De Bat liet zich in Echten, in de gemeente De Friese Meren, informeren over onder meer de gas- en zoutwinning en de gevolgen ervan.

31 minuten geleden
Bertram maakt nu niet bekend welke plekken vervuild zijn met PFAS

DEN HAAG (ANP) - Het is aan lokale overheden om bekend te maken welke plekken vervuild zijn met PFAS, vindt staatssecretaris Annet Bertram van Infrastructuur en Waterstaat. Ze komt nu niet met een kaart van vervuilde plekken, ondanks vragen uit de Tweede Kamer.

1 uur geleden
Op vier plekken in Gelderland PFAS-waarden boven norm gemeten

ARNHEM (ANP) - Bij onderzoek naar PFAS-verontreiniging in de provincie Gelderland zijn op vier plekken waarden boven de norm aangetroffen. Deze gebieden zijn waar nodig afgezet. Vervolgonderzoek moet uitwijzen wat de risico's zijn voor onder meer de gezondheid, meldt de provincie Gelderland.

1 uur geleden
Organisaties kritisch op plan pepperspray Van Weel

DEN HAAG (ANP) - Verschillende organisaties zijn niet onverdeeld enthousiast over het idee van het kabinet om vrouwen in sommige gevallen toe te staan pepperspray bij zich te dragen. Justitieminister David van Weel gaat onderzoeken of dat na Denemarken ook in Nederland zou kunnen. Het gaat dan gelden voor vrouwen die last hebben van een stalker, een conflict hebben in hun relatie of mogelijk slachtoffer kunnen worden van eerwraak.

1 uur geleden
Kritische vragen tijdens debat over coalitieakkoord Amsterdam

AMSTERDAM (ANP) - De gemeenteraad van Amsterdam debatteert over het coalitieakkoord van PRO Amsterdam en D66. Zita Pels, die namens PRO onderhandelde, sprak van een "lekker links" akkoord en ze bedankte coalitiepartner D66 voor de soepele onderhandelingen: "We hebben iets unieks neergezet. Het draait om samenwerken in plaats van elkaar de tent uitvechten in de politiek."

3 uur geleden
Koolmees kreeg buikpijn van de invoering van de avondklok

DEN HAAG (ANP) - Voormalig minister Wouter Koolmees van Sociale Zaken en Werkgelegenheid had "buikpijn" door de invoering van de avondklok op 23 januari 2021. Hij vreesde dat de maatregel tot polarisatie in de samenleving zou leiden en dat mensen zouden denken aan de bezettingsperiode onder nazi-Duitsland, toen er ook een avondklok was.

3 uur geleden
Koolmees: spanningen in kabinet tijdens tweede coronagolf

DEN HAAG (ANP) - Tijdens de tweede golf van coronabesmettingen in het najaar van 2020 begonnen de spanningen in het kabinet, zei oud-minister Wouter Koolmees van Sociale Zaken en Werkgelegenheid tijdens een verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona. Volgens hem zijn er "vast en zeker lelijke woorden gebruikt", maar kwam het kabinet altijd tot beleid dat door iedereen gedragen werd.

4 uur geleden