Eerste daling aantal opgenomen coronapatiënten in drie weken
ZEIST (ANP) - Het aantal coronapatiënten in Nederlandse ziekenhuizen is woensdag voor de eerste keer in drie weken gedaald, blijkt uit cijfers van het Landelijk Coördinatiecentrum Patiënten Spreiding (LCPS). Er liggen nu 662 covidpatiënten, 57 minder dan dinsdag.
Drie weken geleden lagen er iets meer dan 200 patiënten met Covid-19, de ziekte die door het coronavirus wordt veroorzaakt. Sindsdien nam dit aantal met de dag toe.
Op de verpleegafdelingen liggen nu 470 patiënten met Covid-19. Dat zijn er 50 minder dan dinsdag. Op de ic's daalde het aantal ernstig zieke coronapatiënten met 7 tot 192.
Op de verpleegafdelingen kwamen in de afgelopen 24 uur 57 nieuwe coronapatiënten binnen. Op de ic's werden 13 mensen binnengebracht. Het totaal aan nieuwe opnames is het laagst sinds 19 juli. Toch moesten er vanwege de drukte afgelopen etmaal 6 coronapatiënten overgebracht worden naar ziekenhuizen in andere delen van het land.
Voorspelling
Met de daling van woensdag kwam de voorspelling van premier Mark Rutte uit. Hij sprak eerder de verwachting uit dat de druk op ziekenhuizen deze week zou stoppen. Dat komt doordat het aantal positieve coronatests al een tijdje daalt. Ernst Kuipers, voorzitter van het Landelijk Netwerk Acute Zorg (LNAZ), ging er eerder vanuit dat het totale aantal opgenomen coronapatiënten oploopt tot ongeveer 800.
Het LCPS gaf woensdag aan dat ziekenhuizen het deze week nog drukker krijgen met covidpatiënten, maar dat de opnames "op termijn" gaan dalen. "Het is op dit moment moeilijk te voorspellen wanneer die daling zal plaatsvinden en hoe de ziekenhuisopnames zich op langere termijn gaan ontwikkelen, gezien de verscheidenheid aan factoren die hierop van invloed zijn", aldus de ziekenhuisorganisatie.
Meer uit Binnenland
VELDHOVEN (ANP) - Eigenaar Janus Kerkhofs is vastbesloten dat de monumentale molen in het centrum van Veldhoven te restaureren valt, nadat deze flinke schade opliep bij het noodweer in de nacht van zaterdag op zondag. "Ik ben nu in gesprek met de verzekeraar, maar de bedoeling is echt om de molen te laten restaureren", zegt hij. "En ik weet zeker dat dat kan. Molens zijn altijd te restaureren."
17 minuten geledenHOUTEN (ANP) - Na een periode van extreme hitte met meerdere warmterecords verloopt komende week rustiger en minder heet. Door een westen- tot noordwestenwind stroomt koelere oceaanlucht Nederland binnen. Maandag en dinsdag verlopen droog en er is veel ruimte voor de zon. Aan zee wordt het niet warmer dan 20 graden, maar in het midden van het land wordt het met temperaturen rond de 23 graden warmer. In het binnenland kan het kwik stijgen naar 25 tot 27 graden, verwacht Weeronline.
19 minuten geledenTILBURG (ANP) - Verzekeraars krijgen door het noodweer vooral veel meldingen over brandschade als gevolg van blikseminslag en schade door hagel, bijvoorbeeld aan dakramen en auto's. Dat melden Centraal Beheer en Interpolis.
51 minuten geledenUTRECHT (ANP) - De hitte en het noodweer van zaterdag- op zondagnacht zorgen voor problemen op het spoor, maar het is nog onduidelijk wat de invloed daarvan is op de dienstregeling van maandag en dinsdag. Dat meldt een woordvoerder van de NS. "Treinen moeten wel naar een onderhoudslocatie kunnen en dat is op sommige plekken nu een probleem."
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofplannen van het kabinet leiden tot "ongekende juridische chaos en onteigening" en betekenen "einde oefening" voor veel veehouders in Nederland. Dat zeggen Agractie, Dutch Dairymen Board, Farmers Defence Force, de Nederlandse Melkveehouders Vakbond, de Nederlandse Vakbond Pluimveehouders en Stichting Stikstof Claim in een gezamenlijke verklaring.
2 uur geledenHOUTEN (ANP) - In De Bilt is voor de derde dag op rij een officiële tropennacht gemeten. De temperatuur daalde gedurende het etmaal van zaterdag niet onder de 20 graden en kwam uit op een minimum van 20,3 graden. Nooit eerder werden drie aaneengesloten tropennachten gemeten, meldt Weeronline.
5 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - In Amsterdam zorgt het noodweer voor veel wateroverlast. De veiligheidsregio vraagt mensen de hulpdiensten alleen nog te bellen bij direct gevaar, om zo de meldkamer niet te overbelasten.
11 uur geleden