Eerste daling aantal opgenomen coronapatiënten in drie weken
ZEIST (ANP) - Het aantal coronapatiënten in Nederlandse ziekenhuizen is woensdag voor de eerste keer in drie weken gedaald, blijkt uit cijfers van het Landelijk Coördinatiecentrum Patiënten Spreiding (LCPS). Er liggen nu 662 covidpatiënten, 57 minder dan dinsdag.
Drie weken geleden lagen er iets meer dan 200 patiënten met Covid-19, de ziekte die door het coronavirus wordt veroorzaakt. Sindsdien nam dit aantal met de dag toe.
Op de verpleegafdelingen liggen nu 470 patiënten met Covid-19. Dat zijn er 50 minder dan dinsdag. Op de ic's daalde het aantal ernstig zieke coronapatiënten met 7 tot 192.
Op de verpleegafdelingen kwamen in de afgelopen 24 uur 57 nieuwe coronapatiënten binnen. Op de ic's werden 13 mensen binnengebracht. Het totaal aan nieuwe opnames is het laagst sinds 19 juli. Toch moesten er vanwege de drukte afgelopen etmaal 6 coronapatiënten overgebracht worden naar ziekenhuizen in andere delen van het land.
Voorspelling
Met de daling van woensdag kwam de voorspelling van premier Mark Rutte uit. Hij sprak eerder de verwachting uit dat de druk op ziekenhuizen deze week zou stoppen. Dat komt doordat het aantal positieve coronatests al een tijdje daalt. Ernst Kuipers, voorzitter van het Landelijk Netwerk Acute Zorg (LNAZ), ging er eerder vanuit dat het totale aantal opgenomen coronapatiënten oploopt tot ongeveer 800.
Het LCPS gaf woensdag aan dat ziekenhuizen het deze week nog drukker krijgen met covidpatiënten, maar dat de opnames "op termijn" gaan dalen. "Het is op dit moment moeilijk te voorspellen wanneer die daling zal plaatsvinden en hoe de ziekenhuisopnames zich op langere termijn gaan ontwikkelen, gezien de verscheidenheid aan factoren die hierop van invloed zijn", aldus de ziekenhuisorganisatie.
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - De systemen van Rijkswaterstaat die door een landelijke storing eruit liggen, beginnen langzaam weer te werken. Dat meldt de weg- en waterbeheerder op X, waar het voorlopig communiceert over actuele verkeersinformatie nu meerdere RWS-websites eruit liggen. "De eerste systemen komen inmiddels weer in de lucht, wat een hoopgevend signaal is."
19 minuten geledenTERNEUZEN (ANP) - In de buurt van het Zeeuwse Terneuzen zijn zaterdag twee auto's op elkaar gebotst. Bij het ongeval zijn vijf personen betrokken. Meerdere ambulances en traumahelikopters, waaronder eentje uit het Belgische Brugge, werden opgeroepen, meldde de veiligheidsregio.
1 uur geledenLA GUAIRA (ANP) - Twee reddingsgroepen van USAR zijn zaterdag gelijk ingezet na aankomst op de plek waar het basiskamp in Venezuela wordt opgezet. Dat laat een woordvoerder van het Nederlandse Urban Search and Rescue weten.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Rijkswaterstaat (RWS) kampt met een landelijke technische storing. Hierdoor heeft het op meerdere plekken geen cameratoezicht en kan het geen rode kruizen plaatsen om rijstroken af te sluiten. Dit kan gevaarlijk zijn als er een voertuig stilstaat op de snelweg.
1 uur geledenDE BILT (ANP) - De hitte in Nederland wordt langzaam verdreven vanuit het kustgebied, meldt het KNMI zaterdagmiddag. Daardoor is in veel westelijke provincies niet meer code oranje van kracht, maar geel.
1 uur geledenBROUWERSDAM (ANP) - Door een blikseminslag bij het terrein van Concert at SEA zijn zaterdag aan het begin van de middag technische problemen ontstaan, meldt de organisatie. Bezoekers van Concert at SEA werden korte tijd van het terrein gehouden.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De aanvallen die dit weekend hebben plaatsgevonden tussen Iran en de Verenigde Staten komen voor de Nederlandse Commandant der Strijdkrachten niet als een verrassing. "Het is niet onverwacht dat dit soort over en weer beschietingen gebeuren", zegt Onno Eichelsheim.
3 uur geleden