Eerdmans wil 'gasnoodknop' in wet vastleggen
DEN HAAG (ANP) - JA21 wil in de wet vastleggen dat de gasvoorraad uit het Groningenveld als "strategische reserve" achter de hand wordt gehouden, en er dus in bepaalde situaties weer naar geboord kan worden. Volgens partijleider Joost Eerdmans drukken de sterk stijgende energieprijzen "ons met de neus op de feiten". Hij pleit al langer voor het openhouden van het Groningenveld voor noodgevallen.
In een persbericht schrijft de partij dat onder meer de Gasunie en TNO het plan van JA21 steunen. De Gasunie laat weten voorstander te zijn van strategische voorraden, maar niet van extra gaswinning uit het Groningenveld. Het Staatstoezicht op de Mijnen (SodM) waarschuwt al langer dat het niet veilig is om de gaskraan weer verder open te draaien.
Vooralsnog lijkt er geen meerderheid in de Tweede Kamer voor het standpunt van JA21. PVV-leider Geert Wilders laat al wel weten het plan te steunen, mits alleen in noodgevallen meer gas uit het Groningenveld wordt gewonnen en het gas alleen voor de Nederlandse bevolking wordt gebruikt. De PVV sprak zich eerder uit tegen extra gaswinning uit het Groningenveld. Wel steunde de partij gasboringen uit kleinere velden.
Later donderdag debatteert de Kamer over gas en energie.
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquêtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet wil dat melkveehouders niet meer dan 2,6 koeien per hectare gaan houden. Dat is een van de maatregelen die in het pakket aan maatregelen in het kader van stikstof staat. Dat bevestigen ingewijden na berichtgeving van de Telegraaf.
5 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een kabinetsplan tegen het cellentekort moet ruim 1700 plekken opleveren, meldt staatssecretaris Claudia van Bruggen (Justitie en Veiligheid). Om plekken in meer beveiligde cellen vrij te maken, wil ze vaker werken met sobere regimes. Bovendien wil ze meer gaan werken met enkelbanden om gevangenen te helpen terug te keren in de samenleving.
5 uur geleden